شریعت باقری در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد

خطر دامن گیر شدن فساد در دستگاه‌های دولتی/ کارنامه درخشان قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی

رئیس دانشگاه علوم قضایی گفت: طی سال‌های اخیر نیز با جدیت دستگاه قضا برای مبارزه با مفاسد روبرو بوده‌ایم به خصوص پرونده‌های مفاسد اقتصادی که از سوی مراجع قضایی به خوبی بررسی و احکام مجرمان آنها صادر شده است؛ پرونده‌هایی نظیر فساد گسترده 3000میلیاردتومانی،‌ اختلاس بزرگی بیمه ایران و ... از جمله پرونده‌های شاخص دستگاه قضا در رسیدگی به مفاسد اقتصادی هستند.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  یکی از مسایل مورد توجه قوه قضاییه در همه بخش‌های اجرایی و حقوقی، مبارزه با فساد و برخورد با مفسدان مختلف به خصوص اقتصادی است. از این جهت رویکرد ما نیز بررسی این مساله و ارزیابی آن از سوی مراجع قضایی است به همین مناسبت برخورد و جدیت قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی، مهم‌ترین برنامه‌های تحقیقاتی در حوزه حقوق و مفاهیم حقوقی و گرایش‌های تحصیلی در دانشگاه علوم قضایی را طی گفتگو با دکتر «محمدباقر شریعت باقری» رئیس دانشگاه علوم قضایی،  مورد واکاوی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


***فسادی  که دامن‌گیر دستگاه‌های دولتی شود خطرناک است

*باشگاه خبرنگاران: آقای شریعت باقری! یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در برنامه 5سال دوم فعالیت قوه قضاییه مبارزه با مفاسد اقتصادی است که ما این قضیه را در 5 سال اول دستگاه قضا هم مشاهده کردیم، عزم مسئولین این قوه را در دوره جدید فعالیت چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

**شریعت باقری: فساد،‌ پدیده‌ای است که در دهه‌های اخیر در سطح جهانی برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با آن انجام شده است و کشورهای مختلفی در دنیا برنامه مبارزه با فساد خاص را دنبال می‌کنند، همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی مبارزه با فساد تدوین شده است که ایران نیز به آن کنوانسیون ملحق شده است.  
 
فسادی خطرناک است که دامن‌گیر دستگاه‌های دولتی شود/شایسته سالاری از عوامل به وجود آورنده فساد است/ اشتغال هزار قاضی در دستگاه قضا

دولت‌ها نیز برنامه‌های داخلی برای مبارزه با فساد دارند که یکسری از این برنامه‌ها تحت عنوان دولت‌های پاک مطرح شده است، همانطور که اشاره داشتید رهبر انقلاب اسلامی همواره بر مبارزه با فساد و ابعاد آن توصیه موکد داشته و دارند و ما طی سال‌های اخیر نیز با جدیت دستگاه قضا برای مبارزه با مفاسد روبرو بوده‌ایم به خصوص پرونده‌های مفاسد اقتصادی که از سوی مراجع قضایی به خوبی بررسی و احکام مجرمان آنها صادر شده است. پرونده‌هایی نظیر فساد گسترده 3000میلیاردتومانی،‌ اختلاس بزرگی بیمه ایران و ... از جمله پرونده‌های شاخص دستگاه قضا در رسیدگی به مفاسد اقتصادی است که برگ برنده این قوه محسوب می‌شود.

از دیدگاه بنده فسادی که مربوط به مأمورین دولتی باشد خطرناک تر است که اگر شیوع و گسترش پیدا کند هیچ مدلی از مدل‌های حکومتی را نمی‌تواند در حاشیه مصونیت قرار دهد.
 
***توجه به شایسته سالاری مهمترین رکن مقابله با مفاسد است

*باشگاه خبرنگاران: به نظر شما راهکارهای مبارزه با مفاسد شامل چه مواردی می‌شود؟

**به نکته خوبی اشاره کردید چرا که صرفا مبارزه با مفاسد کارساز نیست بلکه باید راهکارهای آن نیز شناسایی شوند، در بحث مبارزه با فساد باید قبل از ایجاد آن، عوامل و فاکتورهای به وجود آورنده مفاسد را شناسایی و حذف کنیم، مثلا در بحث رانت‌های اطلاعاتی،  اختیارات مدیران و  کمیته‌های اعمال نظارت، که این سیستم‌ها باید از مجاری مختلف نظارت را اعمال کنند، در واقع هر کدام از مراجع نظارتی باید کار خودشان را انجام دهند و همچنین باید به این نکته توجه کرد که هماهنگی میان این مراجع نباید باعث شود که هریک از این مراجع از کار مخصوص خود بازبمانند.

مسئله دیگر  در بحث مبارزه با فساد بحث شایسته سالاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که توجه به این مساله از ایجاد فساد در هر زمینه‌ای پیشگیری می‌کند، یعنی اگر کسی که مراحلی را طی نکرده و شایستگی لازم را ندارد، خیلی سریع وارد مرحله‌ای بالاتر شود درواقع ممکن است موقعیت خود را به خطر ببیند و متزلزل شود، بنابراین سعی می‌کند از آن فرصت استفاده و بهره‌برداری کند که در نهایت منجر به بروز فساد می‌شود.

***تربیت قضات کارآزموده در دانشگاه علوم قضایی

*باشگاه خبرنگاران: یکی از بزرگترین مراکز تربیت نیروهای کارآزموده قضایی، دانشگاه علوم قضایی است؛ چه برنامه‌هایی برای تبین و توسعه مفاهیم حقوقی در این دانشگاه دنبال می‌شود؟

**شریعت باقری: دانشگاه علوم قضایی تنها دانشگاه حقوقی و  یکی از تخصصی‌ترین دانشگاه‌ها در سطح کشور است، همچنین  فلسفه تربیتی در این دانشگاه بسیار اهمیت دارد و دانشجویان باید بتوانند در این دانشگاه تربیت اسلامی را فرا گرفته و به عنوان یک قاضی با اخلاق، به جامعه قضایی کشور ورود کنند.


فسادی که دامن‌گیر دستگاه‌های دولتی شود خطرناک است/ رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی برگ برنده دستگاه قضا


*باشگاه خبرنگاران: جایی اعلام کرده‌اید که دانشجویان این دانشگاه بورسیه می‌شوند،‌ در این زمینه چه نکاتی قابل طرح است؟

**شریعت باقری:  دانشگاه علوم قضایی در راستای افزایش سطح آموزش‌های عالی در کشور، تخصصی شدن موضوعات حقوقی و فراگیر شدن گرایش به تحصیلات تکمیلی در بین افراد جامعه تصمیم بر بورسیه کردن دانشجویان خود در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری گرفته، که با این کار ممکن است از ظرفیت‌ پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی و بورسیه در سال‌های گذشته کاسته شود ضمن این که دانشگاه علوم قضایی جایگاه مهمی در تربیت قضات متخصص دارد.

***اشتغال هزار قاضی در دستگاه قضا

*باشگاه خبرنگاران: با این حساب تمامی دانشجویان بورسیه جذب دستگاه قضا می‌شوند، درست است؟

** شریعت باقری:
بله همین طور است و با توجه به اینکه دانشجویان بورسیه به استخدام قوه قضاییه در می‌آیند، باید از تمام وقتشان برای توانمند کردن خویش در کارها استفاده کنند از جمله اینکه در ایام تحصیل و تابستان نیز به دادگاه‌های سراسر کشور فرستاده می‌شوند تا آموزش‌های لازم را دریافت کنند و نکته مهمتر این که در آینده‌ای نزدیک حدود هزار قاضی در قوه قضاییه مشغول کار شوند.

 ***دانشگاه علوم قضایی نیازمند حمایت مسئولان است

*باشگاه خبرنگاران: دانشگاه علوم قضایی با این اهمیت که قضات کشور را تربیت می‌کند، آنچنان که باید شناخته شده نیست، چه برنامه‌هایی را برای شناخت بهتر از این دانشگاه را دارید؟

**شریعت باقری:  پرسش قابل تاملی است، چرا که قضات تربیت شده و صالح خروجی چنین دانشگاهی هستند که جامعه به آنها نیاز دارد، بنابراین آگاهی دادن عمومی نسبت به جایگاه چنین دانشگاهی در کشور از مسیر تبلیغات رسانه‌ای محقق می‌شود و ما انتظار داریم رسانه ملی به این مساله توجه جدی داشته باشد؛ ضمن این که  دولت و قوه قضاییه هم باید از این دانشگاه حمایت بیشتری داشته باشد.

گفتگو: نفیسه عبداللهی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار