اعتراضات علیه خشونت پلیس امریکا به تجمع در برابر کنگره و وزارت دادگستری کشیده شد

معترضان امریکایی علیه تصمیم هیات منصفه‌ عالی مبنی بر تبرئه دو افسر پلیس سفیدپوستی که دو سیاهپوست را به ضرب گلوله کشتند، در مقابل کنگره و وزارت دادگستری امریکا تجمع کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی،  اعتراضات در سراسر امریکا علیه تصمیم هیات منصفه‌ عالی همچنان ادامه دارد. معترضان از  عدم صدور کیفر خواست علیه دو افسر پلیس سفیدپوستی که تابستان گذشته دو سیاهپوست را در شهرهای نیویورک و فرگوسن به ضرب گلوله کشتند ناراضی هستند.

معترضان دوشنبه شب (۱۷ آذر) در حالی که اسامی سیاهان قربانی خشونت پلیس را در دست داشتند، در اعتراض به خشونت پلیس در مقابل کنگره و وزارت دادگستری امریکا تجمع کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی همچون «جان سیاهان بی‌ارزش نیست» و حمل پارچه نوشته‌هایی که بر روی آن نوشته شده بود «کشتن سیاهان را متوقف کنید» خشونت پلیس را محکوم کردند.

معترضان همچنین با دراز کشیدن در خیابان‌ها، قتل سیاه‌پوستان با گلوله‌های پلیس را شبیه‌سازی کردند. این اقدام نمادین معترضان که  در اوج ترافیک صورت گرفت، مسیر اصلی کاخ سفید به شمال غرب واشنگتن را مسدود کرد.

شهرهای دیگر امریکا هم شاهد تظاهرات شهروندانی بود که از رای هیات منصفه خشمگین هستند.

این اعتراضات چند روز پس از آن برگزار شد که هیات منصفه‌ عالی نیویورک به عدم صدور کیفرخواست علیه دانیل پانتالئو، افسر پلیس سفید پوست در رابطه با قتل اریک گارنر، شهروند سیاه‌پوست امریکایی رای داد.

دو هفته قبل نیز هیات منصفه دادگاه ایالت میسوری اعلام کرد شواهد کافی علیه دارن ویلسون، پلیس سفیدپوستی که در شهر فرگوسن مایکل براون را با گلوله به قتل رساند وجود ندارد و اقدام این مامور پلیس غیرقابل پیگرد قانونی است.

این افسر سفیدپوست پلیس مرداد ماه مایکل براون ۱۸ ساله را که غیرمسلح بود با شلیک ۱۲ گلوله کشت.

برخلاف تیراندازی به براون، چگونگی کشته شدن گارنر با تلفن همراه ضبط شد و بسیاری هم آن را دیدند. انتشار ویدئوی چگونگی خفگی گارنر که پدر شش فرزند و پدر بزرگ دو نوه بود، خشم عمومی را موجب شده است. در این ویدئو دیده می‌شود گارنر که به بیماری آسم مبتلا بود، مرتب به افسران پلیس می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم.»

در نیویورک نیز جمعیت زیادی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های مقابل بارکلیز سنتر شعارهایی چون «دست‌ها بالا، تیراندازی نکنید» و «جان سیاهان بی‌ارزش نیست» سر می‌دادند.

جودی فلورنی که در اعتراضات در نیویوک شرکت کرده بود، گفت: «آن‌چه در روزهای اخیر در این شهرها در حال وقوع است، فوق العاده مهم است چون نشان می‌دهد که ما یک‌صدا و متحد هستیم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار