مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری خبر داد

کاهش 10 هزار نفری تلفات جاده‌ای در سال گذشته/ تردد بیش از 20 هزار دستگاه اتوبوس با عمر 12 سال در جاده‌های کشور

هدایتی گفت: در 10 سال گذشته تعداد کشته‌های از 29 هزار نفر به 18 هزار نفر در جاده‌ها رسیده است که 31 درصد آن را عابران و موتورسواران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در ده سال گذشته تلفات جاده ای کاهش بسیاری یافته است گفت: تعداد تلفات از 28 هزار به 18 هزار نفر تقلیل پیدا کرده که این علیرغم افزایش تعداد سفر و خودرو بوده است.

هدایتی در ادامه افزود: شاخص مالکیت تعداد کشته‌ها تا 100 هزار وسیله‌ نقلیه است که بر اساس این شاخص، از متوسط جهانی وضعیت بهتری داریم.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در ادامه تصریح کرد: بر اساس شاخص سلامت تعداد کشته‌ها صد هزار نفر است که از میانگین متوسط که 230  نفر است بالاتر هستیم.

هدایتی در ادامه توضیح داد: طبق روال کشورهای موفق بدون انجام برنامه‌ریزی نمی‌توانیم به پدیده چند وجهی برسیم و به لحاظ آماری و آمار مربوط به تصادفات و تلفات جاده‌ای و پزشک قانونی در گزارشات لازم تهیه شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به میزان کاهش کشته‌ها اقدامات کمی و فراگیر نمی‌تواند موثر باشد مگر اینکه گروه‌ها را تجزیه و تحلیل نماییم.

هدایتی در ادامه اظهار داشت: ما دستورالعمل ارتقا ایمنی هر گروه خاص استانها را ابلاغ کردیم و برای اهمیت گروه عابران و موتورسواران به صورت تخصصی ورود کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: 31 درصد از تلفات مربوط به راههای برون شهری است و یک سوم از آن مربوط به عابران و موتورسواران است.

مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در ادامه اظهار داشت: معاینه فنی در این حوزه باید به لحاظ ساماندهی توسعه پیدا کند که این موضوع در گذشته اتفاق افتاده است.

هدایتی در ادامه توضیح داد: بر اساس معاینه فنی تجهیزات فنی باید ارتقا پیدا کند و در فاز دوم بحث ارتباط بین شبکه بین دستگاهها و نقشی مهمی که دارند باید ایجاد شوند.

هدایتی در ادامه افزود: دوربینهای پلاکخوان در ابتدای خطوط به محض عبور وسیله راه‌اندازی شود و تمام اطلاعات در سامانه وارد شود.

هدایتی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سامانه هوشمند حمل و نقل جاده‌ای راه‌اندازی شده و تمامی اطلاعات لازم در این دوربین از سوی این دوربین ضبط و کنترل می‌شود.

براساس این گزارش نیما شهرزاد معاون دفتر حمل و نقل مسافری با اشاره به اینکه افزایش حقوق شهروندی از طریق بهبود نظارت مستمر ایجاد می‌شود گفت: باید با نظارت بیشتر با ناوگان حمل ونقل عمومی و جاده‌ای حقوق شهروندان را افزایش دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تعداد اتوبوسها 20 هزار و 500 دستگاه است که میانگین عمر آنها است و تعداد اتوبوسهای فرسوده 7500 دستگاه است. همچنین مینی بوسهای برون شهری 38 هزار دستگاه است که متوسط عمر آنها 24 سال است که از این تعداد 27 هزار دستگاه فرسوده هستند که میانگین عمر آنها 15 سال است.

شهرزاد در ادامه به سواری های کریه‌ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد این سواری ها 38 هزار دستگاه است که میانگین عمر آنها 8 سال است و از این تعداد 6 هزار دستگاه فرسوده است و میانگین عمر آنها بالای 10 سال است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیران جلسات تنگاتنگی داشته‌ایم که بتوانیم اقدام به نوسازی حمل و نقل جاده‌ای کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر ایرانی در طول سال بیش از ده سفر می‌کند گفت: 800 میلیون نفر از طریق جاده‌ها جا به جا می‌شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: 621 میلیون تن بار نیز از طریق جاده‌ها در سال گذشته جا به جا شده اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تلفات ، جاده ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار