خبرخونه حقوقی؛

خط و نشان رئیس دستگاه قضا برای مدعیان حقوق بشر غربی/ صدور رأی برای یک قاضی فاسد/ اولین زندان انفرادی کجا بود؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله خط و نشان قاضی القضات برای مدعیان حقوق بشر غربی، صدور رای دادگاه برای یک قاضی فاسد، ماجرای دایر شدن اولین زندان انفرادی جهان و رای دادگاه بلژیک به نفع ایران همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.


 باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازید.  
 
پنجشنبه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

خط و نشان رئیس دستگاه قضا برای مدعیان حقوق بشر غربی

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: در قطعنامه اخیر نیز ادعاهای کذب قبلی با رنگ و لعابی جدید تکرار شده و نیاز چندانی به تکرار پاسخ ندارد و اصرار بیش از حد بر تکرار ادعاهای دروغین از سوی یک سازمان رسمی بین‌المللی آن هم به استناد حرف‌های ضد انقلاب و دشمنان این نظام اسلامی، جای تأسف و تعجب دارد.




رئیس دستگاه قضا در ادامه درخصوص ادعای اجرای «اعدام گروهی و پنهان» در ایران با تکذیب چنین ادعایی گفت: تقاضای ما از مدعیان دروغگو که چنین ادعای کذبی را مطرح کرده‌اند این است که اسامی، زمان و مکان چنین اعدامی را اعلام کنند تا ما هم بدانیم و پاسخ‌های لازم را به آنان بدهیم.

راستی چرا این مدعیان نقض حقوق بشر در ایران نسل کشی‌های میانمار، فلسطین، اعدام‌های مرموز در زندان گوانتانامو و حتی زندان‌های تحت پوشش سیا و موساد را ندیده می‌گیرند و خبری از مئاضع حقوق بشری آنها در این جنایات نیست!!

رای دادگاه بلژیک پس از ۳۵ سال مبارزه حقوقی به نفع ایران

یکی از خبرهای حقوقی طی هفته‌ای که گذشت به رای دادگاه بلژیک به نفع ایران آن هم به از 35 سال اختصاص داشت و بالاخره دادگاه استیناف در شهر «لی پژ» بلژیک در دعوای مربوط به اشیاء عتیقه «خوروین» نزدیک سارجبلان به نفع دولت ایران رای داد.




حالا خوب شد که این رای به نفع کشورمان صادر شد و همه مدعیان عتیقه‌ها و آثار تاریخی ایران که در موزه‌های خارجی دیده می‌شوند، متوجه شدند که این آثار از کشورمان سرقت و به این کشورها منتقل شده است!

دستگاه قضا حتی با قضات متخلف هم شوخی ندارد

حتما در مورد پرونده‌های متعدد «سعید مرتضوی» یکی از قضات سابق قوه قضاییه، اطلاعاتی دارید وی پرونده‌های مختلفی در دستگاه قضایی دارد که یکی از این پرونده‌ها، پرونده تخلفات وی در جنایت موسوم به کهریزک است که در این میان دستگاه قضا با برخورد قاطع و بدون ملاحظه در رسیدگی به این پرونده بدون هیچ خط فرمزی رسیدگی کرد.

رئیس دستگاه قضا هم در همایش مبارزه با فساد به این نکته اشاره کرد که چندی پیش یک قاضی فاسد به بنده گفت که می‌خواهد یک خبر فوق سرّی به من بدهد و در تلاش بود دیداری با من داشته باشد که تقاضای وی را قاطعانه، رد کردم.

این نکته حکایت از این دارد که قضات و دست اندرکاران دستگاه قضا هم در صورت تخلف از تیررس قانون مصون نیستند و قطعا با جدیت و قاطعیت قوه قضاییه مواجه خواهند بود، پس باید حواس همه جمع باشد.

اولین زندان انفرادی

یکی از مسایل مورد توجه همه به این نکته اختصاص دارد که مثلا اولین زندان انفرادی کجا دایر شد و اصلا چه شکل و شمایلی داشت؟ اولین زندان انفرادی در رم تاسیس شد که البته شیوه زندانی کردن هم خاص خود آنها بود که در کنار آن از انواع شکنجه‌ها مثل سوزاندن، تکه تکه کردن و ... استفاده می‌شد.




حالا از کشوری مثل ایتالیا که خودش را مهد آزادی بیان، تمدن و فرهنگ معرفی می‌کند بعید به نظر می‌رسد که برای برخورد با مجرمان از این شیوه‌ها استفاده کند که باید بپرسیم این روش‌های برخورد با زندانی‌ها اصلا بازدارنده بوده‌اند یا این که...!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار