آیت‌الله آملی لاریجانی:

انقلاب فرهنگی جدی گرفته شود/ داشتن جامعه سالم در گرو مبانی فرهنگی است

رئیس دستگاه قضا گفت: برای داشتن جامعه سالم باید بحث‌های فرهنگی جدی گرفته شود و چالش‌هایی که در کشور دیده می‌شود، ناشی از مباحث فرهنگی است.

انقلاب فرهنگی جدی گرفته شود/ داشتن جامعه سالم در گروه مبانی فرهنگی است

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله صادق آملی لاریجانی" در اختتامیه دومین مسابقات قرآن ویژه کارکنان قوه قضاییه گفت: فرهنگ موضوعی انسان ساز است و حضور ما در جامعه، تعالیم و تحصیل و تلاش همه در گرو فرهنگ است که در طول زمان آن را تحصیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: حقیقت انسان با فرهنگ عجین است و بحث فرهنگ در همه مجامع وجود داشته و هر تفکری را از منظر خود می‌بیند.

رئیس دستگاه قضا فرهنگ قرآنی را در جامعه اسلامی ما از اصول دانست و گفت: برای داشتن جامعه سالم از منظر ایمانی مسائل کشور را جدی بگیریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی داشتن جامعه سالم را در گرو مبانی فرهنگی دانست و اظهار داشت: برای داشتن جامعه سالم باید بحث‌های فرهنگی جدی گرفته شود و چالش‌هایی که در کشور دیده می‌شود، ناشی از مباحث فرهنگی است.

وی افزود: زمانی که از جامعه موضوعی القا می‌شود که حقیقت انسانی نیست، باعث ایجاد برخی مسائل می‌گردد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: انسان انعکاس القائات است و در خورد و خوراک نیز باید دید از چه رزقی می‌خوریم، گاهی به غذای رزق توجه می‌کنیم و فیلتر‌های زیادی برای آن قرار می‌دهیم اما آن چه برای غذای روحی است چنین فیلترهایی نداریم و اجازه می‌دهیم هر موضوعی را ببینیم؛ در چنین وضعیتی چه انتظاری داریم وضعیت ما متعالی شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: آن چه به عنوان فرهنگ معنی می‌شود باید به آن توجه شود.

وی موضوع فرهنگ را در مسائل کشور مهم دانست و گفت: انقلاب فرهنگی باید جدی گرفته شود و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری دائماً موضوعات فرهنگی را به مسئولان گوشزد می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این که کشورهای غیردینی نیاز به فرهنگ دارند، افزود: مسیر تأثیرگذاری همین فرهنگ است و ما نیز در مسائل دینی و آموزه‌های آن باید فرهنگ را به عنوان کشوری دینی در نظر داشته باشیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با توجه به این که در قوه قضاییه نیاز به فرهنگ سازی بیشتر است، تصریح کرد: کسانی که در مسندی خطری هستند، نیازهای فرهنگی بیشتری دارند و قضات از لحاظ قانونی و شرعی قدرت زیادی در دست دارند که خطر بزرگی آن‌ها را تهدید می‌کند و قاضی مانند یک مجتهد باید به همه زمینه‌ها برای تعالی‌اش اهمیت دهد.

وی با اشاره به معاونت فرهنگی در قوه قضاییه گفت: از ابتدای حضورم در قوه اصرار داشتم معاونت فرهنگی تشکیل شود و این گونه کارها را در قوه انجام دهد، در قوه نیاز داریم موضوعات اخلاقی به گونه‌ای با زندگی عجین شود و این معاونت قطعا تنها راه حصول این نتیجه نیست اما این قدمی محکم در این راستا است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد:‌ از مسئولان می‌خواهم به مسائل فرهنگی اهتمام کنند و نگویند این مسائل قبلاً گفته شده است زیرا کار بحث‌های اخلاقی تذکر و بیدار کردن است و تذکر در باب اخلاقی و دینی اصل و قرآن ذکر اصل است و نباید آن را کوچک شمرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: هرچقدر امور اخلاقی را توصیه دهیم، مفید است، از انسان‌های وارسته برای بیدار کردن نفس و قلوب استفاده شود زیرا هیچ یک از ما مستغنی از تذکر نیستیم و بالاترین افراد نیز در معرض خطر هستند و باید همیشه کسانی باشند که به ما تذکر دهند.

وی گفت: باید اذعان کنیم زندگی ما قرآنی نیست و حیاتی که قرآن ترسیم کرده، این حیاتی که ما انتخاب کرده‌ایم، نیست و انس با قرآن و حضور در محضر آن و داشتن طهارت که موجب تلقی قرآن می‌شود واجب است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: توجه به قرآن حقیقتی است که در کلام حق متعال توصیفات مختلفی برای آن شده است.

وی افزود:‌ معلوم نیست قرآن به همگان نفع برساند، زیرا بستگی دارد کسی که به سمت قرآن می‌آید چگونه خود را آماده کرده و باید به گونه‌ای باشد که قرآن شفاعت کننده ما باشد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین عوامل تنزل پاکی و طهارت نفس است و از مهم‌ترین امور آن بیداری در شب است که ائمه اطهار و بزرگان دین به آن اشاره کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار