سید‌افقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

همکاری ایران، چین و روسیه کمک‌کننده در حل بحران سوریه/ طرح دمیستورا مشکوک است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جبهه مقاومت با همکاری کشورهای ایران، روسیه و چین می‌توانند در مقابل کشورهای ضد دولت سوریه به پیروزی برسند، گفت: آمریکا از پابرجا ماندن حکومت بشار اسد به وحشت خواهد افتاد و طرح جدید دمیستورا هم به لحاظ زمان و کیفیت مشکوک است.

"سیدهادی سیدافقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با مذاکرات ژانویه در مسکو با موضوع حل بحران سوریه گفت: برگزاری این مذاکرات، پایان ناآرامی‌ها و برقراری ثبات در سوریه و دستاوردهایی برای روسیه به همراه دارد.

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستاورد روس‌ها منابع عظیم نفتی در منطقه حمص تا سواحل رازقیه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه طرح آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی و ترکیه  و هزینه‌هایی که کشورهای عربستان سعودی، قطر، امارات و دیگر کشورهای منطقه کرده‌اند، با شکست مواجه و ثبات در سوریه برقرار شود، ادامه داد: در صورتی که جبهه مقاومت با همکاری کشورهای ایران، روسیه و چین در مقابل کشورهای ضد دولت سوریه به پیروزی برسند، آمریکا از پابرجا ماندن حکومت بشار اسد به وحشت خواهد افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: جبهه مقاومت با همکاری حزب‌الله، سازمان جهادی فلسطین در صورتی که دولت سوریه خرابی‌ها را بازسازی کند، از ذخایر نفتی بسیار عظیمی برخوردار خواهد شد.

سیدافقهی گفت: یکی از منابع عظیم نفت در منطقه حمص تا سواحل رازقیه است و روس‌ها به این منابع نفت و گاز طمع دارند و قطعاً با دسترسی به این چاه‌های نفتی می‌توانند بسیاری از تحریم‌ها و محاصره‌ها اقتصادی را بشکنند و بازار نفت را در مشت خود بگیرند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در ادامه اظهار داشت: بعد از به بن‌بست رسیدن تلاش‌های سازمان ملل و نمایندگانش در زمان کوفی عنان، اخضر ابراهیمی و در حال حاضر دمیستورا که اخیراً از سوی سازمان ملل و شخص بانکی مون، مسئول پیگیری پرونده بحران سوریه شده، دمیستورا آمد طرحی را تحت عنوان منجمد کردن درگیری‌ها مسلحانه بین ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح و گشودن دالان‌های امدادرسانی انسانی و کمک‌رسانی به آوارگان وجنگ‌زده‌ها ارائه کرده که البته خیلی شفاف نبود.

وی بیان کرد: دولت سوریه با اعتقاد بر اینکه ما می‌توانیم جنگ را متوقف کنیم ولی به آن معنا نیست که سلاح دست تروریست‌ها بماند، در مدل حمص که حدود 7 یا 8 ماه پیش اجرا شد، این شهر در محاصره نیروهای سوریه بود و با تفاهم و وساطت کشورهای خارجی و شخصیت‌های موجه داخلی، تروریست‌ها قبول کردند که سلاح سنگین‌شان را تسلیم دولت سوریه کنند، البته سوریه با دخالت سازمان ملل اقداماتی برای انتقال‌‌شان به جای دیگری انجام دهند و مردم به خانه و کاشانه‌شان در شهر حمص و اطرافش بازگشتند.

سیدافقهی با اشاره بر اینکه طرح جدید دمیستورا هم به لحاظ زمان و کیفیت مشکوک است تصریح کرد: با وجود اینکه حلقه محاصره شهر حلب و منطقه پیرامون توسط ارتش سوریه پیدا و کامل شده، دمیستورا متقاضی متوقف شدن جنگ شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: دولت سوریه برای اثبات حسن نیتش اصل ایده را پذیرفت تا آن را بررسی کند ولی هنوز کاملاً به توافق نرسیده‌اند و همچنان طرح دمیستورا و رایزنی‌هایش با مقامات سیاسی و امنیتی سوریه ادامه دارد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر روس‌ها حالا یا با اشاره مستقیم آمریکایی‌ها و یا بر اساس ضرورت‌های منطقه‌ای و منافع استراتژیک درازمدتش در منطقه و با رایزنی‌هایی که با ایران و با مقامات مسئول ما به عمل آورده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند تا این طرح را بین گروه‌های معارض معتدل سیاسی و نه تروریست‌ها، ائتلاف به اصطلاح ملی در استانبول و گروه‌های مخالف معارضین خوش‌خیم در سوریه مانند هیئت‌های تنسیقیه  یا برخی از احزاب چپ اجرا کند.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: در پی نشست‌هایی سه‌گانه، ولید المعلم با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و جعفری وزیر خارجه عراق، به بررسی راه‌حل‌های سیاسی عراق و سوریه پرداخته‌اند، همچنین در آخرین اجلاس سران کشورهای خلیج فارس در دوحه قطر هم به این موضوع پرداخته شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: شیخ تمیم آل‌ثانی اعلام کرد که راه‌حل بحران سوریه، راه‌حل امنیتی ندارد بلکه راه‌حل سیاسی است، این نقطه عطفی برای نشست تمام گروه‌های درگیر سیاسی و نماینده دولت سوریه برای آتش بس و پایان عملیات تروریستی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار