دانش آشتیانی در صحن علنی مجلس:

ضرورت امروز کشور، توسعه علمی است/کیفی سازی آموزش عالی مهمترین برنامه بنده است/ وصله مخالفت با بسیج به من نمی‌چسبد

وزیر پیشنهادی علوم در جلسه رای اعتماد خود گفت: در انتهای برنامه ششم ما حدود 5.5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که وارد بازار کار می‌شوند با برنامه ریزی که می‌توانیم در دانشگاه‌ها داشته باشند از طریق شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌ها و مراکز علمی می‌توانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم در جلسه رای اعتماد خود که صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: از هیئت‌ رئیسه و نمایندگانی که به عنوان موافق و محالف فرصتی را برای گفتگو برسر امروز و فردای نظام دانشگاهی کشور فراهم کردند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اجازه می‌خواهم در محضر نمایندگان مجلس سپاس خودم را از ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی به خاطر توجه خاص ایشان به توسعه علمی کشور و حسن اعتمادشان به خودم برای معرفی به عنوان وزیر علوم تحیقات و فناوری نیز تشکر کنم.

دانش آشتیانی در ادامه افزود: فکر می‌کنم مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است چرا؟ چون توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است و لذا تمرکز صحبت خودم را بر توسعه علمی کشور قرار می‌دهد و چون در کمیسیون یا در فراکسیون‌ها فرصتی حاصل نشد که من به تشریح برنامه‌ام بپردازم و متاسفانه بیشتر مسائل حاشیه‌ای مطرح شد دوست دارم از این تریبون در مدت خیلی کوتاه فشرده و هدفمند در برنامه توسعه علمی کشور را تشریح کنم.

وی اظهارداشت: چالش‌هایی که در آموزش عالی داریم ارتقای کیفیت و استقلال نظام تضمین کیفیت دومین مسئله‌ای که در آموزش عالی دیده می‌شود؛ کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است ما در رابطه با کاردست علم در جامعه کار زیادی باید انجام دهیم و در رابطه با توانمندی‌های خروجی دانشگاه‌ها باید فعالیت کنیم و برنامه داشته باشیم.

دانش آشتیانی تصریح کرد: در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت باید برنامه داشته باشیم باید در آموزش عالی کشور نگاه منطقه‌ای حاکم باشد و نهایتا باید به فکر منابع مالی دانشگاه‌ها باشیم و
از اولویت برنامه‌های من کیفی سازی فعالیت‌های آموزش عالی تحقیقات و فناوری است حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه‌ها مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی حوزه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد ملی مسئله بعد توسعه ارتباط بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و توجه به علوم انسانی و نفش آن در توسعه است.

وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است در روندهای کنونی گسستی بین علم دین و جامعه وجود دارد، فعالیت‌های علمی باید تلفیقی با رفتارهای دینی داشته باشد نه این که جدای از فعالیت‌های آموزشی باشد بلکه برنامه‌های دانشگاه‌ها باید طوری جهت گیری شود که منجر به کاربرد در جامعه شده و نیاز جامعه و مردم را برطرف کند لذا اساس کاری را که می‌خواهم انجام دهم همین است.

وی با بیان این که در گذشته از همین مدل استفاده کرده است، افزود:‌ چون این مدل را کار کردم و در آموزش و پرورش اجرا کرده‌ام مطمئنا با همکاری شما نمایندگان محترم می‌توانیم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به نقطه‌ای برسانیم که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام گردد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: می‌توانیم دانشگاه‌ها را به نقطه‌ای برسانیم که تولید ثروت کند ما باید هم چنان که ریاست جمهوری فرمودند دانشگاهی داشته باشیم که خود در اقتصاد کشور کمک کند من با دیتل‌های اجرایی که در برنامه به آن اشاره داشته‌ام سعی دارم دانشگاه‌ را در مسیری قرار دهم که تبدیل به دانشگاه کارآفرین شود.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: در انتهای برنامه ششم ما حدود 5.5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که وارد بازار کار می‌شوند با برنامه ریزی که می‌توانیم در دانشگاه‌ها داشته باشند از طریق شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌ها و مراکز رشد، می‌توانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.

وی تاکید کرد: برای این که این امر مهم و باید اجرایی شود مثالی می‌زنم اگر ما بخواهیم یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی را مشغول کار کنیم و اگر بخواهیم در صنعت مشغول کنیم باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم اگر بخواهیم در بخش آی سی تی به کار بگیریم 150 میلیون تومان باید برای زیرساخت آن هزینه کنیم اما در پارک‌ها و مراکز رشد ما با عدد یک دهم این عددها با 30 تا 40 میلیون می‌توانیم فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه تصریح کرد: نتیجه این است که ما مطمئنیم که اگر این فارغ‌التحصیلان با این سرمایه گذاری اندک وارد پارک‌ها شوند تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود و همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی عنوان می‌کنند که باید دانشگاه‌ها در کشور50درصد تولید ناحالص داخلی را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: من عزم راسخ دارم و همه شما نسبت به سابقه مدیریتی‌ام اطلاع دارید که می‌توانم امری را که بخواهم و تمرکز کنم انجام دهم من در زمانی در وزارت علوم بودم که همه شما واقفید دانشگاه‌ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشت تمرکز پیدا کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان خوابگاه دانشگاهی، مشکل کشور را از جنبه خوابگاه برطرف کردم.

دانش آشتیانی ادامه داد: در زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌ها و نیاز کشور برای توسعه رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داشتند که از طریق سهمیه‌های ارزی توان تامین ارز مورد نیاز را نداشتیم اما من با تعاملی که با مجلس داشتم و در بیشتر موارد نتیجه می‌گرفتم 400 میلیون دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاه‌ها گرفتم و هنوز که همکاران دانشگاهی من مرا می‌بینند می‌گویند آثار حرکت شما هنوز هم باقی است.

وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: این برنامه با همکاری شما نمایندگان محترم مجلس و دستگاه‌های اجرایی قابل پیاده شدن است اما باید برای این کار بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و با نشاط نباشد، اگر در دانشگاه بخواهد حاشیه‌های سیاسی یا جناح بندی وجود داشته باشد یا به تعبیری دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود؛‌ این برنامه اجرایی نخواهد بود لذا اصرار خود من براین است که شما دغدغه دارید من می‌فهمم اما جدای از دغدغه شما اجرای این برنامه می‌طلبد که دانشگاه عاری از حاشیه باشد.

وی اظهارداشت:‌ اعتقاد دارم زمانی رسیده است که باید همه دانشجو، دانشگاه همه و همه بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود و دانشگاه و این وزارتخانه تبدیل شود به یک وزارتخانه‌ای که تولید ثروت کند و مطمئنم که اگر این همکاری‌ها وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

دانش آشتیانی ادامه داد:‌ من در تمام دوران کاری 40ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بودم من فرزند انقلابم من از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه هم که بودم توجه خاص به مسائل جنگ داشتم و همین طور  که ریاست جمهوری فرمودند کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم چه دانشجو را از طریق اعزام دانشجو و چه اساتید را برای فعالیت‌های پژوهشی.

وی تاکید کرد:‌ بنده کسی بودم که نه تنها دانشجویان را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم نه تنها کلاس گذاشتم بلکه آیین نامه‌های آموزشی را که به دلیل حضور در جبهه دانشجویان با مشکل مواجه بودند تغییردادم و بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند از طریق سهمیه رزمندگان تمام این رزمندگان را وارد دانشگاه کردم و برای این که کیفیت علمی بالا باشد با نمایندگان مجلس ردیف بودجه تقویت علمی رزمندگان گذاشتم هم سعی کردم که با توان علمی مناسب وارد شوند.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: به نظر شما فردی که این خدمات را انجام داده  می‌تواند مخالف بسیج باشد؟ من خودم بسیجی هستم و دست همه بسیجی‌ها را می‌بوسم اما باید ببینیم چه کسی خدمتگذار بسیج است و با چه روشی به بسیج خدمت می‌کند؟ تصوری که از پایگاه‌های بسیج بود حفظ شهر و منطقه بود من عنوان کردم که اگر این پایگاه بسیج در داخل دانشگاه بیاید، اعتبار بسیج لطمه می‌بیند نه این که مخالف بسیج باشم برای این که تقابلی وجود داشت موضوع دو نگاه بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که الان صلاح نیست پایگاه بسیج در دانشگاه باشد و ما آن را اجرا کردیم.

وی افزود: نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی نداریم که به عنوان یک نهاد درون دانشگاهی نهایت همکاری را در جهت توسعه علمی استفاده می‌کنیم و همکاری خواهم کرد لذا این درست نیست که به بنده با این خدمات در بسیجی چنین نسبت‌هایی داده شود.

دانش آشتیانی ادامه داد: به شبهاتی که دوستان مطرح کردند پاسخ می‌دهم که عنوان می‌کنند که من در یک حلقه‌ای هستم، من دانش آشتیانی شخصیتی مستقل هستم، نمی‌گویم عملکردم می‌گوید من زمان آقای دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم من در حلقه دیگران نبودم من به دلیل عملکردی که در دوره اول داشتم وزیر بعدی من را انتخاب کرد و گفت با من همکاری کند و خود ایشان شاهد است که در اولین جلسه من با حضور خود در وزارتخانه مخالفت کردم در همان جلسه حتی اختلاف پیدا کردیم و مشکل داشتیم به خاطر یک مسئله‌ای که من البته سوءذهنیت پیدا کرده بودم اما بعد استاد دیگری عنوان کرد و گفت چنین نیست‌؛ لذا چرا این مسائل را مطرح می‌کنید من در مصاحبه‌هایم گفتم وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدید را به کار می‌گیریم به خاطر این که برنامه من یک برنامه ویژه است لذا چنین وصله‌هایی به هیچ عنوان به من نمی‌چسبد.

وی تاکید کرد:‌در رابطه با حزب مشارکت می‌گویند شما موسس بودید من نبودم بروید وزارت کشور ببینید 7، 8نفری که بودند اسم من جزو آنها نیست، اما در جبهه مشارکت در آن ایام حضور داشتم که فعال نبود،‌ لذا من این وصله هم به من نمی‌چسبد که من جزو موسسین حزب بودم.

دانش آشتیانی در ادامه به مساله تحصن هم اشاره کرد و افزود:‌ در رابطه با تحصن نمایندگان من اصلا در آن موقع معاون نبودم چرا چنین چیزی را بیان می‌کنند؟ من در این رابطه نامه‌ای را امضا نکردم چرا فردی که می‌خواهد مسئولیت دانشگاه را  بر عهده بگیرد و فراجناحی است؛ این گونه خرابش می‌کنید که بعد نتواند چتر فراگیر داشته باشد؟ من چهره علمی و فرهنگی و مدیرم و لا غیر. هیچ نامه‌ای را امضا نکردم فقط درست می‌فرمایند نامه‌ای در رابطه با فرجی دانا  امضا کردم اما در آن نامه از مطالبی که عنوان کردند من چیزی ندیدم.

وی افزود:‌ متاسفانه در مدرسه مفید چرا مجموعه آموزشی را خراب می‌کنید هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده بروید و بپرسید از مقامات امنیتی،‌ ما جناحی عمل نکردیم چرا که مدرسه نباید کار جناحی انجام دهد حداقل فقط مرا خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را؛‌
من فرزند انقلابم تمام تهمت‌ها را در راه نظام به جان می‌خرم و هیچ ابایی ندارم و از شما نمایندگان درخواست دارم اگر می‌خواهید دانشگاهی آرام داشته باشیم اگر بخواهیم دانشگاهی طرفدار نظام داشته باشیم اگر بخواهیم دانشگاهی با تولید ثروت برای کشور داشته باشیم به من رای دهید.

وزیر پیشنهادی علوم در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم عنایت الهی مرا مدد کند تا دانش اندکم نه نردبانی باشد برای فزونی تکبر و غرور بلکه گامی باشد برای تجلیل از او و متعالی ساختن زندگی خود و دیگران.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار