معرفی جاذبه‌های گردشگری کردستان؛

ارامش معنوی در جوار قرآن‌های تاریخی استان

وجود جاذبه‌هاي بي شمار گردشگري مذهبي در استان کردستان از مساجد و مكان‌هاي ديني گرفته تا مقبره‌هاي اهل بيت(ع) باعث شده تا کردستان در اين بخش يكي از استان‌هاي پيشرو و مطرح كشور باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، قرآن‌های تاریخی یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است و نزد مردم منطقه این قرآن‌ها هم از جایگاه بالایی برخوردارند و هم موجب آبرو و اعتبار مردم این منطقه شده است.
 
با گذشت هزار و چهارصد سال از ظهور اسلام هنوز مردم استان كردستان جامه اسلامی خود را برتن دارند و چهره اسلامی در تمام زمینه ها خود را به خوبي نمايان مي كند و تمام شاخص های شهری، بناها، هنر و پیشه مردم و عبادتگاه ها همگی رنگ و بوی اسلامی و دینی را در این استان دین مدار به نمایش می‌گذارند.
 
با توجه به پتانسیلهای کردستان و عجین شدن قرآن با تاریخ این استان، می طلبد با فراهم کردن زیرساختها برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی در جوار محلهای نگهداری قرآنهای تاریخی، راهکارهای تقویت این صنعت مذهبی به عمق باورها و اعتقادات مردم کمک کرد.
 
کارشناس باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان عبدالله پور قرآنهای تاریخی را ثروتی ارزشمند برای منطقه و کشور می داند و بر حفاظت، افزایش امنیت و ایجاد فضای مناسب با دمای مناسب برای نگهداری از این قرآن ها تاکید دارند.
 
در این استان بیش از 300 جلد قرآن تاریخی وجود دارد و اداره میراث فرهنگی کردستان تاکنون چهار جلد از قرآنهای یاد شده را به ثبت ملی رسانده است.
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه 9 قرآن شاخص، قدیمی و ارزشمند در این استان وجود دارد،گفت: ثبت ملی قرآن های تاریخی موجود در استان وظیفه و کاری است که باید دنبال شود تا علاوه بر نمایش و معرفی این کتب ارزشمند شرایط حفظ امنیت و  حراست از آنها نیز ارتقا یابد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در قرآن‌های تاریخی در روستا های نوگل(نگل) ، سلین ، بیساران ، نجنه علیا ، هفتاش ، شوی ، مولان آباد و کانی مشکان قرار گرفته اند . هر کدام از این قرآن ها خصوصیات خاص خود و مختص به دوره ای از تاریخ می باشند که در زمان و مکان خاصی تدوین گردیده اند و به عنوان میراث ماندگار گذشتگان دارای جایگاه والایی می باشند.
 
بررسی ساختار این قرآن‌ها  نشان دهنده وجود مدارس علمی و مراکز علمی بوده است که در این مناطق وجود داشته است.
 
یکی از معروف ترین و قدیمی ترین قرآنهای تاریخی و با ارزش استان کردستان قرآن تاریخی نگل است که در روستایی به همین نام قرار دارد ودر قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و در طول سال میزبان خیل عظیمی از مردم خود استان و مسافران و گردشگران است وبعد از قرآن آستان قدس رضوی با شماره دو به ثبت ملی رسیده است. 
 
یکی دیگر از قرآن‌های شاخص در استان واقع در روستای شوی در بانه با قدمت کتابت در دوره زندیه است که جلد چرمی و نوشته شده بر کاغذ بدون تزئینات با طول 32 و عرض 23.8 سانتیمتر و وضعیت مناسب نگهداری است که کار مرمت این قرآن به اتمام رسیده است.
 
قران روستای کانی مشکان، قرآن سلین واقع در منطقه اورامان وقران روستای مولان اباد هم دیگر قران های تاریخی و نفیس این استان هستند که دارای وضعیت مناسب نگهداری و ویترین استاندارد هستند و در حال حاضر نیز مالکیت آنها وقفی است.
 
دیگر قرآن تاریخی استان قرآن واقع در روستای نجنه علیا دارای جلد چرم و اوراق کاغذی است و برای تزئین آن از رنگ قرمز برای سر سوره ها استفاده شده است و کتابت آن مربوط به سال 978 هجری قمری دوره صفویه است و به تازگی مرمت شده است.
قرآن هفتاش در روستای با همین نام دیگر قرآن شاخص استان است . 
 
عبدالله پور کارشناس باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان قرآنهای تاریخی را ثروتی ارزشمند برای منطقه و کشور می داند و بر حفاظت، افزایش امنیت و ایجاد فضای مناسب با دمای مناسب برای نگهداری از این قرآن ها تاکید دارند.
 
با تمامی این تعاریف و با توجه به اهمیت و جایگاه گردشگری مذهبی در جامعه جهانی امروز و با توجه به پتانسیلهای کردستان و عجین شدن قرآن با تاریخ این استان، می طلبد با فراهم کردن زیرساختها برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی در جوار محلهای نگهداری قرآنهای تاریخی، راهکارهای تقویت این صنعت مذهبی و درآمد زا به عمق باورها و اعتقادات مردم کمک کرد.
 
 
انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.