تربتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

برداشت 20 میلیون مترمکعب گاز از شوریجه در سال آینده/ تثبیت جایگاه ایران در بازارهای جهانی از طریق صادرات

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: در سال جاری قابلیت برداشت 10 میلیون مترمکعب گاز از سراجه و سه میلیون مترمکعب از شوریجه بوده که این میزان برای سال آینده در سراجه به 10 میلیون مترمکعب و در شوریجه به 20 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

خبر فردا///برداشت 20 میلیون مترمکعب گاز از شوریجه در سال آینده/ تثبیت جایگاه ایران در بازارهای جهانی با صادراتحسن منتظر تربتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به بهره‌برداری از دو مخزن زیرزمینی ذخیره‌سازی گاز در شمال و شمال شرق کشور، اظهار داشت: برای زمستان سال جاری به طور متوسط روزانه حدود ۱۳ میلیون مترمکعب گاز از دو مخزن ذخیره سازی شوریجه خراسان و سراجه قم برداشت می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ظرفیت فعلی برداشت گاز از مخزن سراجه قم را بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: برداشت گاز از مخزن شوریجه خراسان هم با توجه به دوران آزمایشی راه اندازی این پروژه، روزانه حدود سه میلیون مترمکعب گاز است.

تربتی با یادآوری اینکه سال آینده ذخیره سازی و برداشت روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از دو مخزن سراجه و شوریجه در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: از این رو صرفا از مخزن شوریجه امکان ذخیره سازی و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز وجود دارد.
 
تربتی تاکید کرد: در سال جاری قابلیت برداشت 10 میلیون مترمکعب گاز از سراجه و سه میلیون مترمکعب از شوریجه بوده که این میزان برای سال آینده در سراجه به 10 میلیون مترمکعب و در شوریجه به 20 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه گاز مورد نیاز برای ذخیره سازی در این دو مخزن گازی صرفا از محل افزایش تولید گاز در پارس جنوبی تامین خواهد شد، گفت: همزمان با ذخیره سازی گازهای پارس جنوبی در مخازن مستقل گازی، تزریق و ذخیره سازی گاز این میدان مشترک با قطر در مخازن نفتی هم در صدر اولویت برنامه های مشترک شرکت نفت و گاز قرار گرفته است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در خصوص میزان لزوم تبدیل گاز به فرآورده و صادرات آن جهت ارزآوری بیشتر، گفت: هیچگاه نمی‌توان گفت یک محور بر دیگری اولویت و یا مزیت مطلق دارد چون هر کدام به صورت نسبی از مزایایی برخورداند.

وی تصریح کرد: در بحث گاز باید در تمامی محور‌ها از جمله صادرات گاز بصورت خام، صنعت، تزریق به مخازن و تبدیل به فرآورده بصورت متناسب حرکت کنیم زیرا اگر یکی بر دیگری اولویت داده شود ممکن است دچار مشکل شویم.

تربتی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات گاز نباید فراموش کنیم که بازار جهانی منتظر ما نمی‌ماند تا ما صنعت را توسعه داده سپس به صادرات فکر کنیم زیرا رقبا به سرعت جای ما را پر خواهند کرد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه باید توازن منطقی را در همه بخش‌ها حفظ کنیم، یادآور شد: کشش داخلی کشور در حدی نیست که گاز تبدیل به فرآورده بصورت انبوه شود بنابراین صادرات محور مناسبی برای این منبع انرژی بوده و ضمن اینکه ما قابلیت بالایی نیز در این زمینه داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار