فناوری کلیدی در صنعت برق رصد می‌شود

مديرکل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوری وزارت نيرو از امضا و مبادله يادداشت‌ تفاهم همکاری ميان معاونت تحقيقات و منابع انسانی وزارت نيرو و معاونت امور بين‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری برای رصد فناوری‌های کليدی صنعت برق خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حسين بنکداري گفت: اين يادداشت ‌تفاهم را  "علي‌اکبر مهاجري" معاون تحقيقات و منابع انساني وزارت نيرو و "علي‌مرتضي بي‌رنگ" معاون امور بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حضور "سورنا ستاري" معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و "حميد چيت‌چيان" وزير نيرو امضا و مبادله کردند.

وي پژوهش، فناوري و تجاري‌سازي را حلقه‌هاي اصلي توسعه متوازن و پايدار کشور عنوان کرد و افزود: تجاري‌سازي نتايج پژوهش‌ها و برقراري ارتباط منسجم بين پژوهش، فناوري و چرخه‌ تجاري‌سازي صنعتي، نه‌تنها به گسترش شرکت‌هاي دانش‌بنيان و دانايي‌محور کمک مي‌کند، بلکه توليد ثروت ازطريق دانش و علم را براي کشور به ارمغان مي‌آورد.

وي با بيان اينکه صنعت آب و برق بايد بيش از پيش به سمت توسعه فناوري و تجاري‌سازي حرکت کند، افزود: در همين جهت شناسايي و رصد فناوري‌هاي کليدي و حساس صنعت آب و برق و پايش فناوري‌ها در ساير نقاط جهان، مي‌تواند به رشد متوازن و پوياي فناوري‌هاي صنعت آب و برق کمک کند.

بنکداري ادامه داد: با توجه به تاکيد وزير نيرو براي کاهش وابستگي علمي و فناوري در صنعت آب و برق و حمايت از ساخت داخل و توليد بومي، دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت نيرو تلاش کرده است با برقراري ارتباط سازمند با معاونت امور بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، پروژه‌ مهم رصد فناوري‌هاي کليدي صنعت آب و برق را آغاز کند.

وي افزود: با اين هدف سه طرح فناورانه‌ مهم صنعت برق شامل HVDC، موتورهاي الکتريکي و توربين‌هاي بادي به‌ عنوان طرح‌هاي توسعه فناوري انتخاب شد تا ازطريق يادداشت‌تفاهم ، مورد رصد فناوري قرار بگيرد.

بنکداري در ادامه درباره اهميت و ضرورت اين تفاهم‌نامه‌، گفت: تحول‌هاي سريع فناورانه، لزوم شناسايي صحيح فناوري‌هاي روز جهان و همچنين فناوري‌هاي مورد نياز کشور از طريق رصد فناوري‌ که يکي از اجزاي ضروري نظام انتقال و توسعه فناوري است، را خاطرنشان مي‌سازد. رصد فناوري در جهان امروز ضامن حرکت نظام فناوري کشور در جهت نيازهاي داخلي و پيشرفت‌هاي علمي و فناورانه جهان است.

وي افزود: ازطريق پايش و رصد فناوري مي‌توان به آينده‌پژوهي و آينده‌نگاري، تهيه و تدوين سند راهبردي و نقشه‌راه طرح‌هاي توسعه فناوري صنعت آب و برق و کشف و شناسايي فرصت‌هاي جذب و انتقال فناوري مورد نياز کشور اقدام کرد که اميدواريم اين پروژه‌ها بستر مناسبي را براي ايجاد رصدخانه علم و فناوري در کشور حاصل آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار