زنجان؛

چاقوسازی زنجان هنری به قدمت یک تمدن

اگر چه ورود چاقو های صنعتی چین همه جای بازار را اشغال کرده است اما چاقو های دست ساز زنجان به همت استاد کاران این رشته هنوز طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛با بیان این مطلب تعداد کارگاههای چاقو سازی فعال استان را 500 مورد اعلام کرد.

علی محمدی افزود: هر استاد کاری می تواند روزانه یک چاقوی منحصر به فرد که نشان از ذوق و هنر هنرمندان این فن دارد بسازد.

وی با اشاره به صادرات این محصول به استانهای دیگر ادامه داد : همچنین از این تولیدات به کشور های حاشیه خلیج فارس ؛ کشور های اروپایی و آسیایی شرقی صادر میشود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه در سالیانه گذشته تولید چاقوی صنعتی در کشور مغفول مانده و نتوانسته از لحاظ کیفیت ،زیبایی و تنوع با کشورهای خارجی به رقابت بپردازد اضافه کرد: این امر سبب ورود چاقوهایی دیگر کشو ها از جمله چین به بازار کشور شده است.

علی محمدی ادامه داد : با حمایت ، و توسعه این صنعت بی‌شک ما شاهد اشتغال پایدار در این زمینه در زنجان خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد :قدمت چاقوی زنجان حدوداً به2 هزارو 300سال پیش برمی گردد که بزرگ ترین سند آن چاقویی است که به کمر مرد نمکی شماره 4 بسته شده بود.

گفتنی است : چاقوها در زنجان با توجه به سلیقه، ذوق و هنرنمایی استادکاران و به منظور بازاریابی و جلب رضایت متقاضیان، در ابعاد متفاوت تهیه و به بازار عرضه می‌شوند که بعضی از آنها جنبه نمایشی و موزه‌ای و بعضی دیگر جنبه کاربردی و مصرفی دارند.

با درنظر گرفتن نوع کاربرد چاقوها را می‌توان به چاقوی ضامن‌دار معمولی، ضامن‌دار مغزی، ضامن‌دار فشاری، متری یا قلم‌تراش، انواع کاردهای شکاری و صحرایی، کاردهای آشپزخانه،‌ انواع قمه، چاقوهای قصابی،‌ سلاخی،‌ باغبانی و پیوندزنی،‌ انواع ساتور و کارد کباب‌پزی،‌ تقسیم کرد که در انواع و اقسام مختلف و اندازه‌های گوناگون با تزئینات متعدد ساخته می‌شوند.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: چاقو سازی ، زنجان ، تمدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.