نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» در ایرانداک ارائه شد

جلالی منش گفت: نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» توسط یک عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت فناوری اطلاعات ایرانداک ارائه شد.

عمار جلالی‌منش عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت فناوری اطلاعات ایرانداک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگارانگفت: در ابتدا تأثیرات پردازش اطلاعات را به دو بخش تأثیرات بر ستاد سلامت و تأثیرات بر صف سلامت تقسیم‌بندی نمود و ستاد سلامت به‌عنوان بخش پشتیبان، در سایه فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات به خصوص طی دههٔ گذشته دگرگون شده است. 

وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت، سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی، سامانه‌های مدیریت گردش کار و استانداردهای مختلف جهانی برای تبادل اطلاعات سلامت از جمله مهم‌ترین فناوری‌ها در حوزه پردازش اطلاعات سلامت هستند. 

جلالی ‌منش در خصوص استانداردهای تبادل اطلاعات به پایگاه‌های اطلاعات ترمینولوژی در حوزه سلامت همچون SNOMED و LOINC اشاره نمود و اظهار داشت: استاندارهای تبادل اطلاعات مانند HL۷ و CEN از جمله فراگیر‌ترین استاندارد‌ها در این حوزه است. 

وی تصریح کرد: امروزه به‌صورت میانگین بیش از ۶۰۰ ترابایت اطلاعات از بیماران و آزمایش‌های آن‌ها در هر بیمارستان وجود دارد. 

جلالی منش در خصوص تأثیر پردازش اطلاعات بر صف سلامت اظهار داشت: این تأثیرات به سه دسته پردازش اطلاعات در پیش‌بینی و تشخیص، پردازش اطلاعات در درمان و همچنین تأثیر آن بر پایش و اطلاع‌رسانی سلامت تقسیم‌بندی شده است. 

وی درباره تأثیرات پردازش اطلاعات بر پیش‌بینی و تشخیص، به سامانه‌های تصمیم‌یار بالینی که بر اساس اطلاعات پرونده سلامت بیمار، اطلاعات ژنتیکی و اطلاعات بیماری، پیشنهاد‌هایی به پزشکان ارائه می‌نمایند اشاره کرد و افزود: تأثیر پردازش اطلاعات بر درمان بسیار شگرف است.
 
جلالی منش در ادامه به تغییر فلسفه سلامت از پایش بیماری به پایش سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: ابزارهای فناوری اطلاعات همچون تلفن‌های همراه هوشمند و ساعت‌های مچی که می‌توانند به ‌صورت پیوسته مواردی چون فشارخون، ضربان قلب، قند خون و میزان اکسیژن آن را پایش کنند، به‌عنوان ابزارهای توانمند ساز این نگرش جدید معرفی شده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه انسان فیزیولوژیکی مجازی VPH به‌عنوان یکی از پروژه‌های که امیدهای زیادی برای دگرگون نمودن نظام سلامت به آن بسته‌شده، در این طرح پژوهشی موردبررسی قرار گرفته است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار