امین‌زاده در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی:

برنامه ششم توسعه نگاه سنجیده‌ای به نقش زنان در جامعه دارد/ نگاه اعتدالی دولت یازدهم به زنان

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: نگاه اعتدالی به زنان در جامعه، بزرگترین رمز حمایت از آنان است به شرطی که از افراط و تفریط دور باشیم.

برنامه ششم توسعه نگاه سنجیده‌ای به نقش زنان در جامعه دارد/ نگاه اعتدالی دولت یازدهم به زنان
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، «الهام امین‌زاده» معاون حقوقی رئیس جمهور در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی» با تأکید بر برنامه ششم توسعه که در اموز دوشنبه 6 بهمن در سالن همایش‌های تلاش برگزار شد با اشاره به ابعاد حقوقی سیاست‌گذاری زنان در برنامه ششم توسعه اظهارداشت: برنامه‌های ما در راستای قانون اساسی است و بنده برنامه‌هایی را در برنامه ششم ارائه داده‌ام.  
 امین‌زاده افزود: اصل 3 قانون اساسی اشاعه فرهنگ‌زدگی و استثمار علیه زنان را مطرح کرده و می‌بینیم که زنان هم دوش مردان در حیات فردی و اجتماعی فعالیت می‌کنند و زمینه مساعدی برای رشد زن و احیای حقوق مادی‌اش فراهم شده است. 

معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما تا 11 سال، برنامه توسعه برای زنان نداشتیم گفت: ما در سال 68 برنامه‌ توسعه را تبیین کردیم و موارد ارزشمندی در آن دیده شد اما تحریم، جنگ و عدم اولویت به پرداختن مسائل زنان در این راستا مشکلاتی را فراهم کرد.  
 
وی با اشاره به برنامه یکم و دوم توسعه گفت:‌ این برنامه‌ها در حوزه کنترل موالید و جمعیت بود و مشکلات بطور غیرواقعی خود را نشان می‌داد و در سیاست‌های کلی برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه اشاراتی به حقوق زنان شده اما سیاست کلی در رابطه با زنان نداریم.  
 
امین زاده اضافه کرد: در برنامه پنجم موضوع سرپرستی زنان خانوار مورد توجه قرار گرفته و در برنامه کلی ششم توسعه به صورت متمایز به نقش زنان توجه شده است که برنامه 20 ساله توسعه ویژگی خاصی داشت و در برنامه پنجم اقداماتی به وجود آمد.
 
وی اضافه کرد: در برنامه یکم و دوم توسعه افزایش سطح سواد عمومی و ارتقای سلامت زنان مورد توجه قرار گرفت و در برنامه سوم توسعه مشارکت اجتماعی زنان مطرح بود اما در برنامه چهارم اشتغال زنان مورد غفلت ماند همچنین در برنامه پنجم توسعه زنان در جامعه با محوریت دولت مورد تأکید قرار گرفت.  
 
معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به صورت سنجیده به نقش زن نگاه می‌کند گفت: در این راستا نقش زن به عنوان یک سرمایه اجتماعی مطرح می‌شود و خانواده نیز تقریبا در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته که در برنامه سوم و چهارم حساسیت جنسی مورد تأکید است و سیاست تبعیض جنسی کاهش پیدا کرده است.  
 
امین‌زاده تأکید کرد: در برنامه سوم توسعه توانمندی زنان را در حوزه بهداشت داریم اما متأسفانه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برنامه‌ای دیده نشده است و موضوع خشونت علیه زن، تبعیض جنسیتی و رفتار جنسی پرخطر مورد تأکید قرار گرفته است. 

وی افزود: متأسفانه در برنامه چهارم توسعه اشتغال زنان و وضعیت زنان خانه‌دار مورد بی‌مهری قرار گرفت و از بیکاری زنان یاد شد که باید در این راستا سهمی در تولید ناخالص ملی لحاظ شود تا از اشتغال بهره‌مند شوند.  
 
معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بند 14 سند چشم انداز توسعه به مسائل زنان پرداخته است گفت: ما در حال حاضر فرصت زیادی نداریم و باید در برنامه ششم نهایت استفاده را کرده و شاخص‌هایی را از جمله سلامت، بهداشت، آموزش، اشتغال، توانمندسازی زنان در حوزه اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم.  
 
وی اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه در بخش حقوقی به زنان زندانی پرداخته شده است که در این راستا امنیت کودکان نیز مورد توجه است که باید موانع راه‌ها باور غلط اجتماعی، عدم آگاهی زنان از حقوق شهروندی را مورد توجه قرار داد و از بعد ابعاد حقوقی و سیاسی، حضور زنان را در حوزه کلان اجتماعی و اقتصادی مورد تأکید قرار داد.  
 
وی با اشاره به حمایت مالی دستگاه‌ها و ارگان‌ها در کشور از حقوق زنان گفت: وزارت جهاد کشاورزی، دادگستری، نهاد ریاست جمهوری از زنان حمایت می‌کند و همچنین وزارت کشور نیز از تشکل زنان در جامعه حمایت می‌کند. 

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه اشتغال و توانمندی زنان باتوجه به گسترش فرهنگ عفاف مورد تأکید قرار داد.  
 
امین‌زاده با اشاره به وجود فضای اعتدال در دولت یازدهم گفت: نگاه اعتدالی که این دولت به زنان دارد بزرگترین رمز حمایت از این قشر مهم جامعه است و باید در این راستا از افراط و تفریط جلوگیری کرد چرا که آسیب‌زاست.  
 
معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر به صورت اعتدال‌گرا حرکت کنیم به نتایج ثمربخشی خواهیم رسید و امیدواریم برنامه ششم توسعه با بهره‌گیری از زنان توانمند، مشی دولت یازدهم را پیاده کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار