یادداشت/ موید حسینی‌صدر

ایران و ترکیه؛ رقابت یا رفاقت ؟

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه طی یادداشی به تشریح سفر رییس جمهور ترکیه به ایران پس از اظهارات اخیر اردوغان پرداخت.

ایران و ترکیه؛ رقابت یا دوستی؟
موید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی که ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه را برعهده دارد، طی یادداشت اختصاصی به باشگاه خبرنگاران، به سفر یا عدم سفر «رجب طیب اردوغان» پس از اظهارات ضد ایرانی وی نسبت به ایران، پرداخت. 

متن یادداشت رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه به شرح زیر است: 

کشور ترکیه بعد از چین، به عنوان دومین شریک تجاری ایران جایگاه خاصی برای کشور ما دارد و از طرفی روابط دوستانه ۴۰۰ ساله بین دو کشور، اشتراکات دینی و فرهنگی و ارتباطات مردمی دوستانه بسیار گسترده بین دو کشور وجود دارد که مهم‌تر از اظهارنظر اشتباه اخیر آقای اردوغان است. 

هرچند اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه نسنجیده بود، ولی به نظر می‌رسد این اظهارات برای اهداف خاص داخلی ترکیه و یا احیانا در هماهنگی با بعضی کشورهای عربی منطقه بیان شده ولی در رفتار عملی ترکیه با آن چیزی که اعلام شده، مغایرت وجود دارد. 

امیدوارم آقای اردوغان اظهارات جدیدی همانند اظهاراتی که بار‌ها در خصوص دوستی و روابط متقابل دو کشور بیان کرده، بیان کنند و قبل از سفر به تهران فضا را برای توسعه روابط دو کشور آماده کنند و بهانه را از دست مخالفان توسعه روابط ایران و ترکیه بگیرند. 

در فضای جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دست دوستی به تمام دنیا دراز شده و جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای مسلمان و همسایه در نظر گرفته شده است، مسئولین ترکیه نباید با اظهارات خام امکان توسعه روابط دوجانبه را سلب کنند. 

ایران در ۲۳ مورد با کشور ترکیه تفاهم نامه در زمستان سال گذشته امضاء کرده است و امیدواریم با سفر اردوغان به تهران قراردادهای اجرایی این تفاهم نامه‌ها به امضاء برسد و امیدواریم در ۵ سال آینده حداقل ۳۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی با ترکیه داشته باشیم. 

مسئولین ترکیه بدانند که هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران خواهان ترقی و پیشرفت ترکیه نیست و نمی‌توانند مثل ایران رابطه صمیمانه و برادرانه با ترکیه داشته باشند. 

از جمله مواردی که در سفر اردوغان به تهران طرح خواهد شد به شرح زیر است: 

توسعه راه‌های ارتباطی بین دو کشور (زمینی، ریلی و هوایی)، راهکارهای مالی و بانکی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه نفت، معدن، هتل سازی، توریسم، ایجاد دانشگاه، هماهنگی گمرکی، رایج شدن پول دو کشور در مبادلات اقتصادی به طور متقابل (یعنی لیر در ایران و ریال در ترکیه) و... 

سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران می‌تواند با برکت باشد و امیدواریم اهداف بزرگی بین دو کشور قربانی موضع گیری رسانه‌ای و اهداف کوچک نشود، چرا که دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند نسبت به هم مفید و موثر باشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار