ساری؛

آب انبار نو نقشه‌ای مدور با سقف گنبدی

این بنا که در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده و بزرگترین آب انبار شهر محسوب می‌شود دارای نقشه ای مدور سقف گنبدی و هشت نورگیر به منظور تهویه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛ آب انبار نو که در گویش محلی به آن نوانبار می‌گویند در خیابان قارن و در محله ای معروف به همین نام قرار دارد، بانی بنای آن خورشیدخانم از خاندان کنی هاست.

امروز پیکان، پاشیر و مخزن آب انبار با پوشش گنبدی ونورگیر به طور کامل برجای مانده‌اند.

گنجایش مخزن به گونه‌ای است که جوابگوی نیاز منطقه بوده و بنا به شواهد موجود و اقوال شفاهی آب آن از طریق کانالی از رود تجن (با تعبیه حصول آب زلال قابل شرب) تامین شده است.

ورودی بنا در ضلع شمالی و سر در ورودی به صورت طاق بزرگ جناغی با تزئینات آجری و طرح‌های هندسی (حصیری) است طرفین سردر ورودی دارای دو طاق نما با تزئینات کاشیکاری به رنگهای آبی و سفید است.

در دو سوی ورودی به محل پاشیر دو طاق هلالی به صورت قرینه ساخته شده که یکی از آنها ورود به محوطه آب انار را ممکن می‌سازد.

ورودی اصلی با یک رشته پلکان باپاشیر مرتبط است و سقف ورودی و راه ارتباطی به پاشیر با طاق جناغی پوشیده و بخش پاشیر با سقف گنبدی شکل و دارای هشت پنجره نورگیر برای تامین روشنایی است از تزئینات عمده آن سروهای استلیزه و طرح‌های آجرکاری خفته وراسته را می‌توان نام برد. ارتفاع آب انبار از کف تا بالای نورگیر 21 متر، ارتفاع مخزن آب در حدود 90/12 متر و با احتساب نورگیر 21 متر است.

کف مخزن با آجر چهارگوش مفروش و اندود داخلی ساروج است. اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در سال 79-1378 این انبار مرمت و باز پیرایی کرده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: انبار نو ، سقف ، گنبدی ، آب ، مدور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.