باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

چرا مجلس بودجه 60 میلیارد تومانی را به سازمان محیط زیست نداد!

در حالی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با جوسازی اعلام می‌کند که بودجه این سازمان قطع شده که مجلس می‌گوید بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده بوده و معلوم نبود کجا قرار است هزینه شود.

چرا مجلس بودجه 60 میلیارد تومانی را به سازمان محیط زیست نداد!
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، پدیده ریزگردها اخیرا یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها شده و مدیریت ناکارآمد سازمان حفاظت از محیط زیست باعث اعتراض مردم شده است.
 
در این حال خانم ابتکار به جای رسیدگی به وظایفش که کنترل آلودگی هوا و توجه به وضعیت زندگی مردم است با فرافکنی اعلام می‌کند مجلس بودجه 60 میلیاردی این سازمان را قطع کرده است.
 
خانم ابتکار در حالی این سخنان را اظهار می‌کند که طبق گفته الیاس نادران بودجه 60 میلیاردی برای سال 94 بوده و اگر هم مجلس اختصاص می‌داد هیچ تاثیری بر عملکرد این سازمان در سال 93 نمی‌گذاشت.  
 
البته نادران در جلسه علنی امروز به این نکته نیز اشاره کرد که دولت بودجه پیش‌بینی شده سازمان حفاظت محیط زیست در سال 93 را  پرداخت نکرده است.
 
اما ماجرای 60 میلیارد تومان اعتبار چیست؟

دولت در بند "ل" تبصره 9 لایحه بودجه تصریح کرده بود: سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مبلغ 60 میلیارد  تومان از درآمدهای وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
 
البته دولت مشخص نکرده است که قرار است این 60 میلیارد تومان در چه محلی و چگونه هزینه شود و طبق گفته دولت قرار بود در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار بگیرد.

این نحوه پیشنهاد دولت با مخالفت کمیسیون تلفیق روبه رو شد و این کمیسیون بند "ل" را حذف کرد.
 
در جلسه علنی امروز محمدرضا تابش پیشنهاد بازگشت به بند "ل" تبصره 9 لایحه دولت را مطرح کرد و گفت: مجلس نباید در رابطه با رسیدن به اهداف زیست محیطی کشور سیاسی کاری کند.
 
الیاس نادران به عنوان مخالف پیشنهاد تابش گفت: آقای تابش گفت که نباید جوری عمل کرد که همه فکر کنند مجلس در موضوع محیط‌زیست سیاسی برخورد کرده است.
 
وی افزود: بنده عرضم این است که در سال 1393 مناطق غربی و جنوبی کشور در اثر بی‌مبالاتی مسئولین زیست محیطی و اجرایی کشور دچار عوارض ریزگردها می‌شود و بعد خانم ابتکار بیان می‌کند که وقتی درآمد ما در لایحه بودجه سال 94 حذف می‌کنند نتیجه‌اش جز این نخواهد شد.
 
نادران با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان محیط زیست متذکر شد: ما نفهمیدیم نتیجه حذف یک درخواست دولت در بودجه94 چرا تاثیراتش در سال 93 بر روی ریزگردها در مناطق جنوبی و غربی مشاهده می‌شود و این مسئله چه بوده که خانم ابتکار این طور سیاسی با موضوع برخورد می‌کند و بعد به ما می‌گویند مجلس نباید در موضوع محیط زیست سیاسی برخورد کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: مجلس هم به منطق مسئله و هم به فلسفه مسئله نگاه می‌کند و اصل مسئله این است که سازمان‌های مردم نهاد و سازمان محیط زیست بناست از این 60 میلیارد تومان درآمد کسب کنند و خانم ابتکار به جای مبارزه و ایفای نقش خودش در محیط زیست در حال حاضر مشغول سیاسی کردن بنزین وارداتی و یا این که به دنبال فعالیت‌های سیاسی خودش است.  
 
نادران در ادامه تاکید کرد:خانم ابتکار اگر به عنوان معاون سیاسی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد بی‌شک اثرگذاری بهتری داشت تا اینکه در حال حاضر رئیس سازمان محیط زیست است.
 
نادران در پایان خاطر نشان کرد: امسال مجلس منابعی را برای سازمان محیط ریست تخصیص داد که توسط دولت هزینه نشده مردم در حال حاضر عوارض این اقدام دولت را به جان می‌خرند.
 
هم چنین هادی قوامی به عنوان موافق پیشنهاد تابش گفت: در تهران حدود 2 هزار و 700 نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.  
 
وی افزود: ما باید به محیط زیست کمک کنیم تا خسارت وارده به طبیعت را جبران کند.  
 
مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به علت حذف این بند از لایحه بودجه گفت: این که محیط زیست باید کمک شود درست است اما کمیسیون تلفیق از این جهت بند "ل" را حذف کرد که معلوم نبود قرار است 60 میلیارد تومان کجا هزینه شود.
 
وی تصریح کرد: هم چنین کمیسیون عقیده داشت چرا باید این پول از دهیاری‌ها گرفته شود دولت که اعتبار دارد از محل مناسب چنین پولی را اختصاص دهد.
 
البته نماینده دولت قبل از رای گیری معتقد بود اگر پیشنهاد تابش رای بیاورد نحوه هزینه این 60 میلیارد تومان را اصلاح خواهیم کرد.
 
سرانجام پیشنهاد تابش به رای گذاشته شد و نمایندگان با 33 رای موافق و 124 رای مخالف با تصویب آن مخالفت کردند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.