باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

انتخابات شورایاری ها به ایستگاه پایانی رسید/تهرانی ها برای سپردن محله خود به منتخبان به پای صندوق های رای می آیند

انتخابات شورایاری ها هم با همه فراز و نشیب‌هایش به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود و شهروندان تهرانی با حضور در پای صندو‌ق‌های رای، 2 هزار و 500 کاندیدای انتخابات شورایاری ها را برای تصدی امور محله خود انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران، یکی از مواردی که جامعه را به سمت پیشرفت و حل مشکلات روزمره پیش می‌برد مشارکت خود شهروندان و مردم جامعه در امور جاری شهر و کشور است.

در حال حاضر و با مروری بر مجموعه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اغراق نیست اگر بگوییم که شورایاری‌های محلات شهر تهران بزرگترین سازمان مردم نهاد ملی هستند چرا که بیش از 6هزار نیروی داوطلب در امور اجتماعی،‌ فرهنگی، ورزشی و غیره در سطح محلات فعالیت می‌کنند.

همچنین شورایاری‌ها را می‌توان به عنوان نهاد اجتماعی یک محله و پل ارتباطی بین شهروندان و دستگاه‌های اجرایی دانست که باید نیازهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی محلات را پاسخگو باشند.

از طرفی دیگر تشکیل شوراهای محلی و البته شورایاری‌های محلات می‌تواند در پیشبرد اهداف شورای شهر و شهرداری بسیار موثر باشد چرا که با وجود شورایاری‌ها مسائل، مشکلات، نیازها و در حقیقت خواسته‌ها و مطالبات شهروندان با واسطه‌ای از جنس خودشان به گوش مسئولان اجرایی شهر می‌رسد.

به عبارت دیگر شورایاران باید از قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مطلع باشند و با شناخت کافی از وضع موجود محله خود نسبت به انتقال مطالبات شهروندان ساکن در محله به مسئولان اجرایی شهر اقدام کنند.

علاوه بر این برگزاری انتخابات شورایاری ها این فرصت را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد که از ظرفیت ها و سرمایه های فعال شهروندان در جهت بهبودی وضع محلات خود گام بردارند چرا که این نیروهای داوطلب می توانند با ایجاد آرامش در محله خود، این عنصر را در میان خانواده های هم محله ای های خود حکم فرا کنند چرا که یکی از مهمترین عللی که می تواند عنصر آرامش را در خانوادها به ارمغان بیاورد این است که محیط زندگی نیز از آرامش برخوردار باشد.

شورایاری ها از دور اول تا آخرین وضعیت دور چهارم

سابقه تشکیل شورایاری‌های شهر تهران به بیش از 10سال پیش بازمی‌گردد، زمانیکه انتخابات نخستین دوره مبتنی بر بند 7 ماده 1 قانون و اختیارات شوراها برگزار شد و آذر ماه سال 79 در 80 محله از تهران شروع به کار کرد و جایگاه آن در دوره دوم و سوم به اوج خود رسید و حالا تا یک روز دیگر شاهد برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها در 354 محله هستیم.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده بیش از 14 هزار نفر برای شرکت در انتخابات شورایاری ها به عنوان کاندیدا داوطلب شده اند که از این تعداد تنها 2هزار و 500 نفر می توانند به مردم محله خود در لباس شورایاری خدمت کنند البته ذکر این نکته ضروریست که از میان این تعداد 100 نفر رد صلاحیت شدند که این موضوع به دلیل داشتن احکام قضایی این تعداد در دستگاه‌های قضایی بود.

زمان در نظر گرفته شده برای تبلیغات از 14 اسفند آغاز شد و داوطلبان تا 21 اسفند فرصت دارند که خود را بیش از پیش به هم محله ای های خود بشناسانند و از برنامه ها و اهداف خود برای بهبود وضع محله ساکن در آن بگویند تا بر اساس برنامه ریزی ها انتخابات از ساعت 8 روز جمعه 22 اسفند سال جاری برگزار شود  و منتخبان نیز از نیمه دوم فروردین 94 کار و فعالیت خود را شروع کنند.

شرکت کنندگان در انتخابات از سن 18 سال به بالا مجاز به رای دادن به داوطلبان شورایاری‌ها هستند که در مرحله اول رای گیری آرا توسط ناظران و مجریان شعب جمع آوری و سپس به مخزن مرکزی هر منطقه منتقل می‌شود و آرای هر شعبه به صورت مکانیزه تجمیع و همزمان به سایت مرکزی انتخابات شورایاری‌ها منتقل می‌شود.

در طول برگزاری انتخابات 4 هزار نفر از معتمدین محلات بر نحوه و روند جریان انتخابات نظارت دارند.

نتیجه آرای منتخب طی 12 ساعت پس از برگزاری انتخابات مشخص خواهد شد اما بر اساس آئین نامه تنظیم شکایات تا پایان سال93 نتیجه نهایی توسط هیات نظارت اعلام می شود.


و حال نظرات مدیران شهری درباره لزوم وجود این نهاد مردمی ملی ؛

قالیباف: تقويت شوراياري‌ها با رويكرد محله‌محوري


محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در صورت لزوم وجود شورایاری ها می گوید: امروزه ملاقات‌هاي متعدد با اقشار متعدد، مديريت زمان را از ما گرفته است؛ بنابراين بايد بتوانيم اين وظيفه را در مقياس محله و توسط مديريت محله انجام دهيم.
 


وی در تاکید بیشتر ادامه می دهد: طبيعتا رويكرد محله‌محوري بدون توجه به شوراياري‌ها امكان‌پذير نبوده چراكه عقبه شوراي شهر و شهرداري مردم بوده و آنان هستند كه بايد براي اداره شهرشان ايفاي نقش كنند.

قالیباف قاطعانه اعلام کرده است که به‌عنوان شهردار از هيچ كاري در راستاي تقويت شوراياري‌ها مضايقه نخواهد كرد.

چمران : شورایاری ها گامی است برای خدمت به مردم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  می گوید: از ابتدای تشکیل شورایاری ها،این نهاد  یک مسیر بسیار پر پیچ و خمی را طی کرده و به امروز که شاهد انتخابات دوره چهارم آن هستیم رسیده اند .
 



رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر انتخابات شورایاری ها  به عنوان گامی  برای خدمت به مردم تاکید می کند و ادامه می دهد: امیدواریم برگزاری انتخابات شورایاری ها در تهران سرآغازی برای برگزاری این انتخابات در دیگر شهرهای کشور باشد.


طلایی: شورایاری ها عنصر مهم تحقق مطالبات مردم

مرتضی طلایی رئیس ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها درباره اهمیت وجود شورایاری نزد مردم می گوید: مردم شورایاری ها را عنصر مهمی در تحقق مطالبات خویش می پندارند و خواهان حضور جدی و با اقتدار این نهاد محلی در زندگی اجتماعی خود هستند.


وی تاکید می کند: شورایای ها به مثابه شوراهای کوچک محلی، هرچند که از ایده آل خود، فاصله ی معنا داری دارند ولی در عمر کوتاه خود، به خوبی توانسته اند جا پای خود را در ساختارهای  بسته، باز کنند و مورد استقبال مردم و مدیریت شهری قرار بگیرند.


سالاری : شورایاری های تهران الگوی سایر کلان شهرها


محمد سالاری رئیس هیئت نظارت و انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها از درخواست شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور برای انتقال الگوی شورایاری ها به سایر شهرها سخن می گوید و تصریح می کند: امروزه نهاد شورایاری دارای چنان جایگاهی شده که می تواند به عنوان یک الگوی موفق، به سایر شهرها و کلانشهرهای کشور نیز منتقل شود.


وی ادامه می دهد: بسیاری از شوراهای سایر شهرها نیز با شورای اسلامی شهر تهران مذاکراتی داشته اند که این الگو را در اختیار آنها قرار دهیم تا در شهرهای خود از این ظرفیت اجتماعی استفاده نمایند. قطعا استفاده از ظرفیت های اجتماعی در شناسایی و حل مشکلات شهروندان از مبانی اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و منویات امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: ما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران که اعتقاد به مردمسالاری دینی داریم، بر این باوریم که برای تحقق این امر، استفاده از ظرفیت مردم و معتمدین مردم در انجام ماموریت های مدیریت شهری می تواند تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

کولیوند:شورایاری ها زمینه ساز ایجاد پارلمان های محلی

محمدرضا کولیوند نائب رئیس کمیسیون شورای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران  با اشاره به ضرورت تشکیل شورایاری ها با توسعه و گستردگی شهرها اظهار کرد: زمانی که شهرها توسعه می یابند و حالت گستردگی به خود می گیرند، برای ایجاد زیرساخت های خدماتی نیاز به یک سری رابط هایی دارد که بتواند به صورت کنترلی و البته عدالت محور عمل کنند.

وی در ادامه افزود: با تشکیل شورایاری ها هر فرد از محله خود مراقبت می کند و معضلات و مشکلات را به دستگاه های خدمات رسانی انتقال می دهد.

کولیوند با تاکید بر اینکه شورایاری ها زمینه ساز تشکیل پارلمان های محلی هستند، تصریح کرد: اگر قانون اصلاح شود و شورای شهر بهه پارلمان محلی تبدیل شود، شورایاری ها می توانند شاخه های این پارلمان شوند.

نائب رئیس کمیسیون شورای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولین اگر بخواهند از مشکلات مردم گره گشایی کنند باید با شورایاری ها ارتباط داشته باشندتا مردم با مراجعه به شورایاری ها مشکلات خود را بازگو کنند.

وی با بیان اینکه شورایاری ها باید از حاشیه دور باشند، گفت: همانقدر که شورایاری ها در بهبود وضعیت محله خود می توانند مفید باشند، اگر به حاشیه کشیده و سیاسی شوند، به همان میزان می توانند مخرب باشند.

کولیوند تاکید کرد: شورایاری ها باید صرفا در جهت رفاه جامعه و خدمت رسانی حرکت کنند و از بعد سیاسی هم در مسیر باشند که اهداف آن را حکومت جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند.

نائب رئیس کمیسیون شورای مجلس شورای اسلامی  در پایان گفت: تبلور شهر در فعالیت های شورا و شورایاری هاست و ما باید به سمتی پیش برویم که پارلمان های محلی ایجاد کنیم چرا که این پارلمان ها غلاوه بر مسائل شهری، مسائل و مشکلات ملی از جمله وضعیت برق، گاز، مخابرات و بیمارستان ها و ... را نیز پیگیری می کنند.


اینک که ضرورت تشکیل شورایاری ها بر هیچ کس پوشیده نیست و تمامی شرایط مورد نیاز برای برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها از سوی شورای شهر، شهرداری و سایر نهاد های اجرایی مهیاست، تنها حضور و مشارکت شهروندان تهرانیست که می تواند اهداف تشکیل شورایاری ها را تحقق بخشد و حال باید منتظر ماند تا حضور پرشور مردم همیشه حاضر در صحنه را این بار برای سپردن امور محله خود به هم محله ای هایشان شاهد باشیم .


گزارش از راضیه آقائی


انتهای پیام/
برچسب ها: گزارش ، شورا ، صندوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار