نماینده آمریکا: قطعنامه تشکیل کشور مستقل فلسطینی سازنده نیست/ نماینده انگلیس: مجبور شدیم به قطعنامه رای ممتنع بدهیم!

نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از وتوی قطعنامه ضدصهیونیستی در شورای امنیت، این قطعنامه را نامتوازن توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، سامانتا پاور مدعی شد:در سالهای اخیر هیچ دولتی بیشتر از دولت آمریکا برای دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطین تلاش نکرده است.شاید رسیدن به صلح دشوار باشد اما آنقدر اهمیت دارد که آن را رها نکنیم.
وی گفت:ما این تابستان غزه و اوضاع بسیار دردناک اخیر در بیت المقدس  در کرانه باختری را به خاطر می آوریم. پیامدهای انسانی ترغیب خشونت بسیار شدید است. آمریکا هر روز بدنبال روش های جدیدی است تا گام های سازنده را جهت حمایت از طرف ها برای پیشرفت در راه حل از طریق مذاکرات بردارد.
قطعنامه شورای امنیت که امروز پیش روی ما است بخشی از این گام های سازنده نیست.این قطعنامه تلاش ها برای بازگشت به فضایی که تشکیل دو کشور را برای دو ملت امکان پذیر می کند،تضعیف می کند.
سامانتا پاور گفت: متاسفانه متن این توافق به جای بیان آمال مردم اسرائیل و فلسطین فقط نگرانی های یک طرف را بیان می کند.این قطعنامه بسیار نامتوازن است و دارای عناصر زیادی است که برای مذاکرات بین طرف ها سودمند نیست که از جمله آن مهلت های غیرسازنده است که به نگرانی های مشروع امنیتی اسرائیل توجهی ندارد.علاوه براین این قطعنامه بدون گفتگو یا ملاحظات بین اعضاء شورا به رای گیری گذاشته شد که بسیار غیر معمول است.به خصوص با توجه به حساسیتی که این موضوع دارد.
وی گفت:ما باید مسئولانه فکرکنیم و  اقداماتی در پیش نگیریم که مسیر گفتگوها را به خطر بیاندازد.ما علیه این قطعنامه رای دادیم. نه این که از وضع موجود راضی باشیم.ما علیه این قطعنامه رای دادیم زیرا می دانیم هر کسی که در اینجاست به خوبی می داند صلح از تصمیمات سخت برمی خیزد و مصالحه باید بر روی میز انجام شود.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: صحنه رویارویی امروز در شورای امنیت سازمان ملل متحد، طرف ها را برای رسیدن به راه حل تشکیل دو کشور نزدیک تر نخواهد کرد.  ما علیه این قطعنامه رای دادیم نه به خاطر این که نسبت به مشقت روزانه یا تهدیدهای امنیتی که فلسطینی ها و اسرائیلی ها تحمل می کنند،بی تفاوت باشیم بلکه به این جهت است که ما می دانیم این مشقت و این تهدیدها تا دو طرف از راه مذاکره به راه حل جامع نرسند،فروکش نخواهند کرد.این قطعنامه زمینه را برای مصالحه فراهم نمی کند بلکه برای اختلافات بیشتر فراهم می کند. این قطعنامه می تواند در خدمت رویارویی قرار گیرد.آمریکا برای دستیابی به پایانی جامع در مناقشه اسرائیل و فلسطین تلاش کرده است و ما همچنان به دستیابی صلح درخور اسرائیلی ها و فلسطینی ها و تشکیل دو کشور برای دو ملت  پایبند هستیم.
سامانتا پاور گفت:آمریکا فقط به سالها دلسردی و نامیدی بسیار دو طرف در جستجوی صلح اعتراف نمی کند بلکه در آن شریک است وما چالش های عظیمی را که طرف ها باید برای رسیدن صلح بر آن غلبه کنند،درک می کنیم.
وی افزود:ما همزمان معتقدیم وضع موجود بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها ناپایدار است.آمریکا از نقشی که این شورا در گذشته برای پایان دادن پایدار مناقشه اسرائیلی - فلسطینی از جمله قطعنامه های 242،338 و1515 ایفا کرده است، واقف است. این قطعنامه ها خواهان تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل شده اند.
وی گفت:پرزیدنت اوباما طی سخنرانی در مه 2011  گفته است آمریکا معتقد است گفتگوها باید منجر به تشکیل دو کشور با مرزهای همیشگی فلسطینی با اسرائیل ،اردن و مصر و مرزهای همیشگی اسرائیل با فلسطین براساس مرز 1967 شود. وی گفت مردم فلسطین حق حکومت بر خود و داشتن کشوری مستقل را دارند.آمریکا به گفتگو با طرف ها برای رسیدن راهی برای حرکت به سمت جلو ادامه می دهد و هر گاه آنها آماده بازگشت به میز مذاکرات شدند، ما آماده حمایت از آنها هستیم.
وی افزود:ما همچنان مخالف در پیش گرفتن اقداماتی از ناحیه دو طرف هستیم که این اقدامات برای صلح مخرب باشند.خواه این اقدامات به شکل شهرک سازی باشند یا این که قطعنامه نامتعادل در این شورا باشد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل: مجبور شدیم به قطعنامه رای ممتنع بدهیم!
نماینده انگلیس در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان برای رای گیری درباره فلسطین گفت کشورش شهرک سازی را مانعی برای صلح و اقدامی غیر قانونی می داند که باید متوقف شود.
لیال گرانت گفت انگلیس نیز در سرخوردگی از نبود پیشرفت در فرایند صلح خاورمیانه و ناپایدار بودن اوضاع فعلی شریک است و آن را درک می کند. پیدا کردن راه حلی عادلانه و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین بسیار بیش از آنچه که باید، به طول انجامیده است. 
وی ادامه داد ما همچنان از هیچ تلاشی برای ایجاد کشوری پایدار و مستقل برای فلسطین که در صلح و آرامش در کنار اسرائیل باشد دریغ نمی کنیم. از دیرباز باور داریم که گفتگوهای مستقیم برای راه حل دو کشوری باید بر مبنای معیارهای روشن و مورد توافق جهانی باشد. من شما را به فوریه 2011 ارجاع می دهم که در این اتاق، نظر خود را درباره دیدگاه های انگلیس، فرانسه و آلمان درباره قطعنامه مربوط به شهرک ها مطرح کردم. 
گرانت گفت با این حال، ما از دیدگاه حضور شورای امنیت در طرح صلح خاورمیانه که این معیارها را معین می کند، استقبال می کنیم. اگرچه توافق با چنین قطعنامه ای مستلزم زمانی مناسب برای رایزنی است و مذاکره بر سر پیش نویس قطعنامه شامل زمان بندی آن نیز هست. ما محمود عباس را مرد صلح می دانیم و فشاری را که رهبران فلسطینی برای اقدام کردن با آن روبرو هستند و سرخوردگی ناشی از نبود پیشرفت، درک می کنیم. با این حال از اینکه گفتگوهای عادی و لازم در این مقطع به کار گرفته نشده است، سرخورده ایم. 
نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت انگلیس از بیشتر بخش های این پیش نویس حمایت می کند؛ ولی بسیار جای تاسف است که باید رای ممتنع به آن بدهیم. انگلیس با معیارهایی که در اینجا در سال 2011 تعیین کردیم و از سوی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در ژوئیه 2014 بر آن تاکید شد، موافق است. دیدگاه ما در خصوص شهرک سازی از جمله شهرک سازی در شرق قدس روشن است. این شهرک ها بر اساس قوانین بین المللی غیر قانونی و مانع صلح هستند و به صورت جدی به راه حل دو کشوری آسیب می زنند.
وی گفت همه فعالیت های شهرک سازی از جمله فعالیت ها در قدس شرقی باید بلافاصله متوقف شوند. ما از همه طرف ها می خواهیم دست به اقدامی یکجانبه که باعث سخت تر شدن تلاش برای رسیدن به صلح بر اساس گفتگو می شوند، نزنند. با توجه به این حقیقت که این پیش نویس امروز به تصویب نرسید، انگلیس مایل است با طرفها برای بازبینی قطعنامه معیارها بر سر صلح خاورمیانه در دو هزار و پانزده همکاری کند. ما باور داریم که با تلاش ها و زمان بیشتر می توان برای نخستین بار، قطعنامه ای را تهیه کنیم که از حمایت کامل شورای امنیت برخوردار باشد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار