ظریف در همایش دیپلماسی هسته‌ای:

برای نوشتن جزئیات به تمدید مذاکرات نیاز داشتیم/ حمایت رهبری انقلاب بزرگترین دستاورد تیم هسته‌ای/ شرایط قابل بازگشت به گذشته نخواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان در همایش دیپلماسی هسته‌ای گفت: تمام دنیا به این نتیجه رسیده که راه برخورد با ایران راه مذاکره است.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در همایش "دیپلماسی هسته‌ای" که در دانشکده حقوق دانشگاه علامه در حال برگزاری است با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: در حوزه سیاست خارجی ما بیش از حوزه‌های دیگر نیاز به هم اندیشی فکری و ارتباط مداوم میان محیط دانشگاهی و محیط اجرایی سیاست خارجی داریم که این سه حوزه بتواند با طراحی، نقد و نهضت سازنده به سمت اهداف عالی جمهوری اسلامی سوق دهد.  
 
وی ادامه داد: به نظر بنده این اقدام دانشگاه علامه برای بررسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروز نه تنها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بلکه منطقه و جهان با آن روبرو است که آن رسیدن به یک تفاهم در حوزه برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

*مذاکرات هسته‌ای از مهمترین مسایل بین المللی پس از جنگ سرد است

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همه ما اذعان داریم که دیپلماسی هسته‌ای در یک سال و نیم گذشته نه تنها یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی ما بوده بلکه یکی از مهم‌ترین موضوعات روابط بین الملل پس از جنگ سرد است.  
 
ظریف گفت: این موضوع در مقاطع مختلف، ۶ وزیر خارجه کشورهای عمده جهان را به یک شهر آورده تا در مقابل نمایندگان مردم بزرگ ایران به مذاکره بپردازند و در بسیاری از این مقاطع ۳ مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا شاید برای اولین بار در تاریخ اخیر همزمان با هم در واشنگتن نیستند و به جای آن در مذاکرات حضور دارند.  
 
وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی است و همچنین اهمیت این مذاکرات را در روابط بین الملل به ویژه در روابطی که کشورهای عمده جهانی را به خود مشغول کرده نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همگان می‌دانند روش دیگری نمی‌تواند موضوع هسته‌ای ایران را حل و فصل کند، من برای اینکه اهمیت این نکته را نشان دهم نتایج دو نظر سنجی را مورد بررسی قرار خواهم داد. 

*84 درصد جامعه یهود به نتانیاهو نه بزرگ گفت
 

ظریف ادامه داد: در روز ۶ نوامبر ۲۰۱۴ یعنی حدود یک ماه پیش روزنامه کریستین ساینس مانیتور مقاله‌ای را با عنوان «۸۴ درصد یهودیان آمریکا در مخالفت با نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند» منتشر کرد و علی رغم همه سر و صداهای تبلیغاتی و تلاشهای نتانیاهو و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، مبنی بر خواندن پاره‌ای از بخش‌های کتاب آقای سفیر گفت: «این ظریفی که می‌گویید آدم معتدلی است، اصلا اینگونه نیست».  
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این در حالی است که در تاریخ ۱۸ می‌۲۰۱۲ موسسه PO آمریکا در نظرسنجی اعلام کرد که ۶۳ درصد کل مردم آمریکا معتقد بودند که تنها راه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران جنگ است.  
 
ظریف خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که مردم دنیا حتی جامعه آمریکایی که بیشترین تاثیرپذیری را از تبلیغات و سیاه نمایی‌های نتانیاهو دارد، به این نتیجه رسیده‌اند که راه برخورد با ایران مذاکره است.

*ایران اهل مذاکره و رسیدن به راه حل است

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با این ملت با تحمیل فشار نمی‌توان صحبت کرد، چرا که ملت ما اهل مذاکره و رسیدن به راه حل است.  
 
ظریف ادامه داد: مذاکره کار دشوار و دارای فراز و نشیب است و مذاکره بین دو طرف همفکر صورت نمی‌گیرد، چرا که مذاکره معمولا بین دو طرفی برقرار می‌شود که دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما با ۱۰ دور مذاکره‌ای که شاید فقط در این دور آخر بنده متجاوز از ۷۰، ۸۰ ساعت مذاکرات دوجانبه، سه جانبه و... داشتم، فراز و نشیب زیادی طی شد.  
 
وی اضافه کرد: اگر به بیانیه پایانی مذاکرات وین و مصاحبه‌های صورت گرفته توجه کنیم، می‌بینیم که طرف‌ها اعلام کرده‌اند که به توافق بسیار نزدیک هستیم، حتی یکی از مذاکره کنندگان که نظرات بسیار منفی داشت، حتی نمونه تاثیر منفی آن را در توافق ژنو دیدیم، پس از پایان مذاکرات اعلام کرد که احساس کردم راه حل در پیش روی ماست. 

*امکان رسیدن به چارچوب کلی در صورت تدوام چند روزه در وین 10
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بسیاری از کسانی که مذاکره می‌کردند بر این باور بودند که اگر مذاکرات تا دو سه روز دیگر ادامه پیدا می‌کرد، این امکان وجود داشت که به یک چارچوب کلی برسیم.

*برای نوشتن جزئیات به تمدید مذاکرات نیاز داشتیم


وی تاکید کرد: چارچوب کلی به این معنی نیست که در تمامی جزئیات به توافق برسیم، اما به هرحال ما نیاز به تمدید داشتیم تا بتوانیم جزئیات را نگارش کنیم.  
 
ظریف ادامه داد: در نتیجه نیاز بود تا این جزئیات در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار گیرد و در این دور از مذاکرات به رسیدن به چارچوب کلی برای توافق نزدیک شده بودیم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این فرصت ۷ ماهه‌ای که برای رسیدن به توافق نهایی مدنظر است، همانطور که در متن نهایی بیانیه وین وجود دارد، فقط فراهم کردن یک زمان است و عده‌ای بر این باورند که رسیدن به تفاهم می‌تواند کمتر از این ۷ ماه صورت بگیرد.  
 
وی گفت: پس از یک و نیم سال مذاکره از وضعیتی که دنیا فکر می‌کرد هیچ راه حل سیاسی برای موضوع هسته‌ای نیست، امروز به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل مبتنی بر احترام متقابل بزرگداشت دستاوردهای مردم بزرگ ایران و شناسایی حقوق مردم تنها راه حل رسیدن به توافق است و این اولین دستاورد ما بود.  
 
ظریف خاطرنشان کرد: دومین دستاورد برای دوستانی که به صورت یک تحلیل درازمدت به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کنند، این است که در این مذاکرات توانستیم تا حد بسیار زیادی تصور طرف‌های مذاکره کننده از الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران را تغییر داد و این برای آینده کشور بسیار ضروری است. 

*تغییر تصور غلط غربی‌ها از مذاکره کردن مقامات ایرانی

 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: غربی‌ها همواره تصور غلطی از نحوه مذاکره کردن مقامات ایرانی داشته‌اند که به آن وقت کشی، تعارف و چانه زنی بازاری و... می‌گویند.  
 
وی تاکید کرد: این تصور غلط از الگوی رفتاری ما باعث می‌شد تا در هر مذاکره‌ای ما نتوانیم به اهدافمان از آن مذاکره برسیم.

ظریف افزود: کتابهایی که در آمریکا نوشته می‌شود از جمله موسسه صلح آمریکایی کتابهایی را منتشر می‌کند راجع به روش مذاکره کشورهای مختلف که می‌توان به کتاب «روش مذاکره ایران» که آنرا گروگان‌های سابق آمریکا در ایران تحریر کرده است، اشاره کرد.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این کتاب‌ها یک تصوراتی را از فرهنگ مذاکراتی ایرانی بیان می‌کنند، به طور مثال فرش فروشان ما در بازار چگونه دست به معامله می‌زنند را به عنوان نمود مذاکره ایران قرار می‌دهند.  
 
وی گفت: اگر مقاله‌ای که در مجله نیو ریپابلیک که چند روز قبل از مذاکرات پایانی منتشر شده را بخوانید می‌بینید، عنوان مقاله این بود؛ «تلگراف بی‌ادبانه‌ای که می‌تواند کلید مذاکرات ایران باشد». این تلگراف متنی بود که در دهه ۷۰ سفارت آمریکا در تهران به واشتنگن مخابره کرده بود با عنوان «مذاکره با ایرانی‌ها» که در آن انواع گزاره‌های غلط و تا حد قابل توجهی نژادپرستانه مشاهده می‌شد که آن را به عنوان روش مذاکراتی ایران مطرح کرده بود.

*حمایت رهبری انقلاب بزرگترین دستاورد تیم هسته‌ای


ظریف افزود: ما توانستیم و اصرار داشتیم در این مذاکرات این تصور و ادراک غلط را از نحوه مذاکره ایرانی به هم بزنیم چون اگر این تصور باقی می‌ماند در همه شئون رفتاری ما با خارج تاثیر می‌گذاشت.
 
وی با بیان این که در این یک سال چه نمونه رفتارهایی نشان دادیم ضمن تشکر از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده گفت: ما از روز اول بحث و صحبت منطقی کردیم و راجع به موضوع صحبت کردیم و برای فرار از بحث به موضوعات دیگر نپرداختیم، در مواضع‌مان منسجم بودیم و پایین و بالا و حرکات زیگزالی و نامسنجم در مذاکرات از ما دیده نشد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از ابتدا نشان دادیم که می‌خواهیم به راه حل برسیم و به دنبال وقت کشی نیستیم و اصرار بر شش ماه را ما انجام دادیم. 

*مذاکره برای مذاکره بی معنا است

ظریف در راستای خواسته‌های تیم مذاکره کننده تصریح کرد: ما گفتیم باید مذاکرات ادامه داشته باشد، ما گفتیم مذاکره برای مذاکره بی‌معناست و نشان دادیم که جمهوری اسلامی یک طرف مذاکره کننده جدی است.

وی با تاکید بر اینکه همه برخوردهایمان مسئولانه و روشنگرانه بود و ابهام‌زدایی کردیم اظهار داشت: ما برمبنای آموزه‌های قرآن که می‌فرماید رسولان بر زبان امت‌شان صحبت می‌کنند، با زبان طرف مقابل صحبت کردیم تا برای آن‌ها قابل فهم باشد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان  با تاکید براینکه ما با زبان بین‌المللی صحبت کردیم افزود: شما قرار است با زبانی صحبت کنید که طرف مقابل بفهمد چون شما با خودتان مذاکره نمی‌کنید و با طرفی مذاکره می‌کنید که می‌خواهید آن طرف نظر، منطق، حقانیت، مظلومیت و مقاومت این ملت بزرگوار را درک کند و این کار در مذاکرات به خوبی انجام شد.  
 
ظریف با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنیم اما زیر بار حرف زور و زیاده‌خواهی نمی‌رویم خاطر نشان کرد: این برای تیم مذاکره کننده به عنوان الگوی مذاکراتی دولت تدبیر و امید جا افتاد و مشخص شد و نتیجه آن بزرگترین افتخاری است که برای بنده و دوستانم در تیم مذاکره کننده است.

*یقین دارم منتقدین هم برایمان دعا کردند

 
وی افزود: بزرگترین افتخار ما این بوده که از حمایت مردم ایران برخوردار بوده‌ایم و مردم ایران در تمامی این لحظات همراه ما بوده‌اند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با صراحت تاکید کرد: من یقین دارم حتی منتقدین برایمان دعا کردند و من در این شک ندارم که کسانی که تندترین انتقادات را داشتند در لحظات حساس مذاکرات چه در شب‌های قدر و چه در شب‌های عزیز ماه محرم برای ما دعا کردند و این بزرگترین دستاورد تیم مذاکراتی هسته‌ای ما است. 

ظریف دستاورد دیگر را حمایت مقام معظم رهبری عنوان و اذعان داشت: این‌که آقا بیایند و بگویند تیم مذاکراتی ما حقا و انصافا پایداری می‌کند و جدی است بزرگترین دستاورد من است و امیدوارم این اجماع ملی که در مذاکرات هسته‌ای فراهم شده بتواند ما را تا سر منزل مقصود در همه حوزه‌های جامعه سیاسی کشور برساند.  

*غنی‌سازی و برنامه‌های ما در اراک ادامه دارد

ظریف حفظ دستاوردها و عدم عقب‌گرد را نکته دوم عنوان و گفت: ساختار تفاهم هسته‌ای ایران در هر برنامه‌ای حفظ می‌شود و حرکت رو به جلوی هسته‌ای ایران تا رسیدن به مرحله صنعتی ادامه خواهد داشت و غنی‌سازی ما ادامه پیدا می‌کند.
 
وی تاکید کرد: برنامه‌های ما در اراک به صورت جدی، با اختیار جمهوری اسلامی و ان شالله همکاری جامعه بین‌المللی و دسترسی به جدیدترین فناوری‌های روز پیگیری خواهد شد.
 
*تولید احترام و به هم ریختگی محاسبات دشمن 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که امروز بدون هیچ کمکی روی پای خودمان ایستاده‌ایم تاکید کرد: ما خودمان را ثابت کردیم و علاوه بر این که روی پای خودمان ایستاده‌ایم می‌توانیم از بهترین دستاوردهای جامعه بین‌المللی هم استفاده کنیم و می‌توانیم از فناوری پیشرفته جهانی هم بهره ببریم.  
 
ظریف اظهار داشت: همزمان برای کشور تولید احترام کردیم و مردم دنیا امروز به ایران احترام می‌گذارند.
 
وی افزود: دنیا به روش ما احترام می‌گذارد و محاسبات دشمنان مردم و این کشور به هم ریخته و دیگر تیغ‌شان برش ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا گفت: 84 درصد جامعه یهودی آمریکا به نتانیاهو نه بزرگ گفتند و این نشان می‌دهد با همه تبلیغات و بازی‌های سیاسی روش ما پاسخ می‌دهد.
 
* هیچ کس نمی‌تواند بر طبل جنگ علیه این مردم بکوبد
 
ظریف تولید امنیت، اقتدار، نفوذ و کاهش آسیب‌پذیری جمهوری اسلامی در اثر این مذاکرات و تغییرفضای بین‌المللی به نفع جمهوری اسلامی را به عنوان نکته سوم برشمرد و ادعا کرد: این مذاکرات سبب شده که جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شود و هیچ کس نتواند بر طبل جنگ علیه این مردم بکوبد.
 
وی با اشار به این که تمام فضاسازی‌های خصمانه علیه مردم ایرانفرو ریخته اظهار داشت: دنیا فهمیده که می‌شود با این مردم براساس منطق و احترام و درک متقابل به تفاهم رسید و برای رسیدن به تفاهم کسی نمی‌تواند بهانه تراشی کند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان  تصریح کرد: برای توهین به مردم ایران کسی مبنای منطقی ندارد و تصور چنین ادعاهایی در جامعه بین‌المللی بی‌معناست.  
 
*فضای امنیتی علیه جمهوری اسلامی از هم گسسته


ظریف با بیان این که فضای امنیتی علیه جمهوری اسلامی از هم پاشیده شده گفت: پروژه امنیتی سازی ایران که شاید صهیونیست‌ها به قدری در آن هزینه کردند که از حد حساب خارج شده دیگر جواب نمی‌دهد و برای همین متاسفانه برخی همسایگان ‌ما و صهیونیست‌ها تا این میزان تلاش کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد و چون می‌دانستند چه قدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌شان به هدر می‌رود و نمی‌توانند پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی را برای پیشبرد اهداف‌ شوم‌شان استفاده کنند تا این اندازه هزینه کردند.

*مقاومت مردم ایران را به یک کالای قابل عرضه در جهان کرده‌ایم

ظریف با ابراز افتخار از این که نتیجه به دست آمده در طول یک سال و نیم مذاکرات بر اثر مقاومت مردم ایران بوده گفت: ما معتقدیم توانسته‌ایم مقاومت مردم ایران را تبدیل به یک کالای قابل عرضه در جهان کنیم و کالایی که برای ما امنیت، نفوذ و قدرت می‌پذیرد واز آسیب‌پذیری مردم نظام ما می‌کاهد، دستاورد بسیار بزرگی است.
 
*احساس غرور هر ایرانی در هر جای جهان

وی با بیان این که احترام ایران افزایش پیدا کرده تصریح کرد: امروز با هر ایرانی در سراسر جهان که صحبت کنیم می‌گوید از ایرانی بودن‌مان احساس غرور می‌کنیم و کاری با خبط و ربط سیاسی‌شان ندارد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: فرد ایرانی که ممکن بود با طعنه و توهین مواجه باشد، امروز با تکریم و دید منطقی به او نگاه می‌شود و تغییر تصورات و به هم ریختن محاسبات دشمنان انقلاب و ایران بسیار مهم است.
 
ظریف با برشمردن آثار عملیاتی این نگاه اذعان داشت قدرت منطقه‌ای ایران افزایش پیدا کرده و نمی‌توانند در منطقه علیه منافع ایران وارد شوند.
 
وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه در یک سال گذشته اظهار داشت: پدیده‌ای که امروز از آن به عنوان تهدید جهانی نام می‌برند همان جبهه‌ای است که تا سال گذشته در سوریه از آن حمایت می‌کردند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با طرح چند پرسش از کشورهای غربی ادامه داد: مگرداعش فرقی کرده و در ماهیت آن تحولی ایجاد شده است؟ تحولی که ایجاد شده در نحوه نگرش به ایران، اسلام و شیعه در منطقه و جهان است و این تحول باعث می‌شود که نتوانند دیگر وارد بازی‌هایی که برای ایران امنیت سوز و اطمینان‌سوز است شوند.

*رونق اقتصادی ایران

ظریف بار دیگر تاکید کرد: رنگ و آب این سیاست‌ها از بین رفته، مشتریان‌شان را از دست دادند و شکست پروژه ایران هراسی یک دستاورد است.

وی با بیان این که فضای رفت و آمد گفتگو و معامله با ایران بسیار باز شده افزود: بنگاه‌های اقتصادی برای آمدن به ایران صف کشیده‌اند و شرکت‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه دبی شرکت‌های ایرانی را به غرفه‌شان راه نمی‌دادند امروز خواهان همکاری با شرکت های ایرانی هستند.

*برگزاری سمینار بین‌المللی جهان علیه خشونت در تهران 


ظریف با اعلام این خبر که هفته آینده سمینار بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط را در ایران برگزار می‌کنیم گفت: خواهیم دید که چه تعداد از اندیشمندان و سیاستمداران برجسته دنیا برای این اجلاس به تهران می‌آیند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه فضای صحبت با ایران تغییر اساسی پیدا کرده اظهار داشت: به نظر من امروز ایران قدرتمندتر، پرنفوذترو آسیب‌ناپذیرتر از گذشته است، و انشااله این روند با مقاومت مردم ایران با ایستادگی ، منطق، تعامل، گفتگو و رسیدن به فهم مشترک به شکلی تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

ظریف نگاه به آینده را بعنوان گزاره چهارم عنوان و بیان داشت: آینده به سمت بهتر شدن است و هیچگاه به شرایط گذشته باز نخواهیم گشت و ساختار مفهومی که علیه ایران در پروژه ایران هراسی ساخته بودند در هم شکسته و ساختمان تحریم‌ها فرو ریخته است و این شرایط قابل تکرار مجدد نیست.

*فشار بر طرف‌های مذاکره کننده افزایش پیدا خواهد کرد


وزیر امور خارجه تاکید کرد: سیاست رهبری انقلاب مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ایران را آسیب‌نا‌پذیر کرده و از برندگی علیه مردم کاسته است و با پیگیری این سیاست که یکی از اولویت‌های دولت است فشار بر طرف‌های مذاکره کننده برای رسیدن به تفاهم افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه معتقدیم طرف‌های مذاکره کننده ما به این درک رسیده‌اند و به این درک رسیده‌اند که باید مذاکره کنند و رفتارشان هم این را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در مذاکراتی که پنج روز، سه مقام عالی وزارت خارجه آمریکا، سه روز وزیر خارجه آلمان، دو بار وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در عرض دو روز به وین آمدند تا به نتیجه برسند حتما نشان دهنده شرایطی است که بازگشت به گذشته را غیرممکن می‌کند.
 
*در واکنش به مذاکرات "هیچ" ننویسید!


وزیر امور خارجه با بیان این که در مذاکرات به طرف مقابل امتیاز نمی‌دهیم خاطر نشان کرد: در مذاکره بده و بستان وجود دارد و کسی نباید خیلی ناراحت شود.
 
ظریف در واکنش به تیتر یکی از روزنامه‌ها ادامه داد: کسی هم نباید خوشحال بشود و "هیچ" بنویسد، زیرا این‌ها در مذاکرات طبیعی است و کسی که این طور می‌نویسد مذاکره را متوجه نیست.
 
وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد شما بیانیه بخوانید و طرف مقابل هم بیانیه بخواند، مذاکره یک روزه یا به نتیجه می‌رسد و یا نمی‌رسد!اما اگر قرار باشد مذاکره داشته باشیم به آن چه که محیط تفاهم و درک مشترک است می‌رسیم و مذاکرات فراز و نشیب و دشواری دارد و شما یقین داشته باشید هیئت مذاکره کننده شما در برابر این دشواری‌ها می‌ایستد.
 
وی با بیان این که معتقدیم سیاست‌های هسته ای ایران براساس فتوای رهبری و محاسبات استراتژیک ما 100 درصد صلح آمیز است، بوده و خواهد بود تاکید کرد: برای رسیدن به تفاهم نگرانی نداریم و تفاهم نه تنها برای ما ضرر ندارد بلکه مفید است، چون ما چیزی نداریم که در تفاهم از دست بدهیم و دنبال سلاح هم نیستیم.

ظریف افزود: ما معتقدیم سلاح هسته‌ای برای هیچ کشوری امنیت‌زا نیست بلکه سلاح هسته‌ای تنها امنیت زداست.

وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: مبنای بازدارندگی هسته‌ای دیوانگی است که بحمدالله ما ملت عاقل و منطقی هستیم بنابراین و امید بر خدا با یک چشم انداز روشن و دعای مردم و حمایت مقام معظم رهبری و هدایت ریاست محترم جمهور به اهداف خود خواهیم رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا قدر قدرت جهان نیست بلکه تنها قدرت جهان خداست بنابر این با توکل بر خدا و استعانت از ارواح طیبه ائمه اطهار و شهدای عزیز با موفقیت این کار را به پایان خواهیم برد.

انتهای پیام/


برچسب ها: ظریف ، همایش ، دیپلماسی ، عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه ازاسفراین
۲۲:۱۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
با اهدای سلام وخسته نباشید به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران وتشکر فراوان از تلاش بی وقفه شبانه روزی هییت همراه , با توکل به خدا ودعای خیر مردم و مقام والای رهبری وپشتیبانی همه جانبه ملت و دولت از شما در مذاکرات 1+5پیروزو موفق وخدا حافظ ونگهدارتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
نتیجه چیه بالاخره ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۱:۵۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
دکترظریف افتخار ایران ایرانی خسته نباشی با ارزوی موفقیت
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
موفق باشید ما منتظر پیروزی هستیم
آخرین اخبار