حجت‌‌الاسلام والمسلمین رهامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اگر شورای امنیت تحریم‌های خود را لغو نکند، ما هم به خانه اول خود بازخواهیم گشت

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های خود را لغو نکند، ما هم به خانه اول خود بازخواهیم گشت و فردو یا آب سنگین اراک را بار دیگر فعال خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین "محسن رهامی" دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پیرامون بیانیه مطبوعاتی لوزان که میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی قرائت شد، اظهار داشت: این بیانیه چارچوب کلی است و بیان می‌دارد در آینده باید چه کارهایی صورت بگیرد و فعلآ قرارداد نهایی یا توافق نیست. به نظر می‌رسد که در این بیانیه حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: امروز فضای تنش میان ایران و کشورهای غربی تبدیل به فضای گفتمان و رفع تحریم‌ها شده است.

رهامی در پاسخ به این سؤال که ایران چه ضمانت‌های اجرایی را باید از طرف غربی بگیرد، گفت: آن‌طور که اعلام شده قرار بر این است که بیانیه گام به گام اجرایی شود. طبیعی است که باید تلاش کنیم تا شورای امنیت سازمان ملل در طول 3 ماه آینده به لغو تحریم‌ها رأی دهد. اگر چنین رأیی صادر شود قاعدتآ پول‌های بلوکه شده ما در چین، کره‌جنوبی، هند و سایر کشورها آزاد خواهد شد. در خصوص عمل کردن به بیانیه از سوی ایران و کشورهای 5+1، یک گام در مقابل یک گام قرار دارد.

وی تأکید کرد: اگر شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های خود را لغو نکند، ما هم به خانه اول خود بازخواهیم گشت و فردو یا آب سنگین اراک را بار دیگر فعال خواهیم کرد.

رهامی گفت: با توجه به فضایی که در اروپا و سازمان ملل به وجود آمده، من احتمال موفقیت بیانیه لوزان را بالا می‌بینم و از طرف دیگر  در آمریکا نیز دموکرات‌ها به ثمر نشستن مذاکرات نیاز دارند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها پیرامون رویکرد جمهوری‌خواهان آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ابراز کرد: در وهله اول دولت به عنوان عالی‌ترین نماینده یک کشور وقتی یک تفاهم‌نامه بین‌المللی را امضا می‌کند، بدین معنی است که دیگر کار تمام شده است اما در وهله دوم کنگره هم باید تفاهم‌نامه را امضا کند؛ این دقیقا مانند قرارداد الحاقی "ان پی تی" است که اگر بخواهیم قرارداد الحاقی را امضا کنیم، دولت آقای "روحانی" اختیاری نخواهد داشت.

وی افزود: طبیعی است که اگر در مجلس شورای اسلامی قرارداد الحاقی تصویب نشود، کنگره آمریکا هم ممکن است که قرارداد نهایی را امضا نکند. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌آید و از تفاهم‌نامه حمایت می‌کند بدین معناست که دیگر کار تمام شده است. حالا اگر در مراحل بعدی کنگره آمریکا قرارداد را تأیید نکرد و یا به امضا نرساند، مجلس در ایران نیز می‌تواند قرارداد الحاقی مبنی بر بازدیدهای سرزده و غیرقابل پیش‌بینی را تأیید نکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار