بیانیه بنیاد متنفذین؛

توافق جامع هسته‌ای؛ فرصتی برای توسعه صلح در مناظره‌های منطقه‌ای/ ایران سزاوار رهایی از تحریم‌هاست

رئیس بنیاد متنفذین گفت: پس از دشواری‌های بسیار، اگر طرف‌های مذاکره کننده نتوانند آخرین سختی این مسیر را به سمت یک نتیجه مثبت یعنی به شکل توافقی جامع تا سوم آذر ماه طی کنند، فرصتی با ابعادی تاریخی از دست خواهد رفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،"اعضای بنیاد متنفذین" در راستای برگزای آخرین دور از مذاکرات در وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران، همه طرف‌های مذاکره را تشویق و ترغیب می‌کنند تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده در ۳ آذر، توافق جامع و مصالحه های لازم را برای تحقق یک نتیجه تاریخی که جهان را مکانی امن تر خواهد کرد، صورت دهند.

"کوفی عنان"، رئیس بنیاد متنفذین و دبیرکل پیشین سازمان ملل گفت:طی ماه های گذشته، ایران و شش قدرت جهانی در زمینه مسائلی که در ابتدا لاینحل به نظر می‌رسید،به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته‌اند، و همه طرف‌های مذاکره‌کننده برای امکان‌پذیری چنین پیشرفتی انعطاف پذیری قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.
 
وی در ادامه افزود: پس از دشواری‌های بسیار، اگر طرف‌های مذاکره کننده نتوانند آخرین سختی این مسیر را به سمت یک نتیجه مثبت یعنی به شکل توافقی جامع تا سوم آذر ماه طی کنند، فرصتی با ابعادی تاریخی از دست خواهد رفت.

"مارتی آتیساری" برنده جایزه نوبل و رئیس جمهور سابق فنلاند نیز اظهار داشت:یک توافق هسته‌ای، اولین گام در جهت برقراری صلح در خاورمیانه محسوب می‌شود، و توافق صورت گرفته برای توسعه مثبت صلح در مناظره های منطقه‌ای فرصتی خواهد بود.

برنده جایزه نوبل و رئیس جمهور سابق فنلاند بیان کرد: زمانی‌که دشمنان دیرینه به گفت و گویی سازنده با یکدیگر می‌پردازند، نخواهند توانست به راه حلی سریع برای تمام مشکلات و سوء‌تفاهم‌های مشترک خود دست یابند، بلکه تنها قادر خواهند بود که یک فضای هم زیستی مثبت بوجود آورند که در آن امید، جایگزین ترس و هراس شود.

" ارنستو زدیلو، رئیس جمهور پیشین مکزیک نیز اظهار داشت: ایران باید به اجرای تمام تعهدهای خود در رابطه با شفافیت و پاسخگویی ادامه دهد، چرا که حقوق هسته‌ای همراه با مسئولیت‌های هسته‌ای است.

در پایان "متنفذین" بر این نکته تأکید دارند، که نباید چنین فرصت کمیابی برای ترغیب صلح و تفاهم را از دست داد.

گفتنی است "متنفذین" گروهی از رهبران مستقل هستند که از تجربه جمعی و نفوذ خود برای گسترش صلح، عدالت و حقوق بشر در سراسر جهان بهره می‌گیرند.

 این گروه را "نلسون ماندلا" در سال 2007 بنیان نهاد، "مارتی آتیساری"، کوفی عنان(رئیس بنیاد متنفذین)، "الا بهات"، "گرو هارلم برانتلند" (نایب رئیس)، "فرناندو انریکه کاردوسو"، "جیمی کارتر"، "هینا جیلانی"، "گراسا ماچل"، "ماری رابینسون" و "ارنستو زدیلو" از اعضای متنفذین هستند، "دزموند توتو" نیز یکی از متنفذین افتخاری است.

شایان ذکر است "کوفی عنان" در راس گروه متنفذین در بهمن ماه سال 92 با هدف ترغیب و ترفیع روحیه از نو شکل گرفته و پذیرا، برای گفتگو بین ایران و جامعه بین‌المللی و هم چنین بررسی راه‌های گسترش همکاری در مورد مسائل منطقه‌ای سفر سه روزه‌ای به ایران داشتند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار