لاریجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی:

جایگاه کشورهای اسلامی از نظر موقعیت ژئوپلتیکی ارزشمند است/یک نوع غلط اندیشی در جهان اسلام وجود دارد/در فرانسه یک حرکت تروریستی جنون آمیز اتفاق افتاده

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه کشورهای اسلامی از نظر موقعیت ژئوپلتیکی بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است؛ خیلی از کشورهای منطقه ساختار دموکراتیک پیدا کرده‌اند، این دموکراسی شدن ممکن است که یکسری مشکلاتی را به وجود آورده باشد، اما ظرفیت حضور مردم در تعیین سرنوشت خود بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه اگر ما یک بررسی کوتاه از وضعیت و موقعیت امت سلامی داشته باشیم بسیار مهم است،اظهار داشت:بعد از فراز و فرود‌ها و مشکلاتی که در قرون گذشته در امت اسلامی وجود داشت،اما با این وجود در حال حاضر با شرایط متفاوتی روبرو هستیم.   
 
وی تاکید کرد: در چند دهه اخیر تغییرات امت اسلامی چشمگیر‌تر بوده است؛در یک نگاه کلی حوزه‌ای که ما به عنوان امت اسلامی یا دولت‌های اسلامی از آن یاد می‌کنیم،از یک ظرفیت افراد متخصص بیشتری برخوردار شده است.   
 
لاریجانی در ادامه افزود: شاید در دهه‌های گذشته حضور این تعداد متفکر در رشته‌های مختلف را نداشتیم و یک خیز بزرگ در امت اسلامی ایجاد شده است.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در رشته‌های مختلفی همچون پزشکی، IT، سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای تحقیقات ارزشمندی در ایران انجام شده است.   
 
لاریجانی با اشاره به این مطلب که در امت اسلامی آگاهی‌ها درباره مسائل اجتماعی و سیاسی بیشتر شده است،گفت: البته این افزایش آگاهی‌ها مختص امت اسلامی نبوده و این امر در جهان فراگیر شده است؛ لذا هیچ زمانی ما به اندازه امروز نیروهای جوان مستعد در صحنه نداشتیم.   
 
وی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: نوع فکری که حضرت امام خمینی (ره) منتشر کرد،صحنه را برای امت اسلامی واضح ساخت که دشمن در چه صفی ایستاده و وظایف امت اسلامی چیست.   
 
منابع مختلف در کشورهای اسلامی یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سه دهه گذشته تحولات زیادی را در جغرافیای اسلامی شاهد بودیم، ابراز کرد: این روشن بینی، بصیرت و درک درست از شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در امت اسلامی وجود دارد.   
 
لاریجانی با اشاره به اینکه منابع مختلف در کشورهای اسلامی یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود، گفت: منابع انرژی یک بخش است و در عین حال منابع دیگری هم وجود دارد و باید از این منابع استفاده درست به عمل بیاید؛ البته در حال حاضر از این منابع درست استفاده نمی‌شود.   
 
جایگاه کشورهای اسلامی از نظر موقعیت ژئوپلتیکی بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است

وی با اشاره به اینکه جایگاه کشورهای اسلامی از نظر موقعیت ژئوپلتیکی بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است، اظهار داشت: خیلی از کشورهای منطقه ساختار دموکراتیک پیدا کرده‌اند، این دموکراسی شدن ممکن است که یکسری مشکلاتی را به وجود آورده باشد، اما ظرفیت حضور مردم در تعیین سرنوشت خود بسیار ارزشمند است و در حکومت‌ها پایداری به وجود می‌آورد و در سرنوشت همبستگی ایجاد می‌کند.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در کشورهای اسلامی اقبال برای دموکراتیزه شدن و مردم سالاری بسیار زیاد شده است.   
 
لاریجانی تاکید کرد: به‌‌ همان میزان که این تحولات و زمینه‌های ارزشمند برای کشورهای اسلامی رخ داده مخاطراتی هم به وجود آمده است؛ در کنار این، شرایط کشورهای بزرگ هم تغییر کرده است؛ اینطور نیست که این کشور‌ها ابرقدرتی سابق خود را داشته باشند.   

دموکراسی باید توسط خود مردم در منطقه ایجاد شود و نه با توپ و تانک 

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی در قبال پدیده تروریسم یک رویکرد تاکتیکی دارند، بیان داشت: درباره حوادث سوریه بار‌ها و بار‌ها به دوستان منطقه‌ای و همچنین دول غربی گوشزد کردیم که اگر مسیر حمایت از تروریست‌ها را ادامه دهید، شما با یک موج جدید تروریسم در منطقه مواجه خواهید شد.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که ایجاد دموکراسی باید توسط خود مردم در منطقه ایجاد شود و نه با توپ و تانک خاطرنشان کرد: غربی‌ها به بهانه مقابله با شوروی یکسری حرکت‌های تروریستی در افغانستان را تقویت کرده‌اند؛ در عراق و سوریه هم همینطور است؛ حال این سوال جدی مطرح می‌شود که چرا وقتی آمریکا کشوری را اشغال می‌کند، بعد از آن یک جریان تروریستی ایجاد می‌شود.   
 
لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش افزود: ممکن است که غربی‌ها این حرکات را شروع کنند،اما ایجاد بستر به دست آن‌ها نیست؛ یک نوع نفرت و تحقیرشدگی در دنیای اسلام توسط غربی‌ها وجود دارد و این مربوط به دهه‌های قبل است.   
 
وی در ادامه صحبت‌هایش گریزی به اظهارات "برژینسکی" نظریه‌پرداز آمریکایی زد و در همین باره اظهار داشت: "برژینسکی" می‌گوید که در کشورهای خاورمیانه یک انزجار حاد نسبت به آمریکا وجود دارد و مردم منطقه احساس می‌کنند که آمریکا پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه است، به همین دلیل آمریکا را عامل محرومیت خود می‌دانند.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من امیدوارم که غربی‌ها این حرفهایی که می‌زنند را فهمیده باشند.   
 
لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکا به بهانه ایجاد دموکراسی در عراق خونهای زیادی ریخت، گفت: وقتی آمریکا رژیم صهیونیستی را اینقدر بزرگ می‌کند تا به فلسطینی‌ها ظلم شود، این مسئله روی روان مسلمانان تاثیرگذار است؛ همین دولت خودگردان را نمی‌گذارند که کارش را انجام دهد. شما ببینید که در کرانه باختری در گذشته یهودی‌ها به چه تعداد بودند و الان چه تعداد هستند.   
 
وی با بیان اینکه مذاکرات صلح به جای افزایش سهم مسلمانان سهم یهودی‌ها را زیاد کرده است، گفت: تا وقتی که غرب رفتارهای خود را علاج نکند این مشکلات حل نمی‌شود؛ مسلمانان امروز فهمیده‌اند که دیگر عنصر درجه دوم نیستند و می‌خواهند سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گریزی هم به حوادث تروریستی در فرانسه زد و در همین باره گفت: در فرانسه یک حرکت تروریستی جنون آمیز اتفاق افتاده است؛ به جای اینکه آقایان بیایند و عذرخواهی کنند، گردن کلفتی کرده و می‌گویند که ما از این تروریست‌ها در سوریه حمایت کردیم.   
 
لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش و خطاب به کشورهای غربی اظهار داشت: حوادث تروریستی در فرانسه نشان می‌دهد که حمایت از تروریست‌ها در سوریه اشتباه بوده است و باید عذرخواهی کنند.   
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از‌‌ همان ابتدا با گروه‌های تروریستی مخالف بوده است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امروز به یک نکته‌ای اشاره کردند و آن اینکه برخی کشور‌ها می‌گویند ما با سیاست‌های ایران مخالف هستیم.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به جنگ ۳۳ روزه در لبنان اشاره‌ای کرد و در همین باره گفت: در جنگ ۳۳ روزه مرتب به ما گزارش می‌دادند برخی کشورهای منطقه علیه نیروهای حزب الله به رژیم صهیونیستی اطلاعات می‌دهند؛ واقعا این شرم آور است.   
 
لاریجانی تصریح کرد: کشورهای منطقه در جنگ ۲۲ روزه غزه یک نقشه دیگر درست کردند؛ این کشور‌ها در قبال جنگ ۳۳ روزه می‌گفتند که حزب الله شیعه است، به خاطر همین ما کمکی به این نیرو‌ها نخواهیم کرد. حال این سوال پیش می‌آید که در جنگ ۲۲ روزه غزه چرا کمکی به نیروهای حماس نکردید، این‌ها که سنی بودند.   
 
وی افزود: در جنگ ۲۲ روزه غزه نیروهای حماس و جهاد با موفقیت کار خود را به اتمام رساندند، اما حرکات برخی کشورهای منطقه در تاریخ باقی خواهد ماند؛ صدماتی که در اثر تندروی شاهد آن هستیم روند‌ها را از جهت گیری متوقف نکرده بلکه کند کرده است.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌هایش افزود: در زمان حضرت رسول (ص) مومنان عقد اخوت با یکدیگر می‌بستند و این مسئله اثرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی خوبی را به همراه داشت؛ برادری در حال حاضر جایگاه خود را پیدا نکرده است.   
 
لاریجانی با بیان اینکه یک نوع غلط اندیشی که بخشی از آن هم تحمیلی است در جهان اسلام وجود دارد گفت: در مقابل شگرد غربی‌ها، کاری که علمای اسلام می‌توانند انجام دهند این است که یک بیانیه روشن را تبیین و آنرا امضاء کنند.   
 
وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: هرچند که ناخالصی و سنگ اندازی‌هایی وجود دارد، اما حرکت مسلمانان روشن و رو به پیش است.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار