میدل ایست آی :

آیا توافق هسته ای "24نوامبر" دشمنان دیرینه را به هم نزدیک می کند ؟

توافق هسته ای در تاریخ 24 نوامبراین احتمال را بوجود خواهد آورد که تهران و واشنگتن پس از سالها اختلاف به مرحله همکاری با یکدیگر برسند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از میدل ایست آی ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " آرون مرات " نویسنده و  تحلیلگر سیاسی نوشت : در تاریخ 24 نوامبر جهانیان انتظار دارند که مهلت تعیین شده برای حصول نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 تمدید شود . این در حالی است که مخالفان داخلی آمریکا که جمهوری خواهان کنگره در راس آنها قرار دارند همچنان بر طبل مخالفت با گفتگوها می کوبند .

تمدید مهلت تعیین شده بار دیگر کنگره آمریکا را وادار خواهد کرد که با باز ماندن درهای دیپلماسی با ایران کنار آمده و در برابر سیاست های واشنگتن و اوباما سکوت کند چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی و بین المللی رییس جمهوری آمریکا دستیابی به توافق با ایران را به منطله موفقیتی بزرگ در عرصه سیاست خارجی دانسته و می تواند از آن بعنوان اهرم فشار علیه کنگره استفاده نماید .

در ادامه این مقاله آمده است : تحلیلگران ایرانی و غربی معتقدند چنانچه در تاریخ مقرر در ماه نوامبر  توافقی انجام نشود و مهلت گفتگوها تمدید شود _ همانطور که از اظهارات تعدادی از مقامات درگیر در مذاکرات این گونه برمی آید _  تهران تا حدودی از روند مذاکرات دور خواهد شد مگر آنکه در تاریخ 24 نوامبر توافقی موقت به منظور اعتمادسازی از سوی غرب برای ایران انجام گیرد . در چنین حالتی می توان به تداوم گفتگوها پس از تاریخ 24 نوامبر نیز امیدوار بود . 

فریده فرهی ، محقق ایرانی و استاد دانشگاه هاوایی در این باره می نویسد : تعویق مذاکرات میان ایران و 5+1 تنها در شرایطی دشوار خواهد بود که مصوبه آن به کنگره منتقل شود ، چرا که نمایندگان جمهوری خواه کنگره در مسیر گفتگوها و برنامه هایی که تاکنون انجام گرفته سنگ اندازی های فراوانی خواهند کرد .

به همین دلیل بعید به نظر می رسد که هیات ایرانی به راحتی با تمدید زمان مذاکرات کنار بیاید چرا که از دیدگاه تهران ، تمدید مهلت مذاکرات برای واشنگتن به این معناست که آنها می دانند شکست خورده هستند اما برای عدم اعلام این مسئله یا عدم پذیرش آن دائما زمان گفتگوها را تمدید می کنند . تنها در صورت ارائه ضمانت اجرایی قوی و رضایت بخش می توان تهران را برای تداوم گفتگوها حفظ نمود . 

در تاریخ 8 نوامبر ، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه و حامی اسرائیل در اظهاراتی درباره روند مذاکرات هسته ای و احتمال توافق میان ایران و 5+1 گفت : من هرگونه " توافق بد " غرب با ایران را از بین خواهم برد . در روزهای بعد وی از سناتورها خواست رای گیری را برگزار کنند که بر اساس نتیجه آن کنگره این اجازه را داشته باشد که هرگونه معامله با ایران یا رفع تحریم ها را وتو کند . همچنین از سوی ارتش آمریکا به اسرائیل قول داد که در صورت حمله به ایران هرگونه کمک نظامی و غیرنظامی را به این رژیم خواهد داد . 

چنانچه کنگره چنین پیشنهادی را بپذیرد باید انتظار داشت که معامله هسته ای غرب با ایران پیش از بوجود آمدن وتو خواهد شد . گری سیک ، سیاستمداری که در دوره ریاست جمهوری فورد ،ریگان و کارتر در شورای امنیت ملی آمریکا کار می کرده و در دوران انقلاب اسلامی در ایران و اشغال سفارت آمریکا در تهران مشاوره های استراتژیک به کاخ سفید ارائه می داده در این باره می گوید : هرگونه تلاش برای عدم توافق یا لغو توافق احتمالی اعلام رسمی جنگ افروزی و کشاندن سمت و سوی روابط بین المللی به رویارویی بحران است . 

در این میان نکته حائز اهمیت این است که اوباما و کاخ سفید در قالب دستیابی به توافق هسته ای با ایران می تواند به منافع بیشتری دست پیدا کند . وی اخیرا در نامه ای به رهبر ایران از وی خواسته است تا ایران در کنار واشنگتن در مقابله با تروریست های داعش در عراق و سوریه بجنگند . 

چنانچه ایران و 5+1 به توافقی جامع و نهایی درباره فعالیت های هسته ای تهران دست پیدا کنند واشنگتن می تواند امیدوار باشد که درهای همکاری های منطقه ای و بین المللی با ایران تا حدودی برای ایالات متحده باز شده است .




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار