مرور سی و دو دوره جشنواره فیلم فجر؛

کدام بازیگران پر سیمرغ را آتش زدند؟ + تصاویر

بازیگرانی که در تمام این سی و سه دوره سیمرغ‌های بلورین جشنواره فجر را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران سی و دو دوره از جشنواره فیلم می گذرد و بازیگران بسیاری توانسته‌اند با خوش درخشیدن در نقش‌های متفاوت سیمرغ جشنواره را با خود به خانه ببرند.

اولین دوره از جشنواره فیلم فجر در بهمن سال 1361 در تهران برگزار شد که این دوره مقارن با جنگ ایران و عراق بود و با فضای پس از انقلاب 57 همراه شد.

این حوزه فقط شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفه‌ای به صورت غیر رقابتی برگزار شد.

اما از این دوره به بعد با حرفه‌ای شدن برگزاری جشنواره هر یک از بخش های صنعت سینما پیشرفت کردند.

اولین دوره :  

در میان بازیگران برگزیده نقش اول زن و مرد در این دوره از برگزاری جشنواره فجر کسی منتخب نشد.

دومین دوره:


در این دوره تنها لوح زرین به بازیگر نقش اول مرد اختصاص یافت که علیرضا داوود نژاد و ابراهیم مکی در این دوره لوح زرین را از آن خود کردند.

سومین دوره:

پروانه معصومی به عنوان نقش اول زن برای فیلم " گل های داوودی" و جمشید مشایخی به عنوان نقش اول مرد برای فیلم‌های "گل‌های داوودی" و " کمال‌الملک" منتخب این دوره از جشنواره شدند.

چهارمین دوره:


در این دوره لوح زرین بازیگر نقش اول مرد به هادی اسلامی برای فیلم "اتوبوس" اختصاص یافت و این دوره برگزیده بازیگر نقش اول زن نداشت.

پنجمین دوره:


داریوش ارجمند به خاطر بازی در فیلم "ناخدا خورشید" لوح زرین جشنواره فجر را به خود اختصاص داد.



ششمین دوره:  

در این دوره باز نام پروانه معصومی به عنوان برگزیده نقش اول در فیلم‌های "شکوه زندگی" و "جهیزیه برای ارباب " مطرح شد.

همچنین فرامرز قریبیان بازیگر فیلم "ترن" برگزیده نقش اول مرد این دوره از جشنواره شد.

هفتمین دوره:

هفتمین دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر بدون بازیگر برگزیده مرد و زن به پایان رسید.

دوره هشتم:

دوره هشتم نیز به دنبال دوره هفتم بدون برگزیده به پایان رسید.

دوره نهم:


فریماه فرجامی بازیگر فیلم "پرده آخر" و مهدی هاشمی بازیگر "دو فیلم با یک بلیت" سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن و مرد را به خود اختصاص دادند.

دهمین دوره:

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن و مرد این دوره از فیلم جشنواره فجر به جمیله شیخی برای فیلم "مسافران" و فرامرز صدیقی برای فیلم "دادستان" تعلق گرفت.

یازدهمین دوره: 
 
در این دوره فاطمه معتمدآریا برای فیلم "یک بار برای همیشه" و بار دیگر فرامرز قریبیان برای فیلم "بندر مه آلود" با سیمرغ بلورین به عنوان بازیگر نقش اول مرد و زن مورد تقدیر قرار گرفتند.

دوازدهمین دوره:

این بار فاطمه معتمدآریا در فیلم "همسر" و عزت‌اله انتظامی در فیلم "روز فرشته" ایفای نقش کردند  که این نقش‌ها برای آنان سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن و مرد را به ارمغان آورد.

سیزدهمین دوره:


در این دوره هنرمند برجسته سینما و تلویزیون مرحوم خسرو شکیبایی برای فیلم "کیمیا" و بازیگر نقش اول زن فیلم "دیدار" سیمرغ بلورین را به خود اختصاص دادند.



چهاردهمین دوره:

این دوره با اهدای سیمرغ بلورین نقش اول به فاطمه گودرزی برای بازی در فیلم "غزال" و محمد کاسبی در فیلم "پدر" پایان یافت.

پانزدهمین دوره:


گلچهره سجادیه در فیلم "سرزمین خورشید"  و ابوالفضل پورعرب در فیلم "مردی شبیه باران" در این دوره از جشنواره خود را مطرح کردند و سیمرغ بلورین اولین نقش مرد و زن این دوره از جشنواره را از آن خود کردند.

شانزدهمین دوره:


در این دوره انیس شکوری در فیلم "درخت جان" و پرویز پرستویی در فیلم "آژانس شیشه‌ای" خود را به صدر جدول بازیگران نقش اول رساندند و سیمرغ بلورین این دوره را به خود اختصاص دادند.



هفدهمین دوره:  

سیمرغ های بلورین نقش اول این دوره از جشنواره به هدیه تهرانی برای فیلم "قرمز" و محمدرضا فروتن برای فیلم "قرمز" تعلق  گرفت.

هجدهمین دوره:


میترا حجار در هجدهمین دوره برای بازی در فیلم "متولد ماه مهر" سیمرغ بلورین بازیگر زن را از آن خود کرد و همچنین فرامرز قریبان برای بازی در فیلم "مرد بارانی" برای چندمین بار موفق به کسب سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول این دوره جشنواره شدند.

نوزدهمین دوره:

در این دوره "ثریا قاسمی" در فیلم "مارال" و حسین عابدینی در فیلم "باران" به دلیل بازی درخشان خود موفق به کسب سیمرغ بلورین نقش اول این دوره از جشنواره فیلم فجر شدند.

بیستمین دوره:

ترانه پانزده ساله (ترانه علیدوستی) و رضا کیانیان برای بازی در فیلم "خانه ای روی آب" توانستند مالکیت سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره فیلم فجر را به دست بگیرند.

بیست و یکمین دوره:

نیکی کریمی در این دوره توانست با دو فیلم به نام‌های "دیوانه‌ای از قفس پرید" و "وامنش پنجم" خود را مطرح کند و حبیب رضایی نیز با ایفای نقش موفق خود در فیلم "اینجا چراغی روشن است" موفق به کسب سیمرغ بلورین نقش اول این دوره شدند.

بیست و دومین دوره:

در این دوره هنرمندان برجسته کشورمان گوهر خیراندیش با فیلم "رسم عاشق کشی" و بهرام رادان با فیلم "شمعی درباد" توانستند با سیمرغ بلورین نقش اول را با خود به خانه ببرند.

بیست و سومین دوره:

فیلم "کافه ترانزیت" با بازیگری فرشته صدر عرفایی و فیلم "بید مجنون" با هنرنمایی پرویز پرستویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را به خود اختصاص دادند.

بیست و چهارمین دوره:

در این دوره هدیه تهرانی با فیلم "چهارشنبه سوری" و پرویز پرستویی با فیلم " به نام پدر" خوش درخشیدند و سیمرغ بلورین این دوره را در دست گرفتند.

بیست و پنجمین دوره:  

باران کوثری با فیلم‌های "خون بازی" و "روز سوم" مرحوم خسرو شکیبایی با فیلم "اتوبوس شب" توانستند سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول این دوره از رقابت های فیلم فجر را به خود اختصاص دهند.

بیست و ششمین دوره:

در این دوره چهره‌های جدیدی موفق به کسب سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول شدند. هنگامه قاضیانی با فیلم " به همین سادگی" و امین حیایی با فیلم " شب" خوش درخشیدند.

بیست و هفتمین دوره:  

در این دوره لیلا حاتمی با فیلم "بی پولی" و سوپراستار کشور شهاب حسینی با فیلم "سوپر استار" با هنرنمایی خود در این دوره موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شدند.



بیست و هشتمین دوره:

نگار جواهریان با فیلم "طلا و مس" و محسن تنابنده با فیلم‌های "سنگ اول" و "هفت دقیقه تا پاییز" توانستند خود را مطرح کنند و سیمرغ بلورین این دوره را از آن خود کنند.

بیست و نهمین دوره:

ویشکا آسایش با فیلم "ورود آقایان ممنوع" و مهدی هاشمی با فیلم‌های "آقا یوسف" و "آلزایمر" صدر نشین فهرست بازیگران این دوره شدند و سیمرغ بلورین را به دست خود گرفتند.

سی امین دوره:

هنگامه قاضیانی بار دیگر با فیلم "روزهای زندگی" و فرهاد اصلانی با فیلم های "خرس" و "زندگی خصوصی" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را نصیب خود کردند.

سی و یکمین دوره: در این دوره حمید فرخ‌نژاد در فیلم "استرداد" و هانیه توسلی در فیلم "دهلیز" موفق به کسب سیمرغ بلورین این دوره شدند.

سی و دومین دوره:

در این دوره رضا عطاران با فیلم "طبقه حساس" و مریلا زارعی با هنرمندی در فیلم "شیار 143" سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره فجر را به دست گرفتند.




انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیده
۱۴:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
منم سید شهاب الدین حسینی رو به معنای واقعی سوپراستار همیشگی سینمای ایران میدونم.هیچوقت فیلمی نبوده که ایشون هنرنمایی کرده باشن ومن نبینم...به نظر من ایشون با نقش هاشون بازی نمیکنن بلکه زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۹:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
احسنت برنویسنده این بخش که قبل ازنام شهاب حسینی لقب برازنده"سوپراستار"روآورد.هرچنداسم فیلمشم سوپراستاربود.جالبه .خیلی ممنون