در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

ندیمی:نسبت به تولید به کفاف عمل نکرده ایم/ قوامی:به دلیل کسری در پرداخت یارانه،دولت فرصت رجوع به تولید را نداشت + فیلم و تصاویر

"ندیمی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نماینده موافقان و "قوامی" عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نماینده مخالفات کلیات لایحه بودجه 94 که امروز در صحن علنی مجلس رای آورد،در گفتگوی ویژه خبری نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛"ابوذر ندیمی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نماینده موافقان و "هادی قوامی" عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نماینده مخالفات کلیات لایحه بودجه 94 که امروز در صحن علنی مجلس رای آورد نظرات خود را مطرح کردند.
 
** بودجه سند مالی دولت است

ندیمی درباره دیدگاه مثبت خود درباره کلیات لایحه بودجه 94 ضمن تبریک حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: امثال بنده سال ها شاهد بودجه بندی بودیم و بودجه سند مالی دولت است که مشخص می کند دولت چقدر پول دارد و چقدر خرج می کند و این اجتناب ناپذیر است.
 
وی افزود: مثلاً پیش بینی درباره 166 هزار میلیارد تومان بودجه جاری  و یا این که با یک درصد کم به کارمندان هزار میلیارد تومان پول می توانیم به دست آوریم عملاً ناممکن بود و در نهایت شاید 30 تا 40 میلیارد دلار بتوان به دست آورد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: از نظر موافقان اولاً این دیگر لایحه دولت نبود ثانیاً گزارش کمیسیون تلفیق با هم اندیشی همه کمیسیون ها و ثالثاً نظر دولت هم بود.
 
ندیمی گفت: 166 هزار میلیارد بودجه جاری شدنی نبود و به خصوص این که دولت نفت را بر اساس 72 دلار پیش بینی کرده بود اما حداکثر ما می توانستیم روی 54 دلار حساب کنیم یا درباره منابع و مصارف شرکت های دولتی آن قدر جوابگوی آن بودجه نبود.
 
وی افزود: از نظر بنده دولت تلاش کرده بودجه خوبی بنویسند و کمیسیون تلفیق هم همین کار را کرده و همه اعضا و همکاران به صورت بخشی و فرا بخشی و هم داخلی و هم خارجی و پروژه های محلی و ملی را با یکدیگر دیده اند.
 
ندیمی اظهارداشت: این کلیات در مجلس رای آورد یعنی مجلس پذیرفت که ما داشته ها و خواسته های ما را با هم جمع کنیم و هم از نظر اقتصاد مقاومتی و جایگزین شدن مالیات به جای نفت و هم این که گفتیم تا سقف 37 هزار میلیارد تومان باشد کلیات را باید می پذیرفتیم.
 
** بودجه 94 تبعیت کمی و کیفی از بودجه ریزی عملیاتی برنامه توسعه ندارد
 
در ادامه این برنامه قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تبریک حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن به عنوان شور و شوق عمومی که سوخت موتور  توسعه است درباره دلایل مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 94 گفت: تعریف ما از بودجه طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی که 4 بار اصلاح شده و آخرین آن در سال 66 بوده این است که بودجه برنامه مالی یک سال کشور بوده که حاوی پیش بینی درآمدها و تامین مخارج است.
 
وی افزود: مهمترین ویژگی بودجه باید تبعیت کمی و کیفی از برنامه 5 ساله توسعه باشد و باید 5 برنامه بودجه یک ساله کنار هم چیده شود تا ببنیم که به آن اهداف رسیده ایم یا نه به خصوص این که سال 94 سال پایانی این برنامه 5 ساله خواهد بود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بودجه ریزی عملیاتی توسعه مهم ترین کار برنامه 5 ساله توسعه است برای این که دستگاه ها بودجه کج دار و مریض و در فواصل مختلف نداشته باشند.
 
قوامی گفت: اساس بودجه ریزی عملیاتی توسعه، حسابداری بهای تمام شده، استانداردها و بهره وری در بودجه است اما در عمل در بودجه 94 این اتفاق نیفتاده است.
 
وی افزود: نکته مهم دیگر قطع وابستگی به نفت در بودجه بوده که مقام معظم رهبری در سال جاری به آن تأکید کردند.
 
قوامی تصریح کرد: برخی دوستان این قطع وابستگی را سالی 3 درصد می گفتند که الان در شرایط ویژه نمی شود و دولت این سهم را به 20 درصد کاهش داد در حالی که باید سهم صندوق توسعه ملی در این رابطه 34 درصد باشد.
 
وی افزود: نکته دیگر نسبت مالیات و درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی است و همچنین ماده 234 برنامه توسعه به رشد سرمایه‌گذاری به میزان عدد در برنامه یا رشد 8 درصد و کاهش نرخ بیکاری که در حال حاضر 13 درصد است و به خصوص در قشر فارغ‌التحصیلان دیده می‌شود در مجموع نشان می‌دهد که بودجه سال 94 تبعیت کمی و کیفی از برنامه 5 ساله توسعه ندارد.
 
* چه اتفاقاتی در 4 ساله گذشته افتاد که بودجه 94 از برنامه توسعه تبعیت نداشته باشد؟
 
در ادامه این برنامه "ندیمی" گفت: با وجود این مخالفت‌ها باید ببینیم چه اتفاقاتی در این 4 سال افتاده که این تبعیت از برنامه توسعه در بودجه 94 دیده نشود.
 
وی افزود: آیا همه اهداف کمی مندرج در برنامه پنجم توسعه مثلاً درباره تورم یا سرمایه گذاری یا نقدینگی که در این برنامه بوده را پیگیری کرده ایم؟
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این فاصله‌ها که ایجاد شده مربوط به این دولت و مجلس نیست و 5 سال برنامه با توجه به شرایط مختلف بوده که از عمده اهداف مطرح آن رشد اقتصادی 8 درصد بوده که دولت آن را به رشد 4 درصد رسانده است.

ندیمی در ادامه بیان کرد: ما با وجود گذشتن 36 سال از انقلاب اسلامی موفق به راه خود ادامه می دهیم و باید این فرصت را به بخش خصوصی بدهیم که یک تمرین داشته باشند اتفاقاً خود ایشان از جمله کسانی بودند که همین رفع موانع تولید با ما هم نظر بودند مطالبی که در مورد عدم انطباق فرمودند این طور نیست آن چه ایشان از جهت بودجه اشاره کردند ما امسال 3 و 4 هزار میلیارد برای افزایش بنا نهادیم.

وی افزود:تشخیص بود،تصمیم بود ؛در کنار این ها یک سری واقعیاتی هم بود برخی می گویند هدفمندی یارانه ها درست اجرا نشد اما الان چه کار می شود کرد.

ندیمی اذعان داشت: مغایرت لایحه بودجه با ماده 18 سیاست های مقاومتی این گونه است که واریز همه درآمدها به صندوق توسعه ملی و توجه به واقعیات تاریخی بودجه است که باید بر مبنای مبانی از بودجه دفاع شود زمانی که سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 93 توسط رهبری ارائه می شود نشان دهنده فشارهای تحریم می باشد.

ندیمی تصریح کرد: اولاً ما 87 میلیارد دلار واریزی به صندوق را نمی توانیم دست بزنیم و اولین بحث این است که ابهام ایجاد نشود و دوم تصمیم گیری برای بودجه امسال است که تشریف بیاورند و حل کنند این مسئله را که ما امسال 12 هزار میلیارد دلار کم داریم.

وی در ادامه بیان کرد: در این زمینه با مقام معظم رهبری هم اندیشی شده رئیس مجلس،معاون اول و معاون برنامه ریزی آمدند و نقد کردند که مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند این مسئله را با مجلس حل کنید.

وی افزود: ان شا الله که امسال وضع بهتری باشد و بتوانیم نفت را کنار بگذاریم؛ اما 12 هزار میلیارد دلار کم داشتیم که مقام معظم رهبری ارجاع دادند به ما و دوستان نتوانستند رای مورد نظر را بگیرند و این ناشی از این مسئله است که مجلس واقع بین است و در نهایت واقعیت این است که 12 هزار میلیارد دلار کم داریم.

قوامی در ادامه بیان کرد: امسال بودجه مشخص است و مهم ترین مسئله تعادل است بودجه وقتی کسری پیدا می کند این مسئله باعث رشد نقدینگی می شود و رشد نقدینگی باعث تورم می شود مشکلی که در سال های گذشته هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: در بودجه سال 94 ده هزار میلیارد اوراق مشارکت گذاشته شد و شما ببینید وقتی نرخ روزشمار بانک ها 22 درصد است چه کسی اوراق دولت را می خرد ما در سال 93 و 94 چقدر موفق شدیم.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی این مسئله تحقق پیدا نکرد ما دچار کسری بودجه تهران شدیم که دولت می گوید ما با مکانیزم تخصیص این مسئله را حل می کنیم ما تخصیص پروژه های عمرانی را هیچ وقت بیش از 70 درصد نداریم.

ندیمی در ادامه افزود: سود اوراق مشارکت باید به گونه ای باشد که جذابیت ایجاد کند ما نیز با این مسئله موافق بودیم و به نماینده مان در شورای پول و اعتبار رای دادیم که دفاع کند.

ندیمی در مورد بودجه پروژه های عمرانی گفت: ما امسال برای اولین بار عدد دادیم و برای سناریو  نفت هم تعریف دادیم که چقدر برای عمرانی  و چقدر برای جاری صرف شود و نکته آخر این که در رابطه با موضوع پروژه ها هم چنین است که دولت معتقد است نمی توان این همه پروژه عمرانی را یکباره به صورت قطره چکانی اداره کرد.

قوامی گفت: چگونه 20 میلیارد دلار می تواند تا 470 پروژه عمرانی را تامین کند در حالی که ما 2 هزار و 900 طرح در پیوست داریم که همچنان باقی مانده است.

در ادامه ندیمی افزود:من عرض می کنم که دولت نمی تواند لیست پروژه ها را حذف کند؛ اما هر کدام را به ترتیب ضرورت و اولویتشان انتخاب کرده اند و نسبت  پیشرفت پروژه خود یک معیار اتمام است.

وی خاطرنشان کرد: این گونه نیست که دولت و مجلس به این نرسیده باشند که با 30 و 40 هزار میلیارد تومان نمی توان همه این پروژه ها را تامین کنیم و در مجموع این فرمایش که آیا ما پیوست های بودجه را می توانیم از امکانش جدا کنیم و آیا این که دولت همه را می خواهد همه را با هم آماده کند جواب نه دارد.

ندیمی با اشاره به این که اولویت ها حق نظام است گفت: باید به گونه ای کار کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیا این که هیچ رویکرد فردی و محلی در انتخاب پروژه ها دخیل نبوده است،ادامه داد: ما حافظ منافع و مصالح مردم هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون هدفمندی یارانه ادامه داد: در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که عنوان خانوار مبهم است و باید به جای آن سرپرست استفاده شود  زیرا طرف حساب دولت سرپرست است.

ندیمی با اشاره به این که شناسایی دو و نیم میلیون نفر در کشور تعریف ثابتی ندارد،گفت: نگفتیم که دو و میلیون نفر احراز شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که در مورد یارانه ها چند اشکال اساسی وجود دارد افزود: آیا پرداخت یارانه از اول درست اجرا شده است و یا این که آیا نظام اطلاعات لازم را از اشخاص ندارد.

وی با اشاره به این که چرا نمی توانیم صرفه جویی های لازم را انجام دهیم ،خاطر نشان کرد: پیشنهادات اصلاحی را ارائه داده ایم این در حالی است که دولت از ابتدا با تبصره 21 موافقت کرده است.

ندیمی با اشاره به این که تنها قانون کشور قانون بودجه نیست، اظهار داشت: تنها منابع کشورمان منابع بودجه عمومی نیست،بلکه بودجه های دیگری همچون عمرانی داریم.

** باید از فرصت ها برای تولید استفاده کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که بودجه عمرانی برای تولید است اظهار داشت: باید از فرصت ها به خوبی برای تولید استفاده کرد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات از طریق بانک ها گفت: سیاست گذاری های بودجه همراه تولید است.

ندیمی با اشاره به این که دولت بودجه جاری را تعریف کرده است ادامه داد: وزارتخانه هایی همچون دفاع و آموزش و پرورش از بودجه جاری استفاده می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که در بخش سلامت 2 درصد مالیات بر ارزش افزوده درنظر گرفته شده است،اظهار داشت: از شهرداری ها  از طریق بودجه عمومی حمایت می شود تا آن ها به اجرای پروژه هایشان بپردازند.

** نسبت به تولید به کفاف عمل نکرده ایم

وی با تاکید بر این که نسبت به تولید به کفاف عمل نکرده ایم،خاطرنشان کرد: 40 هزار میلیارد پروژه عمرانی داریم.

ندیمی  با اشاره به اختصاص اوراق مشارکت برای گردش مالی برای امور پروژه ها گفت: کسانی که یارانه نمی خواهند می توانند اوراق مشارکت دریافت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: 63 درصد واحدها گرفتار پول هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا نظارت خاصی در پرداخت مالیات از سوی افراد پردرآمد نمی شود،اظهار داشت: در کمیسیون اقتصادی اصلاح موادی ازمالیات های مستقیم را در صحن مجلس مطرح کردیم.

ندیمی با اشاره به این که 11 هزار میلیارد مالیات گریز داریم،گفت: امیدواریم سامانه نظام جامع مالیاتی به خوبی عمل کند تا 70، 80 درصد 11 هزار میلیارد گریز مالیاتی جلویش گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کل مالیات بر حقوق سال 94 افزود: میزان آن 7 هزار و 100 میلیارد است.

** رکود سبب عدم تحقق مالیات ها می شود

وی با اشاره به انواع مالیات ها در کشور ادامه داد: تحقق ها و تغییر روش ها تضمین محسوب می شود.

ندیمی با اشاره به مواد مالیات های مستقیم بیان کرد: از باب رکود نگران هستیم زیرا بخشی از رکود سبب عدم تحقق مالیات ها می شود.

** تصمیمات انقلابی مردم کمک ساز خواهد بود


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که اگر مردم 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند نیازی به این همه سد نداشتیم افزود: مردم به آرمان ها دل بسته اند و در رابطه با شرایط خاص تصمیمات انقلابی مردم کمک ساز خواهد بود.

قوامی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حمایت هایی که از تولید می شود گفت: از زمان قانون هدفمندی هیچ کدام از دولت ها منابعی را که برای تولید در نظر گرفته بودند را مصرف نکردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها که برای تولید درنظر گرفته شده بود ادامه داد: متاسفانه در انتخاب منابع دچار مشکل شده ایم بنابراین باید به واحد های تولیدی کمک کنیم تا آن ها بتوانند ماشین آلات شان را تغییر دهند.

** به دلیل کسری در پرداخت یارانه ،دولت فرصت رجوع به تولید را نداشت


وی با اشاره به این که در گذشته یارانه تولید پیش بینی شده بود بیان کرد: با توجه به این که شیوه پرداخت یارانه دچار کسری بود اما بر این اساس دولت فرصت نمی کرد که به تولید بپردازد.

قوامی با اشاره به سابقه ای که در رابطه با تولید وجود دارد گفت: در سال 89 ، 45 هزار تومان به مردم یارانه داده می شد به طوری که نرخ ارز  هزار و 200 تومان بود اما اکنون نرخ ارز تغییر یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهداف اصلی قانون هدفمندی یارانه ها ادامه داد: هدف اصلی از هدفمندی اصلاح رفتار مصرف کنندگان است به طوری که این قانون در صدد است تا به تولید کمک کند.

وی با اشاره به این که باید درآمدهای مالیاتی زیاد شود اظهار داشت: اگر بتوانیم بودجه کشور را بر مبنای مالیات به دست آوریم دولت می تواند به تولید رجوع کند.

**دولتی که از نفت منابع اش را به دست می آورد توزیعی است

قوامی  با اشاره به این که دولتی که از نفت منابع اش را به دست می آورد "دولت توزیعی" است،ادامه داد: مردم در دولت توزیع وابسته به دولت می شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که 30 درصد جی دی پی ها (تولید ناخالص داخلی)فرار مالیاتی دارند،اظهار داشت: 300 هزار میلیارد فرار مالیاتی داریم.

** ضرورت اصلاح نظام مالیاتی کشور

وی با اشاره به این که باید میزان مالیات ها اصلاح شود،ادامه داد: باید پایه جدی شناسایی شود بنابراین از مردم می خواهیم در شرایط سخت دولت و مجلس را کمک کنند.

قوامی با بیان این که همه باید تلاش کنیم تا مسائل و مشکلات را برطرف سازیم،اظهارداشت: ما از مسائل و مشکلات ساختاری بودجه چشم نخواهیم پوشید.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار