اردبیل؛

برق نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر سال آینده در مدار مصرف

رئیس سازمان انرژی های نوی ایران گفت: تا پایان سال آینده اولین برق تولیدی از حرارت داخل زمین در کشور وارد مدار مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ یوسف آرمودلی در جریان بازدید از نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر افزود: این نیروگاه اولین نیروگاه ژئوترمال کشور است که تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی قابل توجه حدود 800 میلیارد ریال هزینه ریالی در برداشته است.

وی گفت: هم اکنون با بهره گیری از تجارب کارشناسان داخلی و مشاوران خارجی 11 حلقه چاه تا اعماق 3هزار متری زمین حفر شده و کارشناسان به مخزن اصلی زمین گرمایی موجود در کوهستان سبلان دسترسی یافته اند.

به گفته رئیس سازمان انرژی های نوی ایران ، از 11 حلقه چاه اکتشافی 7 حلقه چاه آماده بهره برداری و نصب توربین های 5 مگاواتی است.

آرمودلی اظهار کرد: به زودی در چاه B یک ژنراتور بخار با قدرت 5 مگاواتی و با صرف 500 میلیارد ریال اعتبار به عنوان پایلوت نصب و پیش بینی می شود تا پایان سال آینده برق حاصله از این نیروگاه وارد مدار شود.

وی افزود: ظرفیت نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر در حال حاضر 250 مگاوات برآورد شده که در صورت ادامه عملیات اکتشاف در منطقه این میزان تا 3 برابر قابل افزایش است.

ظرفیت تولید 55 مگاوات برق در نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر

نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر استان اردبیل نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور در نزدیکی مشگین شهر و در ارتفاع 3 هزار متری در دامنه کوه سبلان با ظرفیت تولید ۵۵ مگاوات برق با استفاده از حرارت داخل زمین طراحی شده است.

بررسی مطالعات موجود و برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر از سوی گروه نیروگاهی دفتر انرژی زمین‌گرمایی از سال ۷۴ آغاز شد و فعالیت‌های اجرایی این طرح با هدف احداث نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی در ایران از سال ۷۷ شروع و با تعیین نقاط حفاری‌های اکتشافی مطالعه در فاز اکتشافی در سال ۷۸ به پایان رسید.

بر اساس مطالعات گروه نیروگاهی دفتر انرژی زمین‌گرمایی، اولین چاه اکتشافی زمین‌گرمایی مشگین‌شهر در سال ۸۱ به صورت عمودی با عمق 3 هزار و ۲۰۰ متر و دمایی بالغ بر ۲۵۰ درجه سانتیگراد حفر شده‌است.

چاه اکتشافی دوم به صورت انحرافی در سال ۸۳ به عمق 3 هزار و ۱۷۷ متر حفر شد که دمای انتهای چاه ۱۴۰ درجه سانتیگراد است و پس از آن چاه اکتشافی سوم به صورت انحرافی و به عمق 2 هزار و ۲۶۵ متر و با دمای ۲۱۱ درجه سانتیگراد حفاری شد از مجموع ۱۷ چاه پیش بینی شده برای این نیروگاه، تاکنون ۱۱ چاه حفر شده و 3 چاه نیز مرحله آزمایش خروج بخار را با موفقیت سپری کرده‌است.

در این نیروگاه آب از طریق لوله به زیر زمین تزریق می‌شود و با گرمای ۲۵۰ تا ۵۰۰ درجه، آب به بخار تبدیل شده و سپس این بخار به سطح زمین آمده و توربین بخار را به گردش درمی‌آورد.

براساس مطالعات دفتر انرژی زمین‌گرمایی سازمان انرژی های نو ایران(سانا) ، منطقه مشگین‌شهر بهترین نقطه برای استفاده از ظرفیت انرژی زمین‌گرمایی در کشور است به طوری که مهمترین هدف این دفتر، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ مگاوات در این منطقه‌است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، دامنه‌های سبلان در مشگین‌شهر قابلیت ساخت نیروگاه برق تا ۴۰۰ مگاوات را دارد.

تولید 15 هزار مگاوات انرژی زمین گرمایی در جهان

خسروی مدیر ساخت نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر گفت: هم اکنون 50 کشور جهان از انرژی زمین گرمایی سالیانه 15 هزار مگاوات انرژی حرارتی تولید می کنند که علاوه بر تامین نیازهای گرمایشی منازل ، واحدهای صنعتی ، گلخانه ها ، مراکز آب درمانی و گردشگری از آن برای جلوگیری از یخ بندان معابر و باند فرودگاه ها استفاده می شود.

وی افزود: ایتالیا نخستین کشور بود که در یکصد سال پیش توانست حفر چاه های عمیق از انرژی زمین گرمایی برق تولید کند و در 24 کشور دنیا هم اکنون 11 هزار مگاوات برق تولید می شود که از جمله در کشورهای آمریکا ، ایتالیا، فیلیپین ، ژاپن و تایلند بیشترین برق را از انرژی زمین گرمایی دارند.

ایجاد شهرک توریستی در محل نیروگاه زمین گرمایی

استاندار اردبیل در بازید از این نیروگاه گفت: تاکنون برای ایجاد این نیروگاه علاوه بر صرف منابع ارزی یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مجید خدابخش ایجاد شهرک توریستی با زیرمجموعه هایی همچون شهرک دانش ، شهرک ورزش و دهکده سلامت را از دیگر طرح های پیش بینی شده در محل نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر ذکر کرد.

وی بهره برداری از این مجموعه را افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: بدون شک رشد و شکوفایی اقتصاد استان به ویژه شهرستان مشگین شهر از برکت این پروژه ملی خواهد بود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، برق ، نیروگاه ، زمین ، گرمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.