در دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا با ولایتی مطرح شد

ولایتی: استراتژی‌های مقام معظم رهبری روابط ایران و اروپا را مفید می‌داند/جنتیلونی: امیدواریم به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای راهگشای روابط دو کشور باشد

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

ولایتی: جمهوری اسلامی روابط را برای ایران و اروپا مفید می‌داند/جنتیلونی: امیدواریم به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای راهگشای روابط دو کشور باشد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

وزیرخارجه ایتالیا در این دیدار به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص تحولات منطقه پرداخت و خطاب به علی اکبر ولایتی گفت: از جنابعالی به خاطر این دعوت سپاسگزارم. شما شخصیت شناخته شده‌ای هستید و از نفوذ و سابقه کاری خوبی برخوردارید.   
 
وی با بیان اینکه بازدید من از ایران به نوع‌ دوستی میان دو کشور برمی‌گردد خاطر نشان کرد: روابط  تاریخی بین ایران و ایتالیا همواره شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده، اما همواره استمرار و ثبات داشته است.  

جنتیلونی با ابراز امیدواری از اینکه پرونده هسته‌ای ایران به نتیجه مطلوبی برسد و راهگشایی برای گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور ایران و ایتالیا باشد، تاکید کرد: هر گشایشی در این زمینه موجب افزایش رابطه بین دو کشور و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.  
 
وی خطاب به رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت گفت: جنابعالی در زمینه روابط بین دو کشور تجربیات گرانبها و راهگشایی دارید و در پایان یک بار دیگر از دعوت حضرتعالی سپاسگزارم.  
 
در ادامهه علی‌اکبر ولایتی با تأکید بر اینکه کشور ما با دیپلمات‌ها و بزرگان ایتالیا روابط دیرینه‌ای داشته‌اند تصریح کرد: برجسته‌ترین این افراد نخست وزیر سابق ایتالیا است. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نخست وزیر سابق ایتالیا چه در زمان فعلی و چه در زمان نخست وزیری‌شان خدمات زیادی به ایتالیا و همچنین برقراری رابطه دوستانه میان دو کشور ایران و ایتالیا داشتند تصریح کرد: من معتقدم حجم پایین روابط ایران و ایتالیا موقتی است.  
 
وی مشترکات تاریخی، نزدیکی جغرافیایی، منافع منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی را نمونه بارز از مواردی دانست که همکاری‌های فیمابین دو کشور را الزام آور می‌کند، تصریح کرد: بنده مطمئنم شما از مواضع جمهوری اسلامی ایران در امر هسته‌ای کاملا مطلعید ایران چیزی جز حق قانونی خود نمی‌خواهد.   
 
ولایتی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در چارچوب مقررات بین‌الملل به خصوص در جریان هسته‌ای و در چارچوب NPT حرکت می‌کند تصریح کرد: طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای علاوه بر ضررهایی که داشت یک فایده هم داشت و آن اینکه افکار عمومی دنیا متوجه شدند جمهوری اسلامی هیچ قصدی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد و این هر ملتی است.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جلسات اخیر وین بیش از گذشته مشخص شد خواسته‌های ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است اضافه کرد: به هرحال ما به توسعه روابط با ایتالیا اعتقاد داریم یعنی نگاه جمهوری اسلامی و سیاست‌های استراتژیکی که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، روابط را هم برای اروپا و هم برای ایران مفید می‌داند.  
 
وی افزود: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با افراطی‌گری با آزادگان جهان دیدگاه مشترکی است و ایران آماده است دیدگاه‌های سیاست‌مداران ایتالیایی در مورد وضعیت کشور لیبی و سوریه را بشنود.
 
  
انتهای پیام/ 

برچسب ها: ایتالیا ، شاهد ، شخصیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار