عیسی کشاورز:

خشونت گفتمانی زشت‌ترین و خطرناک‌ترین نوع خشونت است

عیسی کشاورز گفت: خشونت گفتمانی به علت پیوند خوردن با نظام ارزشی، باورها، ته نشست های ذهنی و هویتی زشت ترین و خطرناک ترین نوع خشنونت به شمار می‌رود.

عیسی کشاورز کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: خشونت گفتمانی به علت پیوند خوردن با نظام ارزشی، باورها، ته نشست های ذهنی و هویتی زشت ترین و خطرناک ترین نوع خشنونت به شمار می‌رود.

وی افزود: خشنونت گفتمانی می‌تواند به علت آموختنی بودن، سادگی و فراگیر شدن به امری درونی شده در شخصیت فردی و فرهنگ جمعی تبدیل شود و سراغاز رشد و ایجاد انواع خشنونت‌های دیگر بشود. در چنین حالتی افراد و جوامع می اموزند در موقیعت های متغیر و پیچیده به رفتارهای خشونت امیز دیگر از جمله خشونت های خانوادگی و جنسی ، خشونت های سیاسی ، نظامی ، دینی ، قومی و قبیله ای وحتی خونریزی ها و نسل کشی ها و... ترغیب شوند. 

کشاورز بیان کرد:خشونت گفتمانی توانش ارتباطی، تعلق به همنوعان، ارزشهای مشترک انسانی  را نابود کرده و حرمتهای ارزشی و اخلاقی بین فردی و اجتماعی را به چالش می کشند آنچه در شارلی ابدو اتفاق افتاده نهادینه شدن خشونت گفتمانی در میان ذهنیت ارزشی ادیان است و پیچیدگی این خشونت و عواقب وخیم آن به علت اینکه بنیادی ترین ارزشها، یعنی ارزش‌های اعتقادی را به چالش کشیده است، بسیار خطرناک تر و زشت تر است و در صورتیکه  احساسات و باورهای دینی جوامع مسلمان شعله ور شود امکان خاموش کردن و مدیریت آن تقریبا ناممکن خواهد بود.

وی عنوان کرد: با تاسف در سبک زندگی غربی به علت کمبودهای احساسی و ناتوانی همه افراد در ابراز وجود در رقابت سنگین نظام سرمایه داری، تبدیل شدن افراد و فرهنگ‌ها به درجات و حقوق مختلف، فشارهای اقتصادی و اجتماعی، خشونت گفتمانی و خشونت خانوادگی و جنسی به فرهنگ فراگیر و خطرناک تبدیل شده است. 

کشاورز ادامه داد: تسری این خشونت گفتمانی از این کشورها به مناطق و  کشورهای دیگر که با ناکامی‌های اجتماعی و فرهنگی دیگری رنج می برند، خشونت‌ها و نسل کشی‌های وحشتناکی را ممکن است به همراه بیاورد. نسل کشی مردم  فلسطین، عراق و سوریه، شکل گیری داعش و القاعده و...، میانمار، نیجریه و آمریکا و حتی چند مورد اخیر اروپا در خشونت گفتمانی ریشه دوانده است.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.