معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت خبر داد:

ابلاغ آیین نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت از ابلاغ آیین نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش از سوی وزیر نفت خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، محمدرضا مقدم، با اشاره به تلاشها و تاکیدهای وزیر نفت در باره اجرایی شدن این آیین نامه، گفت: وزیر نفت به منظور ارتقای توان و دانش سازندگان داخلی، جلوگیری از واردات بی رویه، هویت بخشی به بخش فناورانه محصول، به کارگیری و توسعه فناوریهای داخلی و تشویق و ترغیب شرکتها به مصرف تجهیزاتی که با فناوری بومی به تولید تجاری می رسند، ساماندهی فرآیند ساخت با فناوری داخلی و ایجاد زمینه صادرات و پیرو ابلاغ دستورالعمل حمایت از تجاری سازی فناوریهای مورد نیاز صنعت، این آئین نامه را ابلاغ کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در توضیح اهداف این آئین نامه، گفت: تشکیل و مدیریت نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت - شناسایی دقیق سازندگان و تعیین چارجوب ارزیابی آنها - ممیزی، ارتقاء و تائید دانش طراحی و تولید کالا و تجهیزات تولید داخلی - صحه گذاری بر فناوری مورد استفاده - ایجاد شبکه آزمایشگاهی به منظور انجام کلیه آزمونها و بازرسیهای تخصصی و نیز ایجاد زمینه مطابقت تجهیزات داخل با سطح کیفیت بین المللی و ارائه خدمات ایجاد و توسعه کنترل کیفیت و بازرسی در خطوط تولید سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت  از جمله اهداف مهم و مورد تاکید این آئین نامه بی سابقه و کم نظیر است.

مقدم با تاکید بر این که وزیر نفت در قالب ابلاغ این آئین نامه دستور تشکیل یک شورای عالی، کمیته اجرایی و شبکه آزمایشگاه مرجع را صادر کرده است در توضیح جزئیات اهداف شورای عالی گفت: بررسی و بازنگری و تصویب نقشه راه ، راهکارهای اجرایی ، نظارت بر عملکرد نظام یکپارچه، بررسی و تصویب ساختار سازمانی، بررسی و تصویب صورتهای مالی نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت، از جمله وظایف شورای عالی این آئین نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت است.

معاون وزیر یادآور شد که کمیته اجرایی متشکل از نمایندگان متخصص و با تجربه منتخب عنوان بازوی اجرایی شورای عالی است و مسئولیت کلیه فعالیتهای اجرایی، مالی و تدوین دستورالعملهای مظام یکپارچه صدور گواهینامهخ کیفیت را بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: شبکه آزمایشگاه مرجع در واقع شبکه آزمایشگاه هایی در کل کشور است که برای استفاده حداکثری از همه ظرفیتهای آزمایشگاهی کشور و همه آزمونهای لازم برای کالا و تجهیزات استفاده می شود؛ همچنین مسئولیت تشکیل، نظارت و راهبری این شبکه بر عهده پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.

به گزارش شانا و بر اساس این ابلاغیه صدور گواهینامه کیفیت برای سازنده پس از ارزیابی جامع سازنده (شامل ارزیابی بخشهای تحقیق و توسعه ، مهندسی ، تولید ، کنترل کیفیت ، خدمات پس از فروش) و آزمون نمونه کالا یا تجهیز سازنده صورت می گیرد.

مسئولیت ارزیابی سازنده با گروه تخصصی و مسئولیت نظارت بر آزمون کالا یا تجهیز نمونه با پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود. همچنین با تائید گزارشها در کمیته اجرایی و با تصویب شورای عالی نهادی که پس از آن معرفی می شود، گواهینامه  کیفیت را برای سازنده صادر می کند.

لازم به یادآوری است که مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه بر عهده معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار