مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه سایت در بخش خشکی فاز 12

اضافه شدن 81 میلیون مترمکعب گاز شیرین به تولیدات کشور/ ارزش 10 میلیارد دلاری فاز 12 پارس جنوبی در سال

سورانی گفت: با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جمشید سورانی مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه سایت در بخش خشکی فاز 12 پارس جنوبی، در نشست خبری که در عسلویه برگزار شد اظهار داشت: فاز 12 پارس جنوبی بزرگترین پروژه در کشور است که با ارقام قابل توجهی آنچه که در واقع در اجرای طرح پیش بینی شده جلوتر است به طوری که 85 میلیون مترمکعب در روز گاز ترش، 81 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.

وی تصریح کرد: روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد در این فاز طرح ریزی شده است که براساس طرح تمام فعالیت‌ها در حال انجام است تا جائیکه در کمتر از یکسال گاز را به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

سورانی افزود: به لحاظ وسعت حدود 2.5 میلیون متر خاکبرداری، 29 هزار تن آرماتور و 378 هزار تن بتن ریزی  همچنین 3 میلیون اینچ قطر جوشکاری، 4 هزار کیلومتر کابل کشی برق، 3 میلیون متر کابل کشی ابزار دقیق و 68هزار تن اسکلت فلزی در بخش خشکی این پروژه انجام شده است.

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه سایت در بخش خشکی فاز 12 پارس جنوبی، تاکید کرد: در بخش دریا فاز 12 در سه فاز  استاندار به میزان 3 میلیارد فوت مکعب معادل 85 میلیون متر مکعب گاز تعریف شده است.
 
وی ادامه داد: در بخش دریا 10 هزار تن سازه فلزی، 104 کیلومتر کابل کشی برق، 176 کیلومتر کابل کشی ابزار دقیق در این بخش نصب شده تا گاز ترش را به پالایشگاه خشکی منتقل دهد.

وی با بیان اینکه این پرژه سه سال زمان برده تا به صورت استاندارد روز دنیا ساخته شود گفت:
تحریم کشورهای بیگانه تاثیری در روند اجرای این طرح نداشته به طوریکه طبق برنامه ریزی دو ترین(1و2) این فاز در سرویس بوده و ترین سوم  شیرین سازی گاز نیز چند روز پیش در مدار قرار گرفته تا گاز را به خط ششم سراسری تزریق کند همچنین ترین چهارم نیز در مدار سرویس است.

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه سایت در بخش خشکی فاز 12 پارس جنوبی، تصریح کرد: واحد پنجم نیز مراحل پایانی را طی می کند تا آخر آذر ماه سکو در مدار سرویس قرار می گیرد.

سورانی افزود: ظرفیت اسمی فاز  12B یک میلیارد فوت مکعب در روز معادل 500 میلیون فوت مکعب گاز شروع شده به طوری که کار حفاری در این پروژه به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 75 درصد تجهیزات از داخل استفاده شده است گفت: در این طرح 141 میلیون نفر ساعت کار شده که از این تعداد 121 میلیون در بخش خشکی و 15 میلیون نفر ساعت در بخش دریا و 5 میلیون نفر ساعت در حفاری و پیک رانی بوده است در این فاز 16 هزار و 700 نفر مشغول به فعالیت هستند .
 
وی تاکید کرد: ارزش اقتصادی فاز 12 پارس جنوبی در سال 10 میلیارد دلار است که در صورت بهره‌بردای کامل نرخ بازگشت سرمایه در کمتر از یکسال محقق خواهد شد همچنین 85 میلیون متر مکعب گاز و 120 هزار بشکه میعانات گازی به تولیدات کشور اضافه می شود.

سورانی خاطرنشان کرد: 4.5میلیون حجم صادرات بوده که حدود 1.5میلیون بشکه در اواسط آذر ماه سالجاری صادر می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار