رویترز: دستیابی به نوعی توافق موقت در این مقطع محتمل است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات هسته ای نوشت احتمالا مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تا ماه مارس ( بهمن و اسفند) تمدید می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، آخرین دور مذاکرات بین شش قدرت جهانی و ایران روز سه شنبه آغاز شد و به احتمال زیاد تا ضرب الاجل خودخواسته 24نوامبر برای توافق نهایی ادامه خواهد یافت.

مقامات نزدیک به مذاکرات روز پنجشنبه گفتند به دلیل اختلافات شدید بین تهران و قدرت های جهانی، ممکن است مهلت حل و فصل اختلاف 12 ساله بر سر برنامه هسته ای ایران از دوشنبه تا ماه مارس تمدید شود .

ایالات متحده و متحدان آن امیدوار بودند مذاکرات این هفته در وین نقطه اوج ماه ها دیپلماسی سخت بین ایران و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در مورد توافق جامع باشد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با جان کری در پاریس گفت. "نقاط مهم اختلافات باقی مانده است،"‬

‫رویترز در ادامه به سخنان روز پنج شنبه یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و آن را مانع دیگری توصیف کرد، آمانو مدعی شده بود که ایران هنوز در مورد تحقیقات بمب هسته ای مشکوک خود به آژانس توضیحاتی ارائه نکرده است.

رویترز می نویسد ارائه توضیحاتی در این خصوص یکی از شروط قدرت های جهان برای حذف تحریم ها است.

یک دیپلمات غربی به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت " دستیابی به نوعی توافق موقت در این مقطع محتمل است ، یا شاید در بهترین حالت تا روز دوشنبه بر سر چارچوبی توافق شود که نیاز باشد در هفته ها و ماه های آینده روی آن کار شود،".

یک مقام ارشد ایرانی نیز پیش بینی های مشابهی داشت.

این مقام ایرانی گفت: "ما به زمان بیشتری برای حل و فصل مسائل فنی نیاز داریم و فراموش نکنید که چارچوب زمانی برای رفع تحریم ها هنوز هم محل اختلاف بزرگی است" وی افزود احتمال تمدید مذاکرات تا ماه مارس وجود دارد. مقامات غربی نیز گفتند (تمدید برای ماه) مارس یک گزینه است، که از سرگیری مذاکرات در ماه ژانویه باشد.

این مقامات گفتند، با این حال، ایران و شش فعالانه در مورد تمدید مهلت مذاکرات صحبت نمی کنند و برای امضای توافقنامه تا مهلت مقرر، که از ژوئیه تمدید شده، تلاش دارند.‬

‫خبرگزاری ریانووستی به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه عنوان کرد " مذاکرات در فضایی تنگاتنگ در حال انجام است،" " زمان رو به پایان است". او گفت جلسات مختلفی در حال برگزاری است و هیچ کس در مورد تمدید مذاکرات صحبت نمی کند.

رویترز در ادامه می نویسد: برخی از اعضای هوچیگر کنگره ایالات متحده ، با اشاره به این که برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای اسرائیل است، از چشم انداز تمدید مهلت مذاکرات ابراز نارضایتی کرده اند. بسیاری از جمهوری خواهان، که از ماه ژانویه هر دو مجلس کنگره را در کنترل خود خواهند داشت، اصرار دارند که تحریم های شدید تر ایران را وادار به سازش خواهد کرد.

سناتور جمهوری خواه مارک کرک، از نویسندگان لایحه تحریم های شدید علیه ایران، گفت."چیزی که ایران بیشتر از هرچیزی برای تکمیل بمب اتمی خود نیاز دارد،زمان است. رئيس جمهور نباید آن را به آنها بدهد،"

مقامات نزدیک به مذاکرات، که در ماه فوریه آغاز شد، می گویند ایران می خواهد تمامی تحریم های کلیدی در بخش های صادرات نفت و بانکی تقریبا بلافاصله خاتمه یابد ، نه این که آن طور که ایالات متحده و مقامات اروپایی گفته اند صرفا به حالت تعلیق درآید.

تهران اتهامات غرب را مبنی بر این که ایران به دنبال توانایی تولید سلاح اتمی است رد کرده و توقف برنامه غنی سازی خود را نپذیرفته است.‬ ‫ایران به مدت هشت سال تحت تحریم های بین المللی بوده است .

قدرت های غربی می گویند که تحریم ها را می توان به تدریج و در راستای اقدامات ایران برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای خود به حالت تعلیق درآورد و تنها پس از تهران پایبندی کامل خود به شرایط هر توافقی را نشان داد، می توان تحریم ها را لغو کرد.

دیپلمات ها می گویند آنها (غربی ها)همچنین می خواهند محدودیت های (تحریم های ) ایران به مدت 20 سال باقی بماند، در حالی که ایرانیان اصرار دارند تحریم ها طی مدت چند ماه یا نهایتا چند سال خاتمه یابد.

مقامات غربی می گویند با وجود پیشنهادات مکرر مصالحه بالقوه ،ایران از سازش بر سر غنی سازی، خودداری کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران در مذاکرات وین در برابر فشار غرب در مورد آنچه که امتیازات بیش از حد تلقی کند مقاومت خواهد کرد..‬



انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار