مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران خبر داد

مذاکره با سه شرکت خارجی برای صادرات برق

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره با سه شرکت خارجی برای احداث نیروگاه با راندمان بالا و صادرات برق خبر داد.

مذاکره با سه شرکت خارجی برای صادرات برقبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، علیرضا کاملی، با اشاره به این که تاکنون ٦ توافق همکاری با شرکتهای داخلی برای صادرات برق و احداث نیروگاههای برون مرزی صورت گرفته است، افزود: هم اکنون شرکتهای درخواست کننده احداث نیروگاه، در حال بررسی کارشناسی، فنی، اقتصادی و همچنین جانمایی احداث نیروگاه هستند.

وی با بیان این که جانمایی احداث نیروگاهها از طریق شرکتهای متقاضی احداث نیروگاه انجام می شود و ارتباطی به شرکت ملی صادرات گاز ایران ندارد، گفت: شرکتهای متقاضی، نتایج مطالعات اولیه اقتصادی و فنی خود را در اختیار ما برای تصمیم نهایی قرار خواهند داد.

کاملی با اشاره به این که یکی از شرکتهای متقاضی، چهار نقطه را برای احداث نیروگاه به شرکت ملی صادرات گاز ایران پیشنهاد داده است، گفت: این شرکت نزدیکترین وکوتاهترین مسیری را که می تواند گاز را در اختیار نیروگاه قرار دهد به شرکتهای متقاضی برای احداث معرفی می کند. 
وی مجموع شرکتهای داخلی و خارجی متقاضی صادرات برق را ٩ شرکت عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ٦ شرکت داخلی و سه شرکت خارجی هستند.

به گزارش شانا، پس از فراخوان وزارت نفت مبنی بر آمادگی مشارکت با شرکتهای خصوصی برای سرمایه گذاری و  تولید و صادرات برق، شرکت ملی صادرات گاز ایران به منظور تحقق بند ١٣ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تنوع بخشی به روشهای صادرات گاز و افزایش صادرات برق، چند توافقنامه با بخش خصوصی امضا کرد.

براساس مفاد این توافقنامه ها به شرکتهای خصوصی برای انجام مطالعات پیرامون احداث نیروگاه در نقاط مرزی مهلت داده شد تا پس از تکمیل مطالعات و ارزیابی مثبت نسبت به عقد قرارداد نهایی اقدام کنند.

تاکنون نیز یکی از توافقنامه ها به قرارداد انجامیده است که بر اساس آن، شرکت طرف قرارداد تعهد کرده با استفاده از نیروگاههای گازسوز با راندمان بالا، برق را تولید و به کشورهای همجوار صادر کند.

در ضمن، همه مسئولیتهای مربوط به سرمایه گذاری برای تبدیل گاز به برق با راندمان حرارتی مورد توافق، کسب مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه، تاسیسات لازم برای انتقال و صادرات برق، بازاریابی برق تولیدی در کشور هدف و نیز مسئولیت تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه اعم از بخش فاینانس و نیز آورده نقدی، برعهده سرمایه گذار است. میزان گاز تحویلی به بخش خصوصی هم به ظرفیت نیروگاههای احداثی بستگی دارد و  هر نیروگاه ١٠٠٠ مگاواتی، تقریبا ٥ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت دریافت گاز دارد.

همان طور که به روشنی پیداست: وزارت نفت در این طرح تنها در نقش فروشنده گاز است و همه وظایف مطالعه و ساخت و ساز نیروگاه و خطوط انتقال به عهده سرمایه گذاران خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار