میزبانی بندر شهید رجایی از ۲۳۰۰ کشتی/ صادرات ۱۵ میلیون تن کالای غیرنفتی در امسال

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از پهلوگیری حدود ۲هزار و ۳۰۰ فروند انواع کشتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در امسال خبر داد و گفت: طی هفت ماه امسال حدود ۱۵ میلیون تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر صادر شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «ابراهیم ایدنی» در جمع معاونین و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به تشریح عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی هفت ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۱میلیون و ۹۸۰ هزار و ۴۵۹ تن کالای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که ۲۷ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۳۰ تن از کل عملیات انجام شده در این بندر به کالاهای غیر نفتی و ۱۴ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۵۲۹ تن باقیمانده مربوط به مواد نفتی است.  
 
وی افزود: این میزان جابجایی کالا از طریق ۵۸۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه کامیون و بالغ بر سه هزار واگن قطار صورت گرفت.  
 
** رشد ۸۴درصدی ترانزیت نفتی
 
ایدنی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری تا کنون، و ۳۰ هزار و ۹۷۰ تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به خارج از کشور صادر شد.  
 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی میزان ترانزیت این نوع کالا‌ها را ۳۴۱ هزار و ۴۴۳ تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، ۸۴ درصد افزایش داشته است.  
وی ضمن بیان این مطلب که بیش از ۷۲۹ هزار تن مواد نفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد شد، میزان کاپوتاژ مواد نفتی طی سال جاری را ۱۰ میلیون و ۱۲ هزار و ۲۸۸ تن اعلام کرد.  
 
** ۶. ۵ برابر شدن ترانزیت غیر نفتی
 
عالیترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی سال جاری را سه میلیون و ۳۱۷هزار و ۲۵۳ تن عنوان کرد و از رشد چشمگیر ۵۶۴ درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و ۶. ۵ برابر شدن این بخش از عملیات بندری، خبر داد.  
 
ایدنی از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ۶۰ هزار و ۹۷۳ تن کالا با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که ۱۳ درصد افزایش داشته است.  
 
** صادرات ۱۵ میلیون تن کالای غیرنفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالا‌ها طی سال جاری را بالغ بر ۱۹۶ هزار و ۹۸۴ تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، رقم آن را ۱۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۵۸۹ تن دانست. ایدنی از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۶ هزار و ۹۲۳ TEU کانتینر در این بندر طی سال جاری خبر داد.  
 
** میزبانی بندر از ۲۳۰۰ کشتی طی هفت ماه
 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تا کنون را ۲ هزار و ۲۹۸ فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان، یکهزار و ۸۴۲ فروند شناور بالای هزار تن و ۴۵۶ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر یک هزارتن وزن داشته‌اند.  
 
لازم به ذکر است، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد و بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.  
 
این بندر ضمن بهره‌مندی از حدود ۴۱ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی به انواع کشتی‌های اقیانوس پیما را داراست و با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) و ۲۴۰۰ هکتار محدوده عملیاتی و پسکرانه، تخلیه و بارگیری ۸۵ درصد کالاهای کانتینری کشور را بر عهده دارد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار