قالیباف در همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت عنوان کرد:

مشکل کشور مدیریتی است نه پولی /سهم 10 درصدی پایتخت در حاشیه نشینی / توزیع فضایی قدرت راههکار اساسی حل مشکلات در کشور است

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ساماندهی پایتخت از مهمترین چالش های توسعه و پیشرفت کشور است، گفت: مشکل کشور ما با پول حل نمی شود و تنها مدیریت صحیح می تواند گره گشای مشکلات باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدباقر قالیباف شهردار تهران در همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت که دوشنبه در دانشگاه تربیت مدرس با حضور جمعی از مسئولان شهری و کشوری برگزار شد،با بیان اینکه بحث در مورد انتقال پایتخت براساس مبانی علمی و تجربی ممکن نیست،اظهار کرد: مشکل پایتخت یکی از مهمترین چالش های امروزی است و برای حل آن باید راههکاری اساسی تدوین شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان بسیاری از جهت علمی به موضوع انتقال پایتخت پرداخته اند، ادامه داد: آنها موضوع انتقال تهران را کار درستی نمی دانند و باتجربه ای که من در حوزه اجرایی کشور دارم معتقدم مجموعه مدیریت ها و تصمیم گیری ها، فارغ از اینکه پول داریم و یا نداریم نشان می دهد این کار از نظر علمی امکان پذیر نیست و باید به دنبال یک راههکار اساسی بود.

قالیباف با اشاره به اینکه بیش از 23 درصد جمعیت را در یک درصد وسعت جغرافیایی کشور متمرکز کرده ایم، افزود: این به معنای مرگ آب، خاک، هوا، علائم وعناصر زندگی در یک محیط و وقتی که 23درصد جمعیت را در یک درصد خاک متمرکز می شوند یعنی اینکه ما از همه خط قرمزهای محیط زیست عبور کرده ایم و امکان بازپروری آن نیز وجود ندارد.

شهردار تهران ادامه داد: در این شرایط نه تنها چهار سد، بلکه هر سد دیگری را هم در اینجا بزنیم باز هم امکان تامین آب نداریم چرا که کشش و ظرفیتی بیش از اندازه بر این زمین مستقر کرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه در خصوص آلودگی هوا در پایتخت مشکلات بسیاری داریم، اضافه کرد: پیشرفت در یک جامعه نقش مهمی دارد اما ما در یک جامعه پیشرفته نمی توانیم عوامل محیط زیستی را قربانی پیشرفت کنیم.

قالیباف افزود: هم اکنون ما تهران را به یک شرایط سخت و غیر قابل برگشت محیط زیستی رسانده ایم و شاید با ارائه چند طرح بخواهیم جلوی نابودی بیش از حد محیط زیست را بگیریم اما امکان اجرای این طرح ها از نظر علمی وجود ندارد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ما در شهر تهران مشکلات آسیب های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  را هم داریم، گفت: این مشکلات حاشیه نشین ها، کارتن خواب ها، کودکان کار، ترافیک و... موضوعی نیست که فقط خاص کشور ایران و مخصوصا تهران باشد بلکه در تمام کلانشهرهای دنیا این موضوع وجود دارد و شدت و ضعف آن فرق دارد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات پایتخت باید اقدامات جدی صورت گیرد، تصریح کرد: بعضی از افراد برای حل این مشکلات انتقال پایتخت را پیشنهاد می دهند اما انتقال پایتخت هرگز ممکن نمی شود و باید برای ساماندهی آن با یک مدیریت صحیح، چاره ای اندیشید.

قالیباف عنوان کرد: با توسعه حمل و نقل عمومی که هم اکنون ظرفیت بیش از 40 درصدی را از 70 درصد به خود اختصاص داده است باز هم مشکلات شهر ما حل نمی شود و همچنین اگرفرهنگ ترافیکی در شهر ساماندهی شود و از ساخت و سازها هم جلوگیری کنیم مشکلات ما به طور کامل برطرف نمی شود.

شهردار تهران با اشاره به بحث اینکه شهرداری تهران بیش از حد مجوز ساخت و ساز صادر می کند، افزود: ما کارمان را بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و حقوق مردمی انجام می دهیم و با این وجود من در 5 ماه گذشته اعلام کردم که اگر احساس می کنید ساختمان سازی در تهران باعث معضل شده و تنها مرکز درآمد شهرداری نیز از ساخت و ساز است، آماده ایم هیچ پروانه ساخت و سازی اعم از پروانه مسکونی، اداری و تجاری در شهر تهران صادر نکرده و شهر را هم اداره کنیم.

وی تصریح کرد: چالشی که برای دولت وجود دارد این است که خودش را با رانت نفت اداره می کند و چالش شهرداری ها در کشور نیز استفاده از رانت ساخت و ساز است اما با این وجود افتخار ما در شهرداری تهران در طول یک دهه گذشته این است که در اقتصاد مقاومتی، شهرداری برای همیشه رانت ساخت و ساز را تعطیل کرده است.

قالیباف گفت: براساس طرح جامع، چشم انداز 1404 و جمعیت پذیری امروز شهر تهران قابل کنترل است و افزایش جمعیت خارج از برنامه در تهران نداریم و همچنین رشد جمعیت در تهران چه در زاد و ولد و چه در مهاجرت کند است و به 1.7 هم نمی رسد.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی از 640 کیلومترمربع شهر تهران بیرون می رویم، ساخت و ساز همانند تهران قابل کنترل نیست و مهاجرت و رشد جمعیت در دشت های تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه محدوده شهر تهران در کنترل است،اضافه کرد: شهرهایی در کشور وجود دارند که بدون هیچ گونه نقشی در تولید خودشان خوابگاه شده اند وهمه برای کار به تهران مراجعه می کنند و روزانه بیش از 3 تا 3.5 میلیون نفر جمعیت وارد تهران شده و شب از شهر خارج می شوند.

قالیباف تصریح کرد: گاهی موضوع را به حدی تقلیل می دهیم که حتی فرق بین تراکم زدایی با تمرکز زدایی را از هم تشخیص نمی دهیم،ما باید به دنبال مشکلات اساسی که در یک شهر مطرح است باشیم و آ را ساماندهی کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به جریان سرمایه و توزیع اقتصاد در کشور توجه کنیم،گفت: اقتصاد منطق خودش را دنبال می کند و کاری به مسائل دیگر و مشکلاتی که به وجود می آورد، ندارد.

وی با بیان اینکه ما در تهران کمترین حاشیه نشینی را داریم و محدوده شهر تهران معلوم است،ادامه داد: هم اکنون تقریبا هشت میلیون نفر جمعیت در شب و 11 میلیون نفر در روز در شهر هستند و سهم ما در حاشیه نشینی زیر 10 درصد است اما این در حالی است که امروز در کلانشهرهای دیگر ایران حاشیه نشینی بالغ بر 35 درصد است.

قالیباف تمرکززدایی و ساماندهی را به عنوان یک موضوع ملی عنوان کرد وتصریح کرد: در کشور ما با دو مشکل ساختاری و کارکردی روبه رو هستیم و ساختار و کارکرد دائما بر هم تاثیر گذار هستند که یکی قطب سیاسی و دیگری قطب علمی است واگر دولت تصمیم نگیرد و توزیع فضایی قدرت را انجام نمی دهد، امکان ندارد بتوانیم در پیشرفت کشور و در غالب شدن بر مشکلات خود راهی داشته باشیم و امروز به حدی تمرکز در قدرت و در ساختار و نظام اداری و اجرایی ما وجود دارد که همه استعدادها را در کشور کشته و همه ظرفیت ها را از بین برده است تا جایی که باید برای یونجه، کود و دانه یک کشاورز و داروی یک درمانگاه در دور ترین نقطه کشور نیز در تهران تصمیم بگیریم و این امر درست نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار