ستارگان آسمان ایران اسلامی/46

شهیدی که 21 بهمن 57 تانک‌های رژیم پهلوی را از کار انداخت/ طراح به رگبار بستن ده‌ها نفر از افراد عالی‌رتبه گارد در "پادگان لویزان"

از جمله اقدامات وی پس از انقلاب، شرکت در تشکیل کمیته نظامی در مدرسه علوی، تشکیل سپاه پاسداران به فرمان حضرت‌ امام‌‌ خمینی(ره) و راه‌اندازی واحدهای آموزشی سپاه و توسعه آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران، در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.

سردار شهید یوسف کلاهدوز

"یوسف کلاهدوز" در اول دی‌ماه 1325 در شهر "قوچان" متولد شد. او همان ابتدای کودکی، از هوش و حافظه سرشاری برخوردار بود. دوران ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت.

 

"شهید یوسف کلاهدوز" پس از دریافت دیپلم، وارد دانشکده افسری شد.   

در واقع می‌خواست از این طریق نیروهای مذهبی و مستعد ارتش را جذب و علیه رژیم شاه از آنان استفاده کند. او با تیزهوشی در فعالیت‌های مخفیانه مذهبی و سیاسی، توانست خود را به گارد شاهنشاهی منتقل کند.   

شهیدیوسف کلاهدوز با چند واسطه، با حضرت امام خمینی(ره) ارتباط برقرار می‌کرد.

طراحی به رگبار بستن ده‌ها نفر از افراد عالی رتبه گارد در "پادگان لویزان" و از کار انداختن تانک‌های رژیم پهلوی در شب 21 بهمن 1357 که قرار بود محل استقرار حضرت امام(ره) و چند نقطه حساس شهر تهران را تصرف کنند، از جمله کارهای انقلابی این شهید بزرگوار است.

از جمله اقدامات وی پس از انقلاب، شرکت در تشکیل کمیته نظامی در مدرسه علوی (اقامتگاه حضرت امام‌ بزرگوار)، تشکیل سپاه پاسداران به فرمان حضرت امام (ره) و راه‌اندازی واحدهای آموزشی سپاه و توسعه آن‌هاست.

همچنین ایشان در تدوین اساسنامه سپاه نقش اساسی داشت.   

آخرین مسئولیت وی، قائم‌مقامی فرماندهی سپاه بود. شهید کلاهدوز در کنار این وظیفه حساس در شورای عالی دفاع نیز نقش مؤثری را بر عهده داشت.

  

سرانجام در روز هفتم مهرماه 1360 هنگامی که با دیگر همرزمانش، با هواپیما از جبهه‌های جنوب باز می‌گشت، بر اثر سانحه غمبار هوایی، به درجه رفیع شهادت رسید.

روحش شاد و یادش گرامی و پررهرو باد
 
انتهای پیام/   
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار