"اوباما" و قدرت وتوی تحریم‌ها/ تزلزل ائتلاف ناعادلانه علیه ایران در سازمان ملل متحد

اگر اتحاد و همبستگی را حفظ کنیم و اصولی مذاکره کنیم، حتی اگر مذاکره به سرمنزل مقصود نرسد با توجه به این که افکار عمومی دنیا پذیرفته، جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق بوده، ائتلاف ناعادلانه علیه ایران در سازمان ملل متحد دچار تزلزل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تحولات داخلی آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای ایران همواره تاثیرگذار بوده است، البته رقابت سیاسی میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌‌خواه از یک سو و از سوی دیگر لابی‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در کنگره آمریکا همواره سبب شده تا آمریکا موضعی دوگانه در این زمینه اتخاذ کند.
 
همواره اوباما سعی داشته است که هزینه این رقابت سیاسی را دولت‌ش پرداخت نکند و در گذشته چندان موضع مشخصی در این باره از سوی رئیس جمهور آمریکا شاهد نبودیم اما اظهار جدید اوباما باب تازه‌ای را در مساله هسته‌ای ایران گشوده است.

نرسیدن به توافق و تزلزل ائتلاف ناعادلانه بر علیه ایران در سازمان ملل متحد
 
اوباما هرگونه اعمال تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد البته چقدر درست و یا غلط است در آینده مشخص می‌شود، زیرا تاکنون بارها از طرف دولت آمریکا و کنگره اظهاراتی اعلام شده است اما یا تحقق نیافته و یا عکس موضوع عنوان شده به وجود آمده است.
 
در رقابت سیاسی درون آمریکا بازیگران متعددی وجود دارند که شامل اعضای سنا که در قالب دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه تقسیم می‌شوند. از سوی دیگر، در حال حاضر دولت این کشور نیز در دست دموکرات‌هاست که خود به عنوان یکی دیگر از طرف‌های تاثیرگذار به شمار می آید.

نرسیدن به توافق و تزلزل ائتلاف ناعادلانه بر علیه ایران در سازمان ملل متحد
 
صحنه سیاسی آمریکا شاهد بازیگران دیگری است که در قالب لابی‌ها فعالیت می‌کنند. در این میان می‌توان به دو لابی صهیونیستی و لابی عربی در آمریکا اشاره کرد. لابی صهیونیستی و عربی هر دو مخالف به ثمر نشستن برنامه هسته‌ای ایران هستند که به دولت‌های عربی و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی متصل هستند.
 
دولت آمریکا سالیان دراز است که از رژیم اشغالگر قدس به دلایل منفعتی حمایت می‌کند و همچنین با کشورهای عربی زدوبند دارد، این لابی‌های در روند مذاکرات و اعمال تحریم‌های جدید نقش زیادی دارند زیرا امضای توافقنامه به ضرر آنهاست و از هر نوع مخالفت استفاده می‌کنند.

نرسیدن به توافق و تزلزل ائتلاف ناعادلانه بر علیه ایران در سازمان ملل متحد
 
به نظر نمی‌رسد ایالات متحده آمریکا بدون توجه به تمایلات جبهه مخالف ایران قدمی بر دارد و مطمئنا خارج از موضع‌گیری آنها عمل نخواهد کرد، البته باید در آینده ببینیم آمریکا می‌تواند به صورت مستقل در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و روند مذاکرات تصمیم گیری کند.
 
"مهدی فتحی" در رابطه با اعمال تحریم‌های جددی علیه ایران اظهار داشت: در روند مذاکرات اعمال تحریم‌های جدید بستگی به نمایندگان کنگره آمریکا دارد که در آینده چه قدر بتوانند در سیاست‌های رئیس‌جمهورشان تغییر ایجاد کنند.
 
وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر می‌دانیم اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از جمهوری‌خواهان تشکیل شده و همچنین در مجلس سنا جمهوری خواهان اکثریت دارند، باید ببینیم می‌توانند یک جمعیت دو سوم را با موضع مخالف خودشان جمع کنند.

 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که مصوبه مجلس نمایندگان در زمینه اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را وتو خواهد کرد، بیان کرد: باید ببینیم واقعا این لابی‌ها از چنین توانایی برخوردارند که چنین تحرکی ایجاد کنند یا فقط جنبه تبلیغاتی و تاثیرگذاری برفرآیند مذاکرات ایران و گروه کشورهای گروه 1+5  را دارد.   
 

فتحی اظهار داشت: در روزهای آینده باید ببینیم که دمکرات‌ها خواستار گفتگو با جمهوری اسلامی ایران هستند، البته در گذشته هم جمهوری خواهان هنگامی که قدرت را در دست داشتند خواستار گفتگو و تعامل با جمهوری اسلامی ایران بودند و در زمینه‌های مختلف ابراز تمایل برای گفتگو داشته‌اند. 
 
وی در ادامه افزود: در برهه کنونی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با تعامل با جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند و در آینده هنگامی که دمکرات‌ها هم وارد کاخ سفید شوند همین سیاست را ادامه خواهند داد.
 
نرسیدن به توافق و تزلزل ائتلاف ناعادلانه بر علیه ایران در سازمان ملل متحد

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در حال حاضر باید ببینیم آیا دولت آمریکا خواستار مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران است و حاضراست مذاکراتی در جهت تامین منافع مشترک با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و همچنین در چارچوب مواضع ایران که در طول مذاکرات مشخص کرده مذاکره را انجام دهد تا توافق نهایی شود و یا اینکه آمریکایی‌ها صرفا به دنبال مذاکره برای مذاکره هستند.
 
فتحی تصریح کرد: در طول 4الی 5 ماه آینده این شاید‌ها در روند مذاکرات مشخص می‌شود، اما اگر اتحاد و همبستگی را حفظ کنیم واصولی مذاکره کنیم، حتی اگر مذاکره به سرمنزل مقصود نرسد با توجه به این که افکار عمومی دنیا پذیرفته‌اند جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق بوده، ائتلاف ناعادلانه علیه ایران در سازمان ملل متحد دچار تزلزل می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: با این وجود فضای بهتری برای جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی فراهم می‌شود و فضای بین‌المللی و افکار عمومی جهان با ما همراه می‌شوند.

همچنین، ظریف در میزگردی در نشست سالانه داووس در این باره که اگر کنگره آمریکا تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کند چه خواهد شد، گفت: تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می‌شود که سال گذشته در ژنو درباره آن توافق کردیم. رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار که این اقدام تلافی جویانه مجلس شورای اسلامی چه خواهد بود ، گفت: من نمی‌دانم؛ این به عهده نمایندگان مجلس است. آنان به صراحت گفته‌اند که اگر کنگره آمریکا این طرح را تصویب کند، آنان نیز طرحی را تصویب می‌کنند که از دولت خواهد خواست در صورت اجرای عملی تحریم‌ها علیه ایران، ما نیز میزان غنی سازی خود را افزایش بدهیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: انتظارات و خواست‌های دیگری نیز مطرح است که غنی سازی در سطوح بالاتر باید انجام بگیرد. هر احتمالی مطرح است و من نمی‌خواهم وارد آن شوم زیرا باور دارم که احتمال خوبی برای رسیدن به توافق وجود دارد و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

وی درباره اظهارات یکی از میزبانان که مدعی بود ظریف گفته است تحریم‌ها بر ایران تاثیر ندارد و اکنون صحبت از تاثیر کاهش بهای نفت و تحریم‌ها می‌کند، گفت: من گفتم که این مساله بر سیاست‌های ما تاثیری ندارد.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باعث نشدند که دولت ما به میز گفتگوها بیاید. اگر تحریم‌ها دولت ما را به مذاکره سوق داده بود اکنون باید میز مذاکره را ترک می‌کردیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما می‌خواهیم ماهیت و پویایی روابطمان را تغییر بدهیم و اگر چنین اتفاقی روی بدهد، برای همه بهتر خواهد بود.
 
 انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار