یکی از دلایل تغییر رنگ دندان می‌تواند افزایش سن باشد

وقتی سن افزایش پیدا می‌کند اطلاق پالپ اطلاقی که وسط دندان است و عصب دندان در آن قرار دارد جمع‌تر می‌شود.

اکبر فاضل متخصص پروتز و ایمپلنت دندان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی سن افزایش پیدا می‌کند اطلاق پالپ اطلاقی که وسط دندان است و عصب دندان در آن قرار دارد جمع‌تر می‌شود و آج دندان زیاد‌تر می‌شود و مقداری از شفافیت دندان از بین می‌رود. دومین عامل ممکن مواد ثانوی است که روی مینای دندان مثل مواد رنگی که افراد آن‌ها را می‌خورند اثر می‌گذارد یعنی جرم‌های نشسته شده روی پلاک قرار می‌گیرند و جرم به مرور زمان سفت می‌شود و رنگ دندان تغییر می‌کند، این حالت دوم با تمیز کردن و جرم گیری برطرف می‌شود.

وی افزود: سومین عامل ممکن تغییر رنگ دندان مکروز پالپ یا به اصطلاع دندانی که با معالجه‌ی عصب کشی درست می‌شود و ضربه بد دندان‌ها بر اثر تصادفات و یا...قطع عصب می‌شوند و فعالیت طبیعی و زنده‌ی خود را از دست می‌دهد و این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: دندان‌هایی که بر اثر بالا رفتن سن تغییر رنگ می‌دهند را می‌توان یک درجه با روش بیلیچینگ درمان کرد.

اکبر فاضل در رابطه با تاثیر خوردن تغذیه بر روی رنگ دندان اظهار داشت: خیر تغذیه به طور خیلی شدید تغییر ایجاد نمی‌کند ولی تغذیه‌های رنگی مانند چای، قهوه و ادویه جات می‌تواند به طور خیلی آرام جرم‌هایی که قبلا روی دندان‌ها بسته شده بودند بنشیند و باعث تغییر رنگ شوند.

وی اذعان داشت:‌ برخی از داروها مانند تتراسیکلین می‌تواند آثار قهوه‌ای رنگ را روی دندان ایجاد کنند و همین طور قطره‌های آهن که پزشکان برای کودکان تجویز می‌کنند با خوردنشان دندان‌های کودکان رسوب پیدا می‌کند و روی سطح مینای دندان قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: دخانیات صددر صد در این تغییر رنگ دخالت دارد یعنی نیکوتین و حرارتی که سیگار تولید می‌کند باعث کاهش عروق لثه‌ای می‌شوند و رنگ شاد و سالم لثه و دندان‌ها را می‌گیرد و باعث از بین رفتن زیبایی دندان و لثه می‌شوند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار