رصد رسانه های کاغذی ؛

برای رسیدن به توافق یک هفته هم کافیست /"پناهگاههایتان را آماده کنید "

روز گذشته سید حسن نصرالله خطاب به صهیونیستها گفت :‌ پناهگاههایتان را آماده کنید .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛صحبتهای دبیرکل حزب الله لبنان درباره پاسخ قطعی حزب الله به جنایت اخیر صهیونیستها از موضوعات مورد توجه رسانه های کاغذی امروز بود و برخی از روزنامه ها تیتر یک خود را با این جمله نصرالله خطاب به اسراییل آراستند که " پناهگاههایتان را آماده کنید ."

«اجتناب‌ناپذیری پاسخ حزب‌الله»

جوان  در این باره نوشت :  این حمله تنها سه روز پس از آن اتفاق افتاد که سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد که حملات دشمن صهیونیستی علیه سوریه را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. با وجود این تحلیل‌گران معتقدند حزب‌الله شتاب زده و از روی احساس به حملات روز یکشنبه رژیم صهیونیستی واکنش نشان نخواهد داد و در زمان و مکان مناسب اقدام خواهد کرد. روزنامه السفیر به نقل از یکی فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی لبنان نقل کرد که پاسخ حمله رژیم صهیونیستی «اجتناب ناپذیر» است اما حزب‌الله «شتاب‌زده» اقدام نخواهد کرد.

روزنامه الاخبار نیز که به حزب‌الله نزدیک است با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با اقدام خود تمامی خطوط قرمز را زیرپا گذاشته است، نوشت: «بدون شک اسرائیل یقین دارد که حزب‌الله به این ترور پاسخ خواهد داد‌». حسن حجازی، کار‌شناس مسائل نظامی به شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله گفت: چند گزینه اصلی برای پاسخ احتمالی حزب الله در نظر گرفته‌اند که براین اساس احتمالاً پاسخ حزب الله یا در شبعا خواهد بود یا از بلندی‌های اشغالی جولان در خاک سوریه. در همین حال بعضی کار‌شناسان اسرائیلی پیش‌بینی کردند که حزب‌الله در خارج از سرزمین‌های اشغالی به این حمله پاسخ دهد. عاموس یادلین، رئیس سرویس جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی در واکنش به تجاوز این رژیم به القنیطره در سوریه و به شهادت رساندن شش تن از عناصر حزب‌الله لبنان در این منطقه گفت که حزب‌الله و سید حسن نصرالله دبیرکل آن به این عملیات پاسخ خواهند داد.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی وابسته به حزب‌الله لبنان به پایگاه تحلیلی و خبری الوقت گفت نباید انتظار داشت حزب‌الله از‌‌ همان نقطه‌ای به اسرائیل حمله کند که از آن مورد حمله واقع شده است و نیز نباید گمان کرد که عملیات حزب‌الله احساسی و عاطفی باشد. از این رو تل‌آویو مثل همیشه نخواهد توانست مشت حزب‌الله را در مرحله واکنش عملیاتی باز کند و به نیت حزب‌الله پی ببرد. بنابر گفته این مقام امنیتی، این منبع افزود، حزب‌الله نقطه‌ای به اسرائیل حمله می‌کند که در آن عنصر غافلگیری رعایت شده باشد و ضربه واکنش حزب‌الله به گونه‌ای طراحی می‌شود که به اقدامات تروریستی و استفاده تروریستی اسرائیل از بالگرد‌ها خاتمه دهد. در همین حال، منابع آگاه اعلام کردند که محور «مزارع شبعا» واقع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان پس از آماده‌باش کامل رژیم صهیونیستی در حالتی از تنش و نگرانی شدید به سر می‌برد. بنا به گزارش «الجمهوریه»، رژیم صهیونیستی به تمامی نیروهای نظامی و امنیتی در این منطقه آماده‌باش داده است.

«پاسخ حزب الله حتمی است»
 روزنامه اعتماد هم نوشت: بی‌تردید این اقدام صهیونیست‌ها علیه حزب الله به هر دلیلی از سوی این رژیم توجیه شود، خواسته یا ناخواسته کمک به عقبه نیروهای معارض افراطی و جریان تروریسم موجود در خاک سوریه مانند القاعده و داعش خواهد بود: جریان‌هایی که این روز‌ها خسارت‌های زیادی را در داخل سوریه متحمل شده‌اند. این اقدام به هر دلیلی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مواضع حزب الله لبنان در سوریه انجام گرفته باشد، به نظر می‌رسد با آنچه که در گذشته رخ داده متفاوت است و تنش‌های فی مابین و فضای تهدید فراهم شده بین دو طرف قبل از حمله اخیر گویای بالاگرفتن درگیری است و احتمالاپیامدهای جدی را از سوی نیروهای مقاومت لبنان به دنبال خواهد داشت. حزب الله به طور قطع بلافاصله و به صورت سریع در نخستین فرصتی که به دست آورد دست به اقدامی تلافی جویانه خواهد زد. این بار به نظر می‌رسد اوضاع از شرایط فعلی خارج خواهد شد و با توجه به شرایط داخلی در لبنان اگر حزب الله بتواند خودی در برابر اسراییل نشان دهد باعث بهبود وجهه حزب الله نه تنها در لبنان بلکه در جهان عرب خواهد شد.



اظهار نظرهای گوناگون مقامات کشور درباره  احتمال توافق هسته ای نیز مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت .




آمادگي براي توافق در 22 بهمن

روزنامه ابتکار به صحبتهای وزیر امور خارجه در مترو اشاره کرد و نوشت :‌محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان ديروز همزمان با روز هواي پاک براي رفتن به محل کار خود از مترو استفاده کرد. اما در اين فرصت خبرنگاران با سوالات متعدد ظريف را همراهي کردند. او هم در مورد بسياري از مسائل در جمع خبرنگاران صحبت کرد. وزير خارجه پس از خروج از متروي امام خميني از در باغ ملي به سمت وزارت خارجه و دفتر کارش رفت. ظريف در اين سفر درون شهري خود از ديدار با کري و مذاکرات هسته اي گفت و همچنين به ضرورت ديدارش با وزير خارجه فرانسه اشاره کرد. وي در مورد مذاکرات اخيرگفت که ما مدت‌هاست که وارد جزييات شده‌ايم.همچنين ظريف با اشاره به جديت ايران در مذاکرات گفت که آماده‌ايم تا در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با 1+5 به نتيجه برسيم بنابراين اگر طرف مقابل آمادگي اين کار را داشته باشد ما هم کاملا آماده‌ايم تا در بهمن ماه و در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به نتيجه برسيم.
در داووس با کري ديدار مي‌کنم
ظريف درباره‌ ديدار احتمالي‌اش با وزير خارجه آمريکا طي هفته آينده با تاييد اين مطلب گفت: اواخر هفته جاري من و آقاي کري و تعداد ديگري از وزيران خارجه‌ 1+5 در داووس خواهيم بود و در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد شرکت مي‌کنيم. البته هنوز برنامه ريزي قطعي صورت نگرفته است اما فرصتي است که در زمان حضور ما در داووس بتوانيم نه مذاکرات طولاني بلکه مذاکراتي کوتاه با يکديگر داشته باشيم.بعد از اجلاس داووس همچنين کنفرانس امنيتي مونيخ است که بر اساس آنچه شنيدم اکثر قريب به اتفاق وزراي خارجه 1+5 در مونيخ هستند و احتمال برگزاري يک دور مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در مونيخ وجود دارد.وزير خارجه‌ کشورمان همچنين افزود: البته بر اساس هماهنگي که در سفر به بروکسل و ديدار با خانم موگريني صورت گرفته است قرار شد تا يک ديدار ديگر با خانم موگريني در داووس داشته باشم. البته محور تمام گفت‌وگو‌ها و مذاکرات من لزوما هسته‌اي نيست بلکه جلسه ويژه سوريه در داووس است که بنده نيز در آن شرکت مي‌کنم. همچنين درباره‌ وضعيت ژئوپلتيک جهاني صحبت خواهم کرد که در اين زمينه من و خانم موگريني صحبت مي‌کنيم.


عراقچي: فشار‌ها بيشتر شود ميز مذاكره را ترك مي‌كنيم


روزنامه جوان نیز به صحبتهای  عراقچی درباره مذاکرات پرداخت و نوشت : ديپلمات‌ها در ژنو دور اخير مذاكرات ايران و 1+5 در ژنو را مفيد و سازنده توصيف كردند، ولي نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته‌اي گفته كه مذاكرات،كند و فرسايشي پيش مي‌رود و در صورت افزايش فشارها، ايران ميز مذاكرات را ترك خواهد كرد.
دور جديد مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 يك‌شنبه شب تمام شد و در حالي كه اميدواري‌هايي وجود داشت كه ايران و امريكا بتوانند پيش نويس سند موسوم به «اصول توافق» را به دور اخير مذاكرات عمومي ايران و 1+5 در ژنو برسانند، ولي چنين اتفاقي نيفتاد. دو طرف تا پنجم فروردين وقت دارند كه بر سر اين سند توافق كنند. پس از مذاكرات يك‌شنبه شب ژنو، طرف‌هاي غربي در واكنشي كه اغلب در نشست‌هاي قبلي هم تكرار شده، گفتند كه از پيشرفت مذاكرات رضايت دارند ولي سيد عباس عراقچي ترجيح داد كمي از موضع محافظه‌كارانه‌اي كه ديپلمات‌ها درگير آن هستند، فاصله بگيرد و بگويد كه روند مذاكرات به كندي پيش مي‌رود و باتوجه به پيچيده بودن كار، نبايد انتظار يك پيشرفت سريع داشت.  عراقچي روز دوشنبه در پايان اين دور از مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 در گفت‌وگو با تسنيم گفت: «روند مذاكرات به كندي در حال طي شدن است و شايد كندتر از آني كه تصور مي‌شد يا خيلي‌ها تصور مي‌كنند باشد؛ علت آن نيز مشخص است؛ ما مذاكرات سخت و پيچيده‌اي داريم، موضوعات بسيار متنوعي مطرح است كه هر كدام به شاخه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شود و هر كدام از سابقه طولاني برخوردار است و هنوز با اختلافات عميقي روبه‌رو هستيم.»
عراقچي تأكيد كرد: «ما هيچ ابايي نداريم كه در صورت افزايش فشارها ميز مذاكره را ترك كنيم و هيچ ابايي نداريم كه در مقابل زبان تهديد با زبان متقابل صحبت كنيم و ما در مقابل هرگونه فشاري به صورت متقابل پاسخگو بوده‌ايم و هيچ گاه اجازه نداديم كه كسي بخواهد عزت و احترام ملت ايران را در طول مذاكره خدشه‌دار كند؛ اين منش ما بوده است و در طول مذاكره نيز همين گونه ادامه خواهيم داد.»
طي حدود 14 ماهي كه از توافق ژنو بين ايران و 1+5 مي‌گذارد، اين اولين باري است كه نفر دوم تيم مذاكره كننده از عبارك «ترك ميز مذاكره» صحبت مي‌كند. البته عراقچي جزئياتي از جريان مذاكرات اخير كري با ظريف و همچنين گفت‌وگوهاي روز يك‌شنبه با 1+5 در ژنو بيان نكرده است. عراقچي در عين حال تأكيد كرد: «‌فكر مي‌كنم طرف‌مقابل ما نيز به اين نتيجه رسيده‌اند و سعي مي‌كند از ابزارهايي كه هيچ كاربردي ندارد استفاده نكند.» روز يك‌شنبه نيز يك ديپلمات غربي اعلام كرده بود كه روند مذاكرات به كندي پيش مي‌رود و انتظار نمي‌رود در اين دور از مذاكرات نتيجه‌اي حاصل شود.  عراقچي در ادامه گفت: «نظام گسترده تحريم‌ها در شوراي امنيت و اتحاديه اروپا ايجاد شده است و از آن طرف برنامه ايران نيز در سطوح مختلف پيشرفت كرده است و در مجموع ما را با صحنه‌اي مواجه كرده است كه مولفه‌هاي بسياري در آن مطرح است.»وي افزود: «هركدام از اين مولفه‌ها ارزش خود را دارد كه در روند مذاكرات بايد مورد توجه قرار گيرد، ديدگاه‌هاي طرفين نسبت به هركدام از اينها متفاوت است و اختلاف نظرها زياد است؛ براي همه اينها بايد راه حل پيدا كرد.»
هرچند به نظرعراقچي روند مذاكرات چندان رضايت بخش نيست اما برخي مقامات غربي از تحقق توافق هسته‌اي سخن مي‌گويند. اتحاديه اروپا، ديدارهاي روز را جدي و مفيد توصيف كرده و گفته كه در اوايل ماه فوريه (اواسط بهمن ) از سر گرفته خواهد شد. طرف اروپايي در بيانيه خود نوشته كه شركت‌كنندگان در اين مذاكره تصميم گرفته‌اند به منظور مفيد واقع شدن گفت‌وگوها محتواي آن را اعلام نكنند. همچنين جفري فلتمن، معاون بان‌كي‌مون، دبير كل سازمان ملل، يك‌شنبه شب توافق هسته‌اي با ايران را در مراحل پاياني و محقق شده توصيف كرد. به نوشته روزنامه «الجمهوريه» لبنان، جفري فلتمن گفته است «توافق با ايران تا حد زيادي به دست آمده و تأخير در امضاي توافق صرفا به دليل دادن فرصت بيشتر براي بررسي آن در عربستان، تركيه و اسرائيل است.» اين در حالي است كه سرگئي ريابكف رئيس تيم مذاكره كننده غربي در 1+5 موضعي نزديك به موضع عراقچي دارد. او گفته كه طرف‌هاي مذاكره كننده اراده سياسي لازم براي رسيدن به توافق نهايي را دارند ولي تأكيد كرده: « دور اخير مذاكرات پيشرفت كمي داشته و بسيار كند بوده است و هيچ تضميني وجود ندارد كه اين دستاورد كوچك به يك اتفاق سرنوشت ساز، توافق يا يك سازش منجر شود.» اين مقام بلند پايه روس مي‌گويد: «به رغم ارتباطات اخير ميان مقامات كشورهاي مذاكره كننده شامل وزراي امور خارجه، اختلافات اساسي بر سر مسائل كليدي هنوز به قوت خود باقي است.» رئيس تيم مذاكره كننده چين موضعي محتاطانه در قبال اين دور از مذاكرات داشته و گفته «چنانچه كه اراده سياسي و سعه صدر دو طرف مذاكرات نسبت به پاره‌اي اختلاف نظرهاي موجود متمركز شود، قطعا توافق هسته‌اي در يكي از اين مراحل در حال بررسي، شكل خواهد گرفت.»
  عراقچي: موضع واحد ندارند
 عراقچي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه كشورهاي مقابل ما نيز واحد نيستند و ما با شش كشور به اضافه تشكيلات اروپايي در حال مذاكره هستيم افزود: «‌اينگونه نيست كه اينها همه داراي موضع واحد باشند و همه آنها بايد مواضع خود را يكسان كنند؛ در بعضي از موارد ديدگاه‌هاي آنها با هم اختلاف دارد كه موضوع پيچيده‌اي را در مقابل ما قرار داده است كه حل و فصل كردن آن واقعاً كار آساني نيست.» وي با تأكيد بر اينكه پيچيدگي مذاكرات هسته‌اي به معناي غير ممكن بودن آن نيست گفت: «حتما رسيدن به توافق ممكن ولي سخت است؛ به اراده واقعي در طرفين احتياج دارد كه به اعتقاد من اين در طرف ايراني و طرف مقابل وجود دارد.»

«توافق سياسي هسته‌اي تا نيمه اول فروردين 94»

روزنامه مردمسالاری  از قول مقامات روس نوشت : دور دوم مذاکرات هسته‌اي ‌ايران و 6قدرت جهاني در حالي در قاره سبز برگزار شد که اين دور از گفت‌و‌گوها با تفاوت‌هايي نسبت به دوره‌هاي قبل همراه بود. زيرا اين دور از مذاکرات با محوريت ژنو از بروکسل تا پاريس و برلين و لندن ادامه داشت و از طرفي ديگر قدم زدن وزراي خارجه ايران و آمريکا در خيابان‌هاي ژنو و سفر ظريف به پاريس از موضوعات جالب توجه اين دور از مذاکرات مردان ديپلماسي ايران بود.در همين زمينه عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران پس از پايان نشست معاونان وزراي خارجه ايران و گروه 5+1 در ژنو گفت: در اوائل ماه فوريه (بهمن ماه) مجددا مذاکرات 5+1 را خواهيم داشت.به گزارش ايلنا، سيد‌عباس عراقچي در باره اين نشست گفت: روز يکشنبه با مجموعه 1+5 در سطح معاونين جلسات بسيار مفصلي برگزار شد و همه موضوعات را يک بار ديگر مرور کرديم و بحث‌هاي گسترده‌اي داشتيم. معاون وزير خارجه ايران افزود: طرفين کاملا بطور جدي وارد مباحث مي‌شوند، اراده براي رسيدن به يک توافق وجود دارد، درعين حال اختلافات و تفاوت‌ها هم وجود دارد.وي اضافه کرد: ما راه‌هاي مختلف برطرف کردن اختلافات را بررسي کرديم و قرار شد مذاکرات را ادامه دهيم. عراقچي تاکيد کرد: ما ملاقات‌هاي دوجانبه مفصلي را هم با سه کشور اروپايي و هم با هيات چيني داشتيم.وي با اشاره به اينکه با هيات آمريکايي و روسي طي روزهاي گذشته مذاکره داشتيم، افزود: قرار شد رايزني‌ها در سطوح مختلف ادامه داشته باشد.عراقچي گفت: قرار است روز دقيق و محل دقيق آن را تنظيم کنيم و مجددا انشاءالله به اطلاع خواهد رسيد.

گفتني است «سرگئي ريابکوف» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي روسيه اعلام کرد: ايران و گروه 1+5 تا پايان ماه مارس (نيمه اول فروردين‌ماه) موافقتنامه سياسي را امضا مي‌کنند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري روسيا سگودنيا، ريابکوف روز دوشنبه گفت: کشورهاي عضو گروه 1+5 و ايران قصد دارند تا پايان ماه مارس موافقتنامه سياسي در مورد برنامه هسته‌اي ايران را امضا کنند. اين مقام ارشد روس خاطرنشان کرد: پيشرفت حاصل خواهد شد زيرا تمام شرکت کنندگان در مذاکرات اهميت مساله را درک مي‌کنند.مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي روسيه به تصميم کشورهاي عضو گروه 1+5 براي برگزاري دور جديد مذاکرات با ايران در اوايل ماه فوريه اشاره کرد و گفت:تفاهم کلي در مورد برگزاري اين ديدار در اوايل ماه فوريه به دست آمده است.ريابکوف همچنين در مورد تحريم‌هاي غرب عليه روسيه گفت روسيه بخاطر اين تحريم‌ها‌،سياست‌هاي خود را تغيير نخواهد داد.وي در اين رابطه خاطرنشان کرد: روسيه هيچگاه در مورد لغو تحريم‌ها و شرايط براي اين اقدام‌،با غرب مذاکره نخواهد کرد.ريابکوف روز يکشنبه هم در پايان مذاکرات هيات‌هاي ايران و گروه 1+5 در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: اين دور از مذاکرات که براي بحث در مورد مسايل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران انجام گرفت، بسيار سودمند بود.مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي روسيه خاطرنشان کرد: مذاکرات ايران و 1+5 در آينده نزديک ادامه خواهد يافت.


«برای رسیدن به توافق یک هفته هم کافی است »



در این میان روزنامه اسرار نیز به صحبتهای روز گذشته نهاوندیان درباره مذاکرات اشاره کرد و تیتر زد :‌برای رسیدن به توافق یک هفته هم کافی است .

«با نگاه غلط آمریکا ۱۰ سال دیگر هم به توافق نمی‌رسیم»

خراسان نیز در این باره نوشت : دیروز ۲۹دی ماه و در روز هوای پاک، برخی از مسئولان از جمله حسن روحانی رئیس جمهور و اعضای کابینه از وسایل نقلیه عمومی برای حضور در محل کارشان استفاده کردند و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به تازگی از مذاکرات ژنو بازگشته از جمله آن‌ها بود. رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم که به گفته خودش علاقه زیادی به مترو دارد و قبل از اینکه عهده دار این تصدی شود از مترو زیاد استفاده می‌کرده ـ حتی زمانی که بازنشسته بوده ـ و آن دوران را زیاد دوست داشته، به همراه همسرش با مترو برای قدم زدن به بازار می‌رفته و این نوبت اولین باری بود که طی دوران مسئولیتش (وزیر خارجه) با مترو به محل کار می‌رفت، ساعت ۶:‌۴۵ صبح ودر هوای گرگ ومیش در ایستگاه مترو تجریش حضور یافته بود. جایی که خبرنگاران و تصویربرداران انتظارش را می‌کشیدند. ظریف در جمع خبرنگاران از کم و کیف مذاکرات اخیر در ژنو و دیدارش با جان کری و پیاده روی ۱۵ دقیقه ای‌اش به همراه همتای آمریکایی، آینده توافق جامع، اهانت نشریه شارلی ابدو به پیامبر اسلام و... سخن گفت. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بسیار پیچیده شده گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به نتیجه برسند، هر چه سریع‌تر بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند. ظریف با اشاره به اینکه اکنون کلیات مذاکرات مشخص شده و تیم‌ها وارد جزئیات شده‌اند از دیدار با وزرای خارجه گروه ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس جهانی اقتصادی داووس و نشست امنیتی مونیخ خبر داد. او با بیان اینکه آمادگی داریم تا بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم گفت: با نگاه غلط آمریکایی‌ها (برای رسیدن به توافق) ۱۰ سال هم کافی نیست.


«خوشبین به مذاکرات»

در مقابل روزنامه آرمان می نویسد :‌ ایران و کشورهای ۱+ ۵ مدتی است که بر سر میز مذاکره نشسته‌اند تا به سال‌ها تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند. مذاکراتی که می‌تواند با تدبیر تیم سیاست خارجی ایران بدل به یک فرصت درخشان برای ایران شود تا جبران سال‌های تحریم را نیز کرده باشد. با این حال دو نکته در دل مذاکرات نهفته است؛ اول اینکه ۱+ ۵ ساختار حقوقی تعریف‌شده‌ای ندارند و موفقیت مذاکرات به این معنا نیست که اکثریت اعضا با ایران موافق باشند. در واقع ساختار ۱+ ۵ به صورت یک کارگروه از شش قدرت بین‌المللی است که هر کدام شخصیت مستقل خود را در مذاکرات دارند و در مذاکرات بر اساس منافع ملی کشور خود موضع‌گیری می‌کنند.

نکته دیگر اینکه قطع رابطه ایران و آمریکا به خاطر تنش‌های متعدد و اختلافات فراوان سیاسی، تأثیر زیادی روی افزایش حجم تحریم‌ها علیه ایران داشته است و همانطور که رئیس‌جمهور به این مسأله اشاره کردند، حل‌وفصل اختلافات با آمریکا می‌تواند بسیاری از گره‌های حاضر در پرونده هسته‌ای ایران را باز کند. از این جهت مذاکرات دو جانبه‌ای که بین ظریف و کری برگزار می‌شود یا در سطح مقامات بالا‌تر و پایین‌تر وزیران خارجه ایران و آمریکا، می‌تواند چشم‌انداز مثبتی از به نتیجه رسیدن مذاکرات باشد. با این مقدمه تاکید بر این نکته ضروری است که هرگونه توافق دوجانبه ایران با آمریکا درمورد پرونده هسته‌ای برای دیگر کشورهای مذاکره‌کننده الزام‌آور نیست و هرچند مذاکرات ایران و آمریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما می‌تواند «یک مقدمه خوب» برای مذاکرات نهایی باشد. طبیعی است آمریکا نیز که برای تحریم ایران از همکاری این کشور‌ها بهره برده است بدون هماهنگی با آن‌ها تحریم‌ها را لغو نمی‌کند و با اینکه بر اساس حقوقی لغو تحریم‌های یک‌طرفه آمریکا نیازی به تائید و مصوبه نهاد دیگری ندارد اما نزاکت بین‌المللی ایجاب می‌کند که وقتی این کشور‌ها در ساختاری با هم همکاری می‌کنند، به‌صورت یک‌طرفه خارج از چهارچوب عمل نکنند و برای تصمیم هم احترام قائل شوند.

در واقع آنچه باعث می‌شود «کری» در مذاکره با «ظریف» توافقی نهایی را امضا نکنند بیش از آنکه الزامی حقوقی باشد، رعایت عرف دیپلماتیک است. با این حال به نظر می‌رسد درحال حاضر دیگر کشورهای حاضر در ۱+ ۵ مشکل چندانی با ایران ندارند و مشکل اساسی از اصرار آمریکا برای صدور قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت علیه ایران بوده است. اگر آمریکا بپذیرد که گشایشی در پرونده هسته‌ای ایران به‌وجود آمده است با توجه به نقش و نفوذی که این کشور در شورای امنیت دارد بدون شک ایران می‌تواند به چشم‌انداز مثبت مذاکرات خوشبین باشد.



































برچسب ها: حزب الله ، توافق ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار