عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد

ساماندهی نظام سلامت با اجرای دقیق نظام ارجاع و پزشک خانواده

بهترین روشی که می‌توان ساختار نظام سلامت را ساماندهی کرد اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده است که به ارتقای نظام سلامت و جلوگیری از هدر رفت منابع کمک می‌کند.

دکتر فرزاد فرقان عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش پزشکان عمومی در نظام سلامت اظهار داشت: در سیستم آموزش عالی و دانشگاههای علوم پزشکی نقصان در زمینه آموزش پزشک عمومی وجود دارد و عملا این پزشکان در وضع موجود آموزشی می‌بینند که صرفا مسیری را به سمت متخصص شدن طی کنند و این در حالی است که باید تغییراتی در آموزش پزشکی داده شود تا دوره‌های آموزش پزشک خانواده در ساختار آموزش پزشکان عمومی لحاظ شود و کریکولوم آموزشی آن‌ها تبیین شود. 

 وی افزود: با برگزاری دوره‌های پودمانی برای پزشکان عمومی که فعلا آموزش پزشک خانواده را ندیده‌اند؛ می‌توان به تدریج به سمت اجرای طرح کامل نظام ارجاع و سطح بندی خدمات حرکت کرد. 

وی همچنین به پرونده الکترونیکی سلامت اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت برای تک تک افراد جامعه یکی از مباحث مهم و زیرساختی طرح پزشک خانواده است که باید به نقطه‌ای برسد که هر ایرانی یک پرونده سلامت نزد پزشک خانواده داشته باشد. 

به گفته فرقان باید استارت اجرای پرونده الکترونیک در حد پرونده‌های کاغذی زده شود و سپس به سمتی حرکت کنیم که در سیستم شبکه آن را شکل دهیم تا در قبال پرونده الکترونیک نظام ارجاع بصورت الکترونیکی با رده‌های ۲ و ۳ شکل گیرد. 

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در شرایطی که سلامت در اولویت چهارم دولت از نظر مالی قرار گرفته است، می‌توان بخشی از اعتبارات را برای تدوین گاید لاین‌ها هزینه کرد و راهنماهای بالینی به گونه‌ای باشد که بتواند بخشی از زیرساختهای پزشک خانواده را تامین کند. 

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار