شیراز؛

بیماری سالک، پیشگیری و درمان آن

سالک؛ بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است که با گزش پشه ای به نام پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ خانم دکتر کازرونی مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره بیماریهای واگیر می گوید: پشه خاکی بعد از گزش مخازن و جوندگان آلوده، انسان را نیز می گزد و او را آلوده به این بیماری می کند.

مهمترین نشانه این بیماری بهبود نیافتن محل گزش است.

وی افزود: زمانی که زخمی ( محل گزش پشه ) در جایی از بدن ایجاد شود و بیشتر از 2 هفته به طول انجامیده و بهبود نیابد حتما باید به مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه شود.

برای تشخیص بیماری سالک در نخستین گام از محل زخم نمونه گیری می شود.

پورکمالی متصدی آزمایشگاه در شیراز می گوید: 2 هفته باید از ایجاد ضایعه و آلودگی گذشته باشد تا بیماری در آزمایش تشخیص داده شود و گرنه قبل از این مدت حتی ممکن است تحریکی برای زخم باشد.

بعد از اینکه بیماری سالک در آزمایشگاه تشخیص داده شد بیمار تحت درمانهای پزشکی قرار می گیرد.

دکتر یزدانپناه پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز می گوید:  استفاده از آمپولهای گلوکانتیم و یخ گذاری درمان اصلی بیماری سالک اشت.

استوار کارشناس پرستاری در شیراز با بیان اینکه یخ گذاری بخاطر هیدروژن مایع صورت می گیرد افزود: هیدروژن مایع برودت زیادی دارد که باعث می شود رشد قسمت گزش و آلوده متوقف شود.

خانم دکتر کازرونی مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیماریهای واگیر می گوید: استفاده از حشره کش ها، استفاده از پشه بند وقتی در محیط بیرون می خوابید، زدن توری به در و پنجره، نظافت محیط و جمع آوری زباله از جمله مواردی است که برای پیشگیری از ابتلا به سالک باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.