معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران خبر داد:

امکان معامله منطقه ای کالاهای بورسی با تعامل کشورهای عضو اکو

بورس کالا با هدف توسعه همکاری با سازمانهای منطقه ای قصد دارد بستری برای همکاری میان بورسهای کالایی کشورهای عضو اکو فراهم کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران با هدف توسعه ارتباطات و همکاری با سازمانهای منطقه ای قصد دارد بستری برای همکاری میان بورسهای کالایی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) فراهم کند.
 
علی پناهی در پاسخ به این پرسش که آیا قابلیت معاملات محصولات پتروشیمی در تعامل بورس کالا با اکو وجود دارد، گفت: ما تلاش می کنیم کالاهایی در دستور کار این معاملات قرار گیرد که ماهیت بورسی داشته باشد.
 
وی افزود: کالاها باید استانداردپذیر باشند، قابلیت معامله را در تابلو داشته باشند و کشف قیمت آن براساس ساز و کار عرضه و تقاضا صورت گیرد، همچنین خریدار انحصاری یا فروشنده انحصاری نداشته باشند و دراین چارچوب محدودیتی برای ورود کالا وجود ندارد.
 
علی پناهی افزود: بورس کالای ایران این هدف را از طریق ایجاد زیرساخت مشترک معاملاتی، تبادل دانش و تجربیات بورسی، آموزش و برقراری دسترسی فعالان بازار کشورهای عضو اکو به بورسهای کالایی دیگر کشورهای عضو و در نتیجه، توسعه بورسها و رونق تجارت و مبادلات بازرگانی کشورهای عضو در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی ادامه داد: زیرساخت مشترک معاملاتی بین بورسهای کالایی اکو مبتنی بر شناسایی و پذیرش فعالان بازار، پذیرش دوسویه کالا، امکان عرضه کالا و داد و ستد روی تابلو مشترک، امکان معامله ابزارهای نوین معاملاتی و تسویه وجوه بر مبنای زیرساخت مشترک است.
 
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به مهمترین مزایای این تعاملها گفت: این تعامل می تواند بازار مصرف ٤٠٠ میلیون نفری را در اختیار ما بگذارد.
 
وی افزود: قابلیتهای فراوانی برای همکاری با کشورهای عضو اکو وجود دارد که می توان به بازار تولید، مصرف و صادرات کالا  و نیز وجود زیرساختهای حمل و نقل مناسب با محوریت چهار کشور مهم این سازمان یعنی ایران، ترکیه، قزاقستان و پاکستان اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار