شهردار اصفهان در نشست مشترک روسای شورای اسلامی شهر و شهرداران کلانشهرها

مردم و حاکمیت برای واگذاری اختیارات به مدیریت های شهری اعتماد کنند/نیازمند تمرکززدایی در شهرها هستیم نه تراکم زدایی

شهردار اصفهان امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: باید وظایف ملی و محلی را از یکدیگر تفکیک کرده و با توجه به برنامه های پنج ساله عمل کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  سیدمرتضی سقائیان نژاد، به وضعیت رو به رشد شهرهای کشور از نظر تراکم اشاره کرد و گفت: جمعیت شهرنشین با رشد روزافزونی روبرو بوده است. به گونه ای که تا پیش از انقلاب 400 شهرداری در این کشور وجود داشت اما امروز 1140 شهرداری در سراسر کشور وجود دارد و آمار شهرنشینی به بالای 85 درصد رسیده است.
 
به گفته سقائیان نژاد مهاجرپذیری و مشکلات پیچیده شهرها وضعیت را به گونه ای پیش برده است که نیازمند تمرکززدایی و نه تراکم زدایی هستیم. این در حالی است که اعتقادات درباره واگذاری مسئولیت ها در مقطع محلی هنوز کامل نیست.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: لایحه ها و طرح هایی را در مجلس شورای اسلامی می بینیم که نه تنها تقویت کننده مدیریت محلی نیست بلکه هر کسی به صورتی بخشی نگری خودش را دارد. این در حالی است که اگر از مدیریت محلی سخن می گوییم، شهرداری ها باید از خود ظرفیت نشان دهند، قوانین و مقررات را دنبال کرده و اعتماد مردم را تقویت کنند.

وی بر ضرورت وحدت تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که این اعتماد در سطح مردم و حاکمیت ایجاد شود و واگذاری اختیارات صورت گیرد.

سقائیان نژاد در ادامه گفت: هنوز از سال1362 که قرار بود دولت لایحه ای برای درآمدهای پایدار به مجلس ببرد، اتفاقی نیفتاده است و همه ما درباره بحث های مدیریت یکپارچه شهری و موازی کاری های فعلی نگران هستیم. در حال حاضر 25 ارگان در شهر حکمرانی می کنند. این در حالی است که بر اساس آموزه های قرآنی وجود دو قبل در یک بدن فساد ایجاد می کند.

شهردار اصفهان افزود: هنوز در سلسله مراتب تشکیلاتی کشور جای ما مشخص نیست، البته هم اکنون فراکسیونی در مجلس تشکیل شده و کمیسیون هشتم مجلس نیز ایجاد شده است اما این موارد کافی نیست چرا که مدیریت یکپارچه در امور شهری وجود ندارد و جایگاه حکومت های محلی در نظام تصمیم گیری کشور مشخص نیست.

وی در ادامه عدم همکاری و هماهنگی لازم میان شهرداری ها و سازمان های دولتی و نبود بستر مناسب برای حضور بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد انتقاد کرد.

سقائیان نژاد با اشاره به کمبود منابع مالی و نداشتن منابع مالی پایدار، عنوان کرد: هنوز 60 تا 70 درصد درآمدهای ما مربوط به بحث تک محصولی تراکم است. این در حالی است که شهر یک موجود زنده است و نمی تواند دچار این کم خونی ها شود.

شهردار اصفهان در ادامه به بیان مشکلات پیش روی مدیریت های شهری پرداخت  و از عدم تدوین سیاست های توسعه شهری، مشخص نبودن سیاست های شهر نشینی و توزیع جمعیت، ناهماهنگی مجموعه های شهری، فقدان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، نارسایی های طرح های توسعه شهری، وجود بافت های فرسوده و کمبود سرانه ها و زیرساخت های شهری یاد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال 1381 و در بحث های استخدامی کادرهای شهرداری قرار بر این بود افرادی که سه سال سابقه دارند، تعیین تکلیف شوند الان بعد از 11 سال این موضوع تحقق پیدا نکرده است و انبوه از کارگرانی را داریم که تکلیف آن ها مشخص نیست.

سقائیان نژاد در ادامه  خاطر نشان کرد: اگر اعتمادی در این زمینه نباشد این وضع ادامه پیدا می کند چرا که از نظر علمی هرچه جمعیت و پیچیدگی های شهری زیادتر شود، باید به سمت و سوی تمرکز زدایی رفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: شهردار ، مشترک ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار