وزیر بهداشت:

محیط علمی هم از چتر سیاسی در امان نمانده است/ با تاسیس هیچ دانشکده پزشکی موافقت نکرده‌ام

دکتر هاشمی گفت: یکی از آسیب‌های عمده در حوزه سلامت گسترش بی‌رویه دانشکده‌های پزشکی بوده است که این امر نشان دهنده این است که چتر سیاسی محیط علمی را هم درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت امروز ۲۲ دی در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: پس از انقلاب پیشرفت‌های زیادی در حوزه پزشکی ایجاد شده است اگر چه فاصله ما از نظر زمان با پیروزی انقلاب کم است اما پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به خصوص پزشکی ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: اگر مقایسه‌ای با کشورهای منطقه کنیم با اینکه درگیر جنگ و تحریم بوده است اما پیشرفت‌های علمی آن با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست، باید توجه داشت که بسیاری از این پیشرفت‌ها مدیون تلاش‌های شخصی و برخی جمعی به خصوص در گروه علوم پزشکی است. 

هاشمی با بیان اینکه ۴۰ درصد تولیدات علم مربوط به حوزه پزشکی است، عنوان کرد: اما این بخش عظیم از تولیدات علم تنها با اختصاص ۱۲ درصد بودجه به حوزه پژوهش انجام گرفته است. 

هاشمی اظهار داشت: بخشی از دستاورد‌ها مدیون آموزش است، چرا که امکان ندارد تحقیق ایجاد شود مگر اینکه آموزش قوی داشته باشیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا به امروز که از زمان نظارتم می‌گذرد با تاسیس هیچ دانشکده پزشکی موافقت نکرده‌ام گفت: یکی از آسیب‌های عمده برای سلامت پژوهش و آموزش گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها است که‌ ای کاش چتر سیاسی آنقدر گسترده نبود که محیط علمی را تحت تاثیر قرار دهد. 

هاشمی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه آموزش پراکندگی دانشگاه‌ها است که باید به سمت تجمیع حرکت کنیم، چرا که این امر کمک شایانی به حوزه تحقیق می‌کند، در غیر اینصورت با این فرهنگ موروثی فرد گرایی و عدم کار تیمی ما نمی‌توانیم به پژوهش‌های ارزشمند دست پیدا کنیم. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: در راستای پژوهش باید آیین نامه‌های ارتقاء بازنگری شوند، به طوریکه آیین نامه در حال حاضر صرفا افراد را به تولید مقاله ترغیب می‌کند، همچنین در حوزه آموزش نیز باید جذب اساتید نیز تغییر کند، چراکه براساس آیین نامه‌های موجود ما نمی‌توانیم انتخاب‌های خوب داشته باشیم، باید توجه داشت که در هر دهه کیفیت ورودی‌ها کاهش می‌یابد و آنچه که می‌تواند سرمایه کشور باشد یعنی اساتید را متزلزل می‌کند. 

وی خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است این است که ما نباید به اعتبارات دولت‌ها در حوزه پژوهش دل ببندیم چرا که در تمام کشورهایی که در امر پژوهش پیشرفت کرده‌اند، تنها بخش کوچکی از اعتبارات دولتی بوده به طوریکه بخش اعظم اعتبارات پژوهش کشورشان از بخش خصوصی تامین می‌شود، در واقع محققین باید بدانند که انگیزه اصلی که در ایران باعث پژوهش می‌شود پول نیست بلکه ایمان، همت و تلاش محققان در این عرصه است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار