دکتر رضا لاریپور سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به جایگاه رشته پزشکی اظهار داشت: جامعه پزشکی همواره آگاهانه؛ عاشقانه و متعهدانه در کنار مردم و دولت در تمامی صحنههای اجتماعی حضور داشته و به جرات میتوان گفت یکی از بزرگترین گروههای اجتماعی است که پاسخگویی خود را به بهترین نحو نسبت به مردم و دولت انجام داده است.
وی با تاکید براینکه پزشک علاوه بر آموختن علم باید صاحب هنر و روانشناسی هم باشد؛ تصریح کرد: ارتباط بین بیمار و پزشک مهمترین عامل سیستم درمانی را تشکیل میدهد که نباید خدشه دار شود و همگان باید قبول کنند سالهای متمادی است که جامعه پزشکی یارانه نظام سلامت را از جیب خود پرداخت کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: این کتاب در قالب طرح تحول نظام سلامت پس از سالها به عرصه ظهور رسیده و اتفاق مهم و ارزشمندی است که باید از دولت، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمنهای علمی تخصصی، سازمانهای بیمه گر و همه کسانی که در تحقق آن سهیم بودند قدردانی نمود.
وی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به کتاب ارزش گذاری نسبی وارد شده اذعان داشت: هر کتابی که نوشته میشود به طورحتم برای نخستین بار کم و کاستیهایی خواهد داشت و همانطور که وزیر بهداشت در جلسه مجمع انجمنهای علمی گروه تخصصی پزشکی اعلام نمود؛ کتاب ارزش گذاری نسبی باید مورد بازنگری و بررسی مجدد قرار گیرد.
لاریپور درادامه با اشاره به اینکه نظرات گروههای مختلف؛ انجمنهای علمی تخصصی و بزرگان جامعه پزشکی و کسانی که هم اکنون درحال فعالیت بروی این کتاب هستند باید جمع آوری شود افزود: ظرف چند ماه آینده این نظرات جمع آوری شده و اصلاحات جدیدی در کتاب انجام میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جلسات هفتگی سازمان نظام پزشکی با انجمنهای علمی تخصصی اشاره کرد و گفت: با برگزاری این جلسات یک جمع بندی کامل از نظرات انجمنها در خصوص کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات خواهیم داشت تا به وزارت بهداشت اعلام کرده و در شورایعالی بیمه مطرح شود.
به گفته مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی بررسیها و تغییرات لازم در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات اعمال خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه پزشکی خدمت رسانی خود را به مردم تحت هیچ شرایطی ترک نکرده خاطرنشان ساخت: باید مردم، ذینفعان و دولت قدردان این قشر خدوم باشند چرا که درهیچ صنفی این شرایط وجود ندارد که مانند پزشک نیمههای شب برای پاسخگویی به آلام بیمار بر بالین او حضور یابد.
دکتر لاریپور اخلاق حرفهای را پایه و اساس ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به بیماران عنوان کرد و گفت: در هر شغل و کسوتی افرادی هستند که کار حرفهای خود را به خوبی انجام نمیدهند و علت آن هم تک بعدی نیست؛ اما نباید این امر را به همه تعمیم دهیم و شاید یکی از کارهای حاکمیت برای از بین بردن این بیاخلاقیها تجدید نظر در پذیرش دانشجویان پزشکی و انجام آزمونها و بررسیهای مختلف در این زمینه باشد.
انتهای پیام/