نوبخت در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

تسهیلات ارزان برای احیای 5 هزار واحد تولیدی فعال و نیمه فعال/ جهاد کشاورزی موفق‌ترین نهاد در اجرای اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی موفق‌ترین نهاد در اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است.

تسهیلات ارزان برای احیای 5 هزار واحد تولیدی فعال و نیمه فعال/ جهاد کشاورزی موفق‌ترین نهاد در اجرای اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شب گذشته( 9 فروردین ) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 پرداخت.

نوبخت اظهارداشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی برای ما دولتی‌ها یکسان است و قطعا باید در مجموعه ما در این رابطه اجماع نظر وجود داشته باشد لذا همه تلاشمان را می‌کنیم تا از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم و با تولیدات با کیفیت و با استاندارد، صادرات خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم، افزود: باید وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم تا نوعی عدالت اجتماعی و اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم.

** اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد درست نیست

وی اظهار داشت: دولت درباره اقتصاد مقاومتی به مفهوم یکسانی رسیده است، اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد درست نیست.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که اگر قرار باشد شاهد یک جهش در رشد کشور باشیم باید ابتدا از طریق فناوری‌های نوپا اقدام کنیم و از آنها حمایت‌های لازم را بعمل آوریم، ادامه داد: دولت از ابتدا به سوی حمایت از علوم دانش بنیان حرکت کرده است لذا بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان از آغاز دولت تا بحال تاسیس شده اند.

نوبخت با اشاره به اینکه تمام تلاشمان را کردیم تا رشد منفی را در سال 92 مثبت کنیم، گفت: همه اعضای هیئت وزیران موافقت کردند که برای سال 95 یک درصد از تولید ناخالص داخلی را به تحقیقات و فناوری‌های نو اختصاص دهند لذا اعتبارات مربوط به تحقیقات و توسعه از 6 هزار میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد افزایش یافت.

**48 پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در سال 95 تعیین شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر ضرورت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: برای سه هدفی که از سوی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تعیین شده، 680 برنامه عملیاتی را تعریف کرده‌ایم بطوری که از میان آنها با اولویت 240 پروژه داریم که در برنامه ششم مدون شده است، این 240 پروژه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی می‌شود تا 48 پروژه را درسال پیش‌رو به انجام برسانیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه دربردارنده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است گفت: در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شد تا در پروژه‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم.  

نوبخت با بیان اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌ها برای یک یا دو سال نیست، گفت: اقتصاد باید با مبانی نظری دولت هماهنگی داشته باشد.

** قطع وابستگی از نفت، اصلاح نظام مالیات، تولید منطبق بر استاندارد و صرفه جویی از ضروریات تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی را در مدل الگوی اسلامی- ایرانی لحاظ کرده‌ایم، ادامه داد: قطع وابستگی از نفت، اصلاح نظام مالیات، تولید منطبق بر کیفیت و استاندارد و صرفه جویی از ضروریات تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: جهاد کشاورزی موفق‌ترین نهاد در اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است و از رشد منفی 6.8 درصد به مثبت 3 درصد رسیده است لذا با رشد این نهاد بیش از 5 میلیارد دلار در بخش واردات صرفه جویی کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ذخایر گندم به بیش از 6 میلیارد تن رسیده است و این رشدی که داشته‌ایم براساس اقتصاد مقاومتی بوده است.   

** وزارت کشاورزی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق‌تر از سایر دستگاه‌ها عمل کرده است

نوبخت در تشریح اینکه کدام دستگاه اجرایی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق‌تر عمل کرده است، گفت: اگر هدف، رشد اقتصادی پویا بر مبنای تولید داخلی باشد وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته موفق‌تر از سایر دستگاه‌ها بوده است چرا که رشد منفی 6.8 درصدی سال 91، سال گذشته به 3 درصد رسید و امسال نیز پیش بینی این است که تا پایان سال جاری حدود 1 تا 1.5 درصد رشد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بند 7 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر امنیت غذایی و افزایش ذخایر استراتژیک تأکید دارد، خاطر نشان کرد: در جهت اجرای این سیاست وزارت جهادکشاورزی طی سه سال گذشته موفق شده که همواره یک رشد مثبت اقتصادی را داشته باشد و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد پیش بینی این است که رشد اقتصادی در بخش کشاورزی تا پایان امسال به 1 تا 1.5 درصد برسد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کل تولیدات کشاورزی ما در جهت تولید داخلی 13.5 درصد افزایش داشته است یادآور شد: تولیدات گندم ما از 4 میلیون و 800 هزار تن در سال 92 به 8 میلیون و 100 هزار تن افزایش پیدا کرده است و بر این اساس حدود 68- 69 درصد تولید گندم ما افزایش داشته است و علاوه بر اینکه توانستیم تولیداتمان را افزایش دهیم توانستیم ذخایر استراتژیکمان را نیز ارتقا دهیم و در حال حاضر حدود 6 میلیون تن ذخیره گندم داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین با بیان اینکه تراز بازرگانی ما در بخش کشاورزی از منفی 8 میلیارد دلار به منفی 3.2 میلیارد دلار رسیده است تصریح کرد: بر این اساس توانستیم بیش از 5 میلیارد دلار صرفه جویی کنیم.

**7 هزار واحد تولیدی راکد شده است

نوبخت همچنین با اشاره به میزان تولید نفت و میعانات گازی در کشور نیز اظهار داشت: سال گذشته تولید نفت و میعانات گازی ما روزانه چیزی حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه بوده است که این رقم هم اکنون به 2 میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است که معنایش افزایش تولیدات در این بخش است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص برنامه‌های دولت برای فعال کردن واحدهای تولیدی بیان داشت: بر اساس آخرین آماری که تا اول دیماه سال گذشته داریم، حدود 36 هزار و 366 واحد تولیدی داریم که از این تعداد حدود 7 هزار واحد تولیدی راکد است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه 36 هزار واحد تولیدی 750 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و در مقابل نیز 7 هزار واحد تولیدی راکد شده حدود 132 هزار فرصت شغلی را از ما گرفته است، گفت: بیش از 67 هزار میلیارد تومان برای این 36 هزار واحد تولیدی سرمایه گذاری کردیم که این واحدها با تأمین حدود یکی دو میلیارد دلار می‌توانند سرمایه در گردششان را تأمین کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: در این راستا نیز با تشکیل یک کارگروه در تهران و در دیگر استان‌ها شناسنامه دقیقی از تمام واحدهای صنعتی تهیه خواهیم کرد تا متوجه شویم با تأمین چه مقدار سرمایه در گردش این واحدها می‌توانند میزان تولید و اشتغال خود را افزایش دهند.


**ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای احیای 5 هزار واحد تولیدی فعال و نیمه فعال

نوبخت همچنین با بیان اینکه موضوع احیای واحدهای تولیدی یکی از بحث‌های روز گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده است، گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای احیای 5 هزار واحد تولیدی فعال و نیمه فعال در شش ماه نخست سال جاری مهمترین مصوبه روز گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی بوده است.


وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا نظام گزارش دهی درباره پیشرفت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است یا خیر، بیان کرد: اقدامی که در این راستا انجام شده این است که برای هر یک از بندهای اقتصاد مقاومتی شاخص‌هایی تعریف می‌شود تا براساس این شاخص‌ها گزارش گیری و گزارش دهی ملموس‌تر و قابل ارزیابی باشد.

**نخستین گزارش از اجرای اقتصاد مقاومتی بر مبنای شاخص‌های تعریف شده شهریور ماه امسال ارائه می شود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تراز تجاری رشد اقتصادی و میزان افزایش تولید از جمله شاخص‌هایی است که در این راستا قابل طرح است گفت: دیگر شاخص‌ها را تا یکی دو ماه آینده نهایی می‌کنیم و نخستین گزارش از اجرای اقتصاد مقاومتی بر مبنای شاخص‌های تعریف شده نیز شهریور ماه امسال ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره برنامه دولت در بحث اشتغال در سال 95 نیز بیان داشت: قصدمان این است که در تک تک استان‌ها تعداد واحدهای تولیدی را مشخص کرده و سپس یک ارزیابی داشته باشیم که چه تعداد از این واحدها فعال یا نیمه فعال هستند.

نوبخت ادامه داد: برای اینکه اشتغال ایجاد کنیم ابتدا باید جلوی اشتغال منفی را بگیریم به این معنی که این واحدها نباید بخاطر عدم برخورداری از سرمایه در گردش راکد شوند و همین تعداد نیروی شاغل نیز اخراج گردند، اقدام دیگر این است که به تناسب مشکلات واحدهای نیمه فعال وغیر فعال گره مشکلات هریک از آنها را بازکنیم تا آنها نیز بتوانند در قبال دریافت تسهیلات از ما نیروی انسانی جدید بکار گیرند.

**باید سالانه بین 800 تا 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم

وی همچنین با تأکید بر اینکه سالانه باید بین 800 تا 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم خاطر نشان ساخت: این اقدام سبب خواهد شد که رشد اشتغالمان را افزایش داده و نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم.

معاون رئیس جمهور درباره اینکه آیا دولت برای تسریع در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 95 تغییراتی نیز در مسئولان دنبال خواهد کرد یا خیر، گفت: در جلسه روز گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی از برخی دستگاه‌ها در حوزه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گزارش‌گیری و به برخی دستگاه‌ها نیز اخطار داده شده است و اگر لازم باشد تغییراتی را ایجاد خواهیم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
اقای نوبخت هرچی باغ بود تو مملکت خشک شدن از بس که جهاد کشاورزی حمایت نمیکنه.محصولات رو دست کشاورز میمانه.این دولت فقط به واردات فکر میکنه .همه چی داغون شده رفته
آخرین اخبار