هاشمی در گفتگوی ویژه خبری:

صدور مجوز قانونی مهدکودک ها تنها به دست سازمان بهزیستی است/ 3درصد از استخدام های بخش دولتی به معلولین اختصاص دارد/ قسمت عمده کودکان خیابانی در تهران سکونت ندارند + فیلم

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برابر قانون کودکان زیر 6 سال مجوز صدور مهدکودک ها به عهده بهزیستی ولی مقطع پیش دبستان بر عهده آموزش و پرورش است.

صدور مجوز قانونی مهدکودک ها تنها به دست سازمان بهزیستی است/ ورود دستگاه قضا برای جلوگیری از فعالیت برخی از مهدکودک های غیر مجازبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در 30 بهمن همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی به بررسی وضعیت معلولین و مهدکودک های کشور پرداخت.

هاشمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که مجوز قانونی مهدکودک های کشور بر عهده بهزیستی یا آموزش و پرورش است پاسخ داد: بنابر قانون فقط و تنها دستگاهی که مجوز مهدکودک های کشور را بر عهده دارد بهزیستی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته خیلی از دستگاه ها در این میان کارهایی را انجام دادند که قانونی نبوده و در این عرصه ورود کردند و بارها در حوزه کودک وارد شده که این خلاف قانون است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که برای کار غیر قانونی آن ها بارها بخش نامه هایی را در این راستا صادر کرده ایم اظهار داشت: در این مسیر باز هم تاکید می کنیم که برابر قانون کودکان زیر 6 سال مجوز صدور مهدکودک ها به عهده بهزیستی ولی مقطع پیش دبستان بر عهده آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس برخی مستندات مهدکودک هایی در حال فعالیت اند که متدهای غربی در آن آموزش داده می شود ارزیابی شما چیست پاسخ داد: در کشور ما 6 میلیون نفر کودک زیر 6 سال داریم که از آن ها تنها 700 نفر در مهدکودک های مجاز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند

وی افزود: مابقی کودکان مشخص نیست که در چه ارگان هایی در حال آموزش هستند تنها ده درصد از کودکان کشور تحت پوشش سازمان مان قرار دارند.

هاشمی با بیان این که 14 دستگاه در کنار کار ما در حال فعالیت غیر قانونی و صدور مجوز هستند اذعان کرد: این کارعملی غیر قانونی است چرا که سی سال ادبیات کودکان را به خوبی دانسته دارای واحد کارشناسان متخصص و متجرب هستیم ولی متاسفانه در این راه برخوردهای قانونی با این گونه سازمان ها برابر باقانون نشده است.

 رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: برابر قانون الزامات قانونی وجود ندارد من مکلف بودم که بخش نامه کنم و بگویم سازمان هایی که غیر قانونی هستند به جمع ما بیایند تا از سازمان بهزیستی مجوز بگیرند و این امر را در سنوات مختلف انجام داده ایم ولی امیدواریم روزی بتوانیم این کار را به نحو احسن انجام بدهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بازوهای قانونی وجود ندارد گفت در مهدهایی که تحت نظر خود داریم مکرر بازدید و سطح بندی انجام می شود و به طور پیاپی از نهادهای نظارتی سازمان بهزیستی به دلیل تولید بسته های دینی و تولید بر اساس محتوا بر اساس سن کودکان مورد تشویق قرار می گیرند.

هاشمی با بیان این که در این راستا باید کار اساسی انجام داد تصریح کرد: دستگاه ها قضا و نهادهایی که می توانند در این موضوع مداخله کنند باید وارد شوند تا دیگر شاهد مراکز غیر مجاز برای تربیت کودکان در کشور نباشیم.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: بهترین ناظران خود والدین هستند که باید در مهدکودکی فرزندان خود را به آن بسپارند که از نظر سازمان بهزیستی تایید شده باشند.

وی با بیان این که سازمان بهزیستی با والدین تعامل خوبی دارد اظهار داشت: این سازمان به طور مکرر با والدین جلساتی را تشکیل می دهند و هیچ مهدکودکی وابسته به سازمان بهزیستی نیست که از ادبیات غربی استفاده کند و درخواست دادیم که نهادهای دیگر هم برای جلوگیری از این امر ورود کنند.

 هاشمی در پاسخ به این سوال که چه میزان توانمندی برای معلولان در جامعه ما شکل گرفته است گفت: توانمند سازی یعنی عملیاتی که بر اساس شاخص ها فرد توانسته با کمترین اتکا خود اتکا شده و برای آن ایجاد اشتغال و شرایط اجتماعی را تعریف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: مجموعه این کارها توانمند سازی می باشد که امسال در دولت یازدهم بیش از 29 هزار مسکن تحویل معلولان و قریب به 27 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا 150 میلیارد تومان در حوزه حمایت اجتماعی برای معلولان هزینه کرده ایم و در سایر بحث ها هم همچون مستمری افراد، هزینه مضاعف، تامین وسایل مورد نیاز معلولین و حمایت از زنان بی سرپرست از جمله کارهای انجام شده از سوی سازمان بهزیستی است.

هاشمی افزود: امروز به همت دولت یازدهم توانستیم در مباحث توانمند سازی معلولین خوب کار کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه بیان کرد: ما در مسیر نوسازی و بحث اشتغال از دانشگاهیان و افراد مجرب در این زمینه دعوت کردیم و یک اداره کل اشتغال و دبیرخانه تخصصی داریم که فرآیندهای ایجاد اشتغال را بررسی کرده است.

وی تصریح کرد: 3 درصد از استخدام های بخش دولتی به معلولین اختصاص دارد که این مسئله احیا شده و به دولت پیشنهاد دادیم ما همچنین به مدل های کشورهای پیشرفته مانند حمایت از شغل هایی که کارفرمایان برای معلولین ایجاد می کنند و یا خود اشتغالی معلولین توجه کرده ایم.

هاشمی اذعان داشت: ما در این زمینه به یک پکیج اختصاصی دست یافته ایم که آموزش ، مهارت های آموزشی و تولید در آن محوریت دارد.

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: ما فروشگاه ها و مجتمع های تولیدی معلولین را در 21 استان در حال حاضر داریم نمایشگاه هایی مانند آن که اخیراً در دبی اجرا شد نیز در این زمینه وجود دارد همچنین در کنار این ها حمایت های دولت امسال بیشتر از سال گذشته بوده.

وی تصریح کرد: تا الان 2 هزار و 747 شغل ایجاد شده که ما امیدواریم تا سال آینده به بیش از 30 هزار شغل برسد.

هاشمی اظهار کرد: ما سنوات گذشته را رصد کردیم سال گذشته تعدادی شغل حمایت شده ایجاد شده بود و امسال 33 میلیارد تومان در این حوزه برای مانایی و پایا بودن شغل های ایجاد شده هزینه می کنیم که این سبب پایایی اشتغال در بهزیستی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: مراکز ما تعهد دارند که هر کسی بخواهد در بهزیستی یک مرکز درمانی یا مشاوره بزند باید یک چهارم پرسنل خود را از مددجویان بهزیستی استخدام کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات معلولین جامعه پذیری است من اعتراف می کنم که این مسئله و نگاه همراه با اعتقاد به معلولین هنوز به فرهیختگی و تکامل نرسیده است کارفرمایان ما باید به این واقعیت برسند که معلول هم این توانایی را دارد و او را جذب کنند و ما به عنوان مسئول این مسئله را باید باور کنیم.

هاشمی اذعان داشت: معاونت مدیریت راهبردی ریاست جمهوری جدیداً بحث 3 درصد سهمیه معلولین را اعمال می کند اما با این 3 درصد گره باز نمی شود و این گره تنها از طریق 7 الگوی پکیج دانشگاه حل می شود که در کنار آن خیرین حوزه اشتغال هم در این زمینه کمک فراوانی کردند.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه بیان کرد: در دو سال اخیر در مورد بیمه تکمیلی منابع خوبی داشتیم در بررسی های فرآیند بیمه تکمیلی در دل خود سازمان صندوق هایی را در 34 استان طراحی کردیم که علاوه بر تعهدات بیمه پایا اگر نیاز مددجو را احراز کردند بیمه صندوق تکمیلی هم به آن ها تامین هزینه کند.

وی تصریح کرد: نیاز بیمه تکمیلی معلولان و مددجویان متفاوت است اما ما فعلاً با توجه به عملکردهای صورت گرفته مشکلی در این زمینه نداشته ایم.

هاشمی در رابطه با مسئله مسکن در حوزه سازمان بهزیستی گفت: ما بنا بر اعلام دستگاه های تخصصی خوب عمل کردیم الان بیش از 150 هزار واحد مسکن در مراحل مختلف است 2 هزار 500 واحد مسکن با کمک بنیاد مسکن برای مناطق کم برخوردار در نظر گرفته شده است و 100 واحد نیز از طریق خیرین برای خانوارهای با جمعیت بالا مورد نظر گرفته شده است و ان شا الله در یک بازه زمانی 4 ساله ما دیگر در حوزه مسکن مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: دسترسی برای ثبت نام از طریق سایت جامع سازمان بهزیستی است که بعد از ثبت نام و بررسی شرایط بر اساس امتیاز نوبت بندی می شود و ملاحظات لازم در این سایت دیده شده است.

وی با اشاره به این که خانواده های چند معلول را پوشش داده ایم گفت: برای زنان سرپرستی که تعداد اولادشان زیاد است تمهیداتی را در نظر گرفته ایم

وی افزود: متاسفانه سازمان بهزیستی مظلوم واقع شده است.

هاشمی با بیان این که سازمان بهزیستی جز معدود سازمان هایی است که در حوزه پیشگیری به معنای جامع فعالیت می کند گفت: بحث پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری ها را سازمان بهزیستی انجام می دهد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که وزارت بهداشت بارها از ما تقدیر کرده است ادامه داد: دو دهه فعالیت در رابطه با تنبلی چشم صورت گرفته است به گونه ای که امسال پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که باید کاری کنیم که ورودی معلولین کاهش یابد تا هزینه ها کم شود.

** طرح بشیر به پیشگیری و کاهش از طلاق می پردازد

وی با اشاره به این که پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی را آغاز کرده ایم گفت: طرح بشیر به پیشگیری و کاهش از طلاق می پردازد.

هاشمی با اشاره به طرح دیگری که در راستای پیشگیری از حوادث جاده ای صورت گرفته است افزود: متاسفانه سرانه ای برای سلامت جسمی و اجتماعی تعریف نشده است

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که باید جلوی مشکلات را بگیریم ادامه داد: باید در موادی ورودی به پیشگیری از مشکلات بپردازیم.

وی با بیان این که سن آرتروز در کشور افزایش یافته است خاطر نشان کرد: باید در ایران بسیاری از آسیب ها را کاهش دهید و این امر از طریق مشاوره باید صورت گیرد.

هاشمی با بیان این که آمار طلاق رو به رشد است افزود: طرح بشیر از جمله طرح های جامع به حساب می آید.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که این طرح را به ص ورت پایلوت اجرا کرده ایم خاطر نشان کرد: 43 درصد بار طلاق ظرف یک ساله گذشته در یکی از استان های کشور کاهش یافته است.

وی با اشاره به آموزش های مهارت زندگی، آموزش همسر گزینی ، آموزش زوج های جوان گفت برای زوج هایی هم که طلاق گرفته اند باید پس از طلاقشان حمایت های لازم را انجام دهیم.

هاشمی با بیان این که تفاهم نامه ایی را با قوه قضاییه منعقد کرده ایم افزود: تمامی دادگاه های خانواده مجهز به مشاورینی شدند که باید به ارائه خدمات بپردازند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 12 هزار مرکز مشاوره در کشور ادامه داد: تمامی مراکز آماده پذیرش مراجعین هستند تا پاسخگوی مردم باشند.

** مراکز مشاوره به صورت رایگان به ارائه خدمات می پردازند

وی با بیان این که مشاوره به صورت رایگان انجام می شود ادامه داد: بیش از 18 هزار گزارش تهیه شده است در راستای آن ها اقداماتی را انجام داده ایم.

هاشمی با اشاره به این که کارشناسان را مورد آموزش قرار داده ایم افزود: صلاحیت هم نیز در این رابطه مد نظر قرار داده ایم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که قوه قضاییه به خوبی به پای کار آمده است افزود: ان شا الله بتوانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا آمار اعتیاد در کشور کاهش یافته است ادامه داد: در 18 استان کارگاه رسانه ای مبارزه با اعتیاد را برگزار کرده ایم تا به آگاه سازی عمومی بپردازیم.

هاشمی با اشاره به بسته های اطلاع رسانی را تهیه کرده ایم افزود: 900 کمپ را برای ترک اعتیاد در نظر گرفته ایم بنابراین ما پیشگام هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که 50 درصد طرح بر عهده سازمان بهزیستی است افزود: در پیشگیری ورود کرده ایم.

وی با بیان این که ما در سطوح مختلف مخصوصاً محیط های کارگری، دانش آموزی و دانشجویی باید حضور یابیم ادامه داد: باید به مبارزه مقابله با این پدیده شوم بپردازیم.

*** ضرورت ریشه کن کردن پدیده اعتیاد در کشور

هاشمی با اشاره به این که اولیا مادران پدران باید به این مقوله توجه کنند افزود: باید این پدیده شوم را ریشه کن کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که کارشناسان مجرب در همه سایت ها و شبکه های مختلف به اطلاع رسانی می پردازند اظهار داشت: باید عزم ملی در حوزه خدمات اجتماعی صورت گیرد.

وی با بیان این که کتاب های زندگی را در سنوات مختلف تولید کرده ایم خاطر نشان کرد: طرح خانه به خانه را سال آینده اجرا می کنیم به طوری که برای هر خانواده یک بسته آموزشی و مهارت زندگی را تدوین خواهیم کرد.

هاشمی با اشاره به این که مهارت اجتماعی باید صورت گیرد ادامه داد: ما به اندازه توانمان شروع کرده ایم.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که آموزش باید در حوزه خدمات اجتماعی صورت گیرد خاطر نشان کرد: واکسیناسیون همان آموزش مهارتی و میدانی است که در سطح اولیا و خانواده ها انجام می شود.

وی با بیان این که بنیادهای آموزشی را در همه استان های راه اندازی کرده ایم افزود: متاسفانه کودکان خیابانی چهره شهر را خراب کرده اند.

هاشمی با اشاره به این که کودک باید کودکی کند افزود: اگر کودکی کار می کند به این معنا است در سطح استثمار و استعمار مورد برده کشی قرار می گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که در تهران به دستور وزیر کشور دست به انجام اقداماتی زده ایم گفت: باید سازمان های مردم نهاد به کمک ما بیایند این در حالی است که دو مرکز جدید را طراحی کرده ایم که ظرفیت این مراکز بالغ بر 300 نفر است.

وی با اشاره به این که بحث جمع آوری کودکان خیابانی است فاز بعدی آن یعنی غربالگری، قرنطینه، بازتوانی امری سخت و هزینه بر است که به دوش سازمان بهزیستی است.

** 6 هزار کودک خیابانی را در سطح کشور ساماندهی کرده ایم

هاشمی با اشاره به این که 6 هزار کودک را در سطح کشور ساماندهی کرده ایم ادامه داد: قسمت عمده کودکان در تهران سکونت ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که باید خانواده های آن ها را شناسایی کنیم گفت: باید سازمان های مردم نهاد و خیرین به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به این که سازمان بهزیستی به تنهایی نمی تواند کودکان را جمع آوری کند گفت: 12 دستگاه در این حوزه مکلف به انجام وظایفشان هستند.

هاشمی با اشاره به این که بقیه دستگاه ها باید به کمک سازمان بهزیستی بیایند ادامه داد: در سطح استان ها مرکز تخصصی سازماندهی کودکان خیابانی را داریم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم تابتوانیم کار خدا پسندانه ای را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از همه کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند دعوت به همکاری می کنیم تا ما را با کمک های مادی و معنوی شان یاری دهند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار