زنجان؛

فضای سایبری متشکل از فرصت ها و تهدید هاست

امروزه ویژگی های اینترنت به عنوان زیرساخت جامعه اطلاعاتی بر کسی پوشیده نیست اما در این میان باید جنبه های ناسالم و تهدیدی آن نیز در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ ویژگی های خاص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نسبت به دنیای واقعی، همچون جذابیت، سرعت تبادل اطلاعات، تنوع موضوعات، سهولت دسترسی،احساس لذت و ... فرصت هایی را ایجاد کرده تا فضای سایبر مورد توجه مردم بالاخص نوجوانان و جوانان قرار گیرد.

ما باید بپذیریم به دلیل جذابیت و ویژگی های منحصر به فرد فضای سایبر، نمی توانیم مانع ورود این فن آوری و دسترسی به اطلاعات از این طریق به جامعه شویم.

امروزه با گسترش بدون مرز زیر ساخت های الکترونیک در دنیا و متعاقب آن در کشور، بعد جدیدی به سایر ابعاد زندگی ما اضافه شده است که همان بعد مجازی (سایبر) است.

فضای سایبر و اینترنیت علاوه بر فرصت های که در اختیار کاربران خود قرار می دهد مخاطرات و تهدیدهای نیز برای کاربران خود به ارمغان آورده است . این مخاطرات و تهدیدها چنانچه مورد بی توجهی جامعه و حکومت قرار گیرد، آسیب های بسی بزرگ و گاه غیر قابل جبران به همراه خواهد داشت ؛ چرا که آسیب‌های روانی ناشی از کاربری نادرست و خلاف قانون، موجب اختلال در رفتار شهروندان شده، جامعه را در رسیدن به فواید بی شمار این فناوری نوین ناکام می‌گذارد.

این اختلالات، شهروندان را فرسوده و ناتوان کرده، فعالیت‌های روز مره آنان را مختل می‌کند. آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن، اعضای جامعه را در رفتار فردی با خانواده و رفتار اجتماعی با دیگر شهروندان و حکومت متزلزل و متأثر از فرهنگ‌های منحط بیگانه می‌نماید. هنجارها و ارزش‌های متعالی جامعه رو به زوال رفته، احساس امنیت و آرامش از جامعه رخت برمی‌بندد.

امروزه همه شهروندان یک جامعه در یک رویارویی نرم با سایر فرهنگ ها و تمدن ها قرار دارند و برای حفظ هویت ملی و مذهبی خود و نیز برای کسب موفقیت بیشتر در این رویارویی، نیازمند همت والایی مسئولین امر می باشد.

گفتنی است ؛ امروزه در این فضای بی انتهای مجازی شاهد سوء استفاده ها و جرائم زیادی در این فضا هستیم.


سرپرست پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تشدید جرائم سایبری گفت: یکی از علل این تشدید ویژگیهای است که خود فضای مجازی سایبری داردیک اینکه این فضا فرامرزی است کاربری که در این فضا فعالیت می کند وارد محیطی باعنوان دهکده جهانی می شود.

شعبانپور افزود:در این فضا کاربر با یک کلیک کردن می تواند به اطلاعات مورد نظر دست یابد و یا اطلاعات را منتشر کند و این خود عامل تشدید جرائم در این محیط است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جرائم سایبری در 20 کشوردنیا اتفاق می افتدد ادامه داد: که خوشبختانه ایران با توجه به تدابیر امنیتی که انجام داده است جزو این 20 کشور قرار ندارد.

سرپرست پلیس فتا فرماندهی ا نتظامی استان زنجان از کاربران خواست: با احتیاط بیشتر ازا ین محیط استفاده کنند وبه ویزه به پیامکهای ناشناس اطمینان نکنند.

معاون دادستان استان نیز با اشاره به جرائم صورت گرفته در این حوزه گفت:بیشتر جرائم در حوزه های اقتصادی ؛کلاهبرداری و عفت و اخلاق عمومی انجام می شود.

کرمی افزود:در این فضا افراد هویتی مجهول و غیر واقعی از خود ارائه می دهند و به این صورت قربانی های خود را فریب می دهند.

وی از کاربران خواست حدالامکان از قرار دادن اطلاعات حیاتی و شخصی خود در این فضا خوداری کنند.



انتهای پیام/ش
برچسب ها: فضا ، سایبری ، فرصت ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.