کرمان؛

واپسین روزهای یک تفریح مرگ بار

از مدتها قبل که بحث جمع آوری قلیان از اماکن عمومی مطرح شد همواره بحث بیماری زا بودن این وسیله تفریحی و سرگرمی مطرح بوده است. بیماری هایی همچون سرطان های گوارشی ، سرطان لثه ، سرطان ریه ، بیماری های دهان ودندان ،ناباروری ها ، مشکلات تنفسی و حتی سردردهای عصبی از عوارض این تفریح نامناسب هستند.

به گزارش
واپسین روزهای یک تفریح مرگ بار
خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ؛در کرمان نیز چون دیگر نقاط کشور به سبب برخی بی مهری های مسئولین در ایجاد زمینه‌های تفریحی مناسب  و نیز به سبب سرگرمی‌های کاذب این روزهای جامعه جوان کشور، مصرف قلیان در اماکن عمومی، پارکها و حتی رستوران‌ها به وفور دیده می‌شد اما با دستور اکید مسئولان اجرایی استان عرضه قلیان و مصرف آن در اماکن عمومی  ازچندی قبل ممنوع شد.

هرچند عده ای از مخالفان این طرح به بهانه کاهش درآمد و اشتغال خود به تجمع در مقابل استانداری کرمان دست زدند اما درنهایت این طرح لازم الاجرا وعملیاتی شد.

آنچه مهم است اینکه بیشتر نگرانی مسئولان بهداشتی کشور واستان  برعوارض شدید این تفریح مرگ بار است عوارضی که هم نسل را تحدید می کند و هم سلامتی را تهدید!

دود قلیان در ریه و قلب پایداری بیشتری نسبت به سیگار دارد

دکتر معصوم زاده متخصص طب سنتی کرمان ومتخصص سلامت خانواده در این خصوص می گوید: تنباکوی موجود در قلیان حدود 400ماده ی کانسروژن دارد که به دلیل عبور از آب مخزن قلیان همراه با رطوبت، مدت زمان بیشتری در ریه ها می ماند و به همین جهت اثر منفی بیشتری به نسبت دود سیگار دارد.

اگرچه محصول نهایی دود سیگار و قلیان یکسان است و هر دو دارای مواد سرطان زا و نیکوتین هستند و حدود 50ماده سمی تولید می‌کنند در واقع در یک جلسه ی 40 تا 60 دقیقه ای قلیان، فرد در معرض این مواد، 100 تا 200 مرتبه بیشتر از سیگار قرار می گیرد ولی میزان مونوکسید کربن قلیان 10 برابر بیشتر از سیگار است که به دلیل نحوه استعمال قلیان بصورت مکشی و عمیق باعث باقی ماندن دود در عمق ریه شده و به همین خاطر دود قلیان در مقایسه با سیگار زودتر باعث تخریب بافت ریه می‌شود و به دلیل رطوبت پایدارتر باقی می‌ماند.

وی اعتقاد دارد درجه حرارت بسیار بالای ناشی از اشتعال ذغال ایجاد مواد سمی بیشتری می کند که بیشترین خطر آن متوجه ریه و قلب است.

دکتر معصوم زاده با اشاره به اینکه روی آوردن جوانها و حتی بانوان وخانواده ها به این ماده سمی نگران کننده است ، تاکیدکرد: دود قلیان از راه مخاط دهان و حنجره جذب شده و حتی اگر بلعیده نشود 45 دقیقه بعد از مصرف، منوکسید کربن و نیکوتین سرم و ضربان قلب به شدت بالا می رود.فویل آلومینیومی که استفاده می شود با ذغال در حال سوختن واکنش داده و خود مواد سرطان زا تولید می کند. اگر کودکی در معرض استنشاق دود قلیان باشد احتمال ایجاد عفونت ریوی و سندرم مرگ ناگهانی در او افزایش می یابد. کاهش قدرت باروری در زنان ومردان و کاهش قدرت تخمدانها در افزایش ناباروری خانم ها از دیگر مضرات این ماده خطرناک است.

عقب ماندگی ذهنی در کمین نوزادان مادران قلیانی!

این متخصص حوزه سلامت خانواده افزود: در سه ماهه ی اول بارداری که ارگانوژنز را داریم عدم تشکیل صحیح ارگانهای جنین و در سه ماهه ی دوم و سوم اختلال در رشد اندام های جنین و عقب ماندگی ذهنی با مصرف دخانیات وبه ویژه قلیان ایجاد می شود در زمان زایمان هم با آغاز روند زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یافته و نمی تواند انقباضات رحمی را تحمل کند و هیپوکسی جنینی و عقب ماندگی ذهنی ایجاد می شود.

و در نهایت هم رطوبت قلیان باعث رشد هزاران قارچ و میکروب در نی مصرف قلیان از جمله باکتری های گرم مثبت و عامل سل و قارچ آسپرژیلوس می شود که به همین دلیل پنومونی در افراد مصرف کننده زیاد دیده می‌شود.

جمع آوری قلیانها از امکان عمومی کرمان

کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان از آغاز اجرای طرح جمع آوری قلیان از قهوه خانه، سفره خانه‌ها و رستوران‌ها پیگیر ترویج معضلات و بیماری‌های قلیان است.

در جدیدترین اقدام این کمیسیون سیگار و فروش آن در فروشگاههای مختلف عرضه مواد غذایی نیز ممنوع و جمع آوری می‌شود.

قلیان و تنباکوی میوه ای که متاسفانه به سبب نبود تفریحات سالم و یا نبود فرهنگ استفاده از مکان های تفریحی در بین جمعیت جوان رایج شده است ، کم کم می رود تا به بحرانی در حوزه سلامت نسل جوان تبدیل شود و راهکارهای سازنده و کاربردی از یک سو و روشن ساختن ذهن جوانان به عوارض شدید این تفریح خطرناک از سوی دیگر تنها راه چاره برون رفت ازاین بحران است.

از آن ور بام نیفتیم...

حال باید مراقب بود زیرا نبود آگاهی کافی از عوارض قلیان باعث می شود مردم قلیانها را به حریم خانواده برده و تلفات این تفریح زیان بار دامن نوزاد تا کهنسالان و افراد سالم دیگر را بگیرد. اینجاست که ضرورت ارجای طرح های آگاهی بخشی و سلامت نگر با تاکید برتلاش مضاعف حوزه رسانه و رادیو و تلویزیون احساس می شود. با کوچکترین اشتباه متولیان اجرای طرح جمع آوری ومسئولان بهداشتی به زودی باید سیگاری های کشور را تضویق به روی آوردن به ننوع دیگر ماده دخانی کرد....شایدهم ناس ...شاید هم....کسی چه میداند چه ترفندی جدیدی برای سرگرمی جوانان ابداع خواهد شد.

گزارش از مرضیه حسینی

انتهای پیام/ز

برچسب ها: گزارش ، قلیان ، سرطان ، دود ، ضرورت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.