بعثی‌ها خیال اشغال یک روزه این شهر را داشتند اما با مقاومت مردمی گسترده روبرو شدند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.
 
"مناطق عملیاتی جبهه" جنوب نقش بسیار موثری در سرنوشت کلی جنگ داشتند و این منطقه عملیاتی نشان دهنده شجاعت‌ها و رشادت‌های افراد مناطق عملیاتی جنوب و ملت ایران است.
 
لذا باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا با معرفی مناطق عملیاتی جبهه جنوب در جهت انعکاس هر چه بیشتر رشادت‌های رزمندگان اسلام نقش آفرینی کند.
 
**"خرمشهر"
 
  "خرمشهر" شهری در جنوب غربی استان خوزستان بوده که از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی قرار گرفت.

**خیال اشغال یک روزه شهر توسط صدامیان

بعثی‌ها خیال اشغال یک روزه  شهر را داشتند اما مدافعان خرمشهر به فرماندهی "شهید جهان‌آرا" توانستند با حداقل امکانات، 35 روز در مقابل ارتش عراق مقاومت کنند و همین مسئله شهر خرمشهر را نماد مقاومت مردمی نمود. 
 
ارتش عراق با گذر از این منطقه بسوی خرمشهر تاخت و پس از عملیات "بیت‌المقدس" که منجر به بازپس‌گیری خرمشهر شد. این منطقه همچنان در دست ارتش عراق بود دشمن در سال 64 به دنبال مشاهده پیشروی‌های رزمندگان اسلام به فکر ایجاد مانع غیرقابل عبور برای نیروهای اسلام افتاد و پیرو تدابیر پدافندی خود بر شمال جزیره "بوارین" آب زیادی را در زمین به وسعت 75 کیلومتر مربع رها ساخت.
 


نبرد راهبری کربلای 5 
 
در طول جنگ تحیلی منطقه "شلمچه" صحنه عملیات "بیت‌المقدس"، "رمضان"، "کربلای 4 و5 و 8" و "بیت‌المقدس 7 " بودیم که در این میان نبرد کربلای 5 از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 
 
نقش‌آفرینی شهدای دفاع مقدس 

این عملیات سخت‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس بود که مردان بزرگی که آسمانی شدند از جمله سردار "حسین خرازی"، "یدالله کلهر" و "اسماعیل دقایقی" حضور داشتند. 

دستور رهبر معظم انقلاب 

مقام معظم رهبری در تاریخ 8 فروردین 78 در مشهد شهیدان شلمچه نورانیت خاصی به این منطقه داد و بنا به دستور معظم‌له یادمان شهدای شلمچه توسط آستان مقدس رضوی بنا گردید. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار