در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مطرح شد (3)

علی ربیعی: برخی انتقادات به سینما مردود است/ سینمای ایران صدای مردم ایران است

علی ربیعی با اشاره به این که برخی انتقادات نسبت به سینما مردود است گفت: سینمای ایران صدای مردم ایران است و در این سینما قدم های مهمی برداشته شده است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ مراسم افتتاحیه‌ سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور مسئولان سینمایی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم احسان کرمی مجری برنامه با بیان مقدماتی از علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دعوت به سخنرانی کرد.
 
ربیعی پس از تشکر از وزیر ارشاد گفت: جا دارد که در آستانه آغاز دهه فجر یاد معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شهدا را گرامی بدارم، من نمی دانم که از ابتدا مخالف شدن جشنواره فیلم فجر و ایام مبارک دهه فجر را چه کسی پیشنهاد داده است اما این سینما با سالروز تحول بزرگ جهان اسلام مقارن شده است.
 
وی افزود: من با فضای فرهنگی سینما بیگانه نیستم و رشته سینما تدریس کرده ام و در کار فعلی خود به آینده و تامین آن در خصوص اهالی فرهنگ و هنرمندان تلاش می کنم.
 
وی اظهار داشت: سینما به عنوان یک هنر خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از سایر هنرها متمایز می کند این تنها  رسانه ای است که اجازه تخیل تمام تصورات بشر را می دهد، این برای اولین بار قادر به این مسئله ساخته است که تخیلات خود را با دیگران شریک شود
 
ربیعی عنوان کرد: مطالعات زیادی در خصوص سینما انجام شده و در خصوص جامعه می توان از سینما پرسش‌های زیادی را مطرح کرد، اگر شرایط اجتماعی در یک یا دو فیلم قابل بررسی نباشد در مجموعه ای از فیلم ها می توان به آن پی برد.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: وقتی می خواهیم نسبت سینما و مسائل اجتماعی را پیدا کنیم باید بگوییم که بخشی از سینما مسئولیت اجتماعی را پذیرفته است.
 
وی در ادامه اشاره کرد: شاید عده ای خوششان نیاید اما سینمایی که به آن فیلم فارسی گفته می شود دغدغه ها و مسائل اجتماعی را نشان می داده است؛ من فکر می کنم که حرف پارادایم سینما از گنج قارون گرفته تا قیصر و بعد از آن نشان دهنده دغدغه های جامعه ایرانی است که سینما پس از انقلاب همیشه دغدغه مسائل مردم و جامعه را داشته است، هر چند در برخی مقاطع قصد داشتند نقش سینما را کمرنگ جلو دهند. سینمای ایران صدای مردم ایران است و در این سینما قدم های مهمی برداشته شده است.
 
وی با اشاره به این که برخی انتقادات نسبت به سینما مردود است گفت: عده ای معتقدند سینمای ایران به طبقه و نوعی خاصی از زندگی مردم می پردازند اما باید بگوییم که سینمای ایران چند صدایی است و مجموعه متنوعی از کلیت جامعه ایران است.
 
ربیعی خاطر نشان کرد: کسی نمی تواند به هنرمند بگوید که چه بگوید و چه راهی برود، سینما به واقعیت های اجتماعی فقر و نابرابری حاشیه نشینی، زنان سرپرست خانوار و مسائل اجتماعی باید بپردازد، سینما کلید پیشرفت کشور است هر چند که با وجود موضوعات خوب نمی توانیم قصه های خوب را تعریف کنیم.
 
وی در پایان گفت: دوستان ما همه مسئولیم، سینما در مقابل جامعه مسئول است و ما به دولت تدبیر و امید، امید بسته ایم.

 پس از سخنان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یک کلیپ پخش شد که در آن فیلم سازان و اهالی سینما در خصوص وضعیت فعلی سینمای ایران و جشنواره سی و سوم اظهار نظر می کردند.

مجری برنامه اظهار داشت: چند سال پیش که از سینماگران در مورد سینما می پرسیدیم می گفتند حالمان خوب نیست اما امسال خوشبختانه حال همه خوب است امیدواریم کسانی که حقشان گرفتن سیمرغ است به آن برسند.
 
بخش بعدی، بخش داوری اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی جشنواره سی و سوم بود.

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار